۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین رای الیوم; برای داعش، از دست دادن موصل شوک بزرگتری نسبت به مرگ ابوبکر بغدادی است
کد خبر: ۲۵۶۰۳۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۲۱ ساعت: ۱۲:۲۷ ↗ لینک کوتاه

شوک بزرگ داعش؛

رای الیوم; برای داعش، از دست دادن موصل شوک بزرگتری نسبت به مرگ ابوبکر بغدادی است

روزنامه رای الیوم آزادسازی موصل از چنگ تروریست‌ها را ضربه‌ای بزرگتر از خبر مرگ سرکرده داعش، برای اعضای این گروه تروریستی دانست.

رای الیوم; برای داعش، از دست دادن موصل شوک بزرگتری نسبت به مرگ ابوبکر بغدادی است
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،روزنامه اینترنتی رأی ‌الیوم در سرمقاله خود هلاکت ابوبکر بغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش، را شوکی بزرگ توصیف کرد، اما نوشت شوک بزرگ‌تر، از دست دادن موصل و به زودی رقه در سوریه است و این یعنی پایان حکومت خود خوانده داعش، اما تفکر این گروه تروریستی از بین نخواهد رفت.

این روزنامه در سرمقاله خود نوشت: آیا خبر مرگ ابوبکر بغدادی پس از بازپس‌گیری موصل و به زودی رقه همچنان دارای اهمیت است؟ اگر ثابت شود خبر مرگش صحت ندارد آن‌گاه چه؟ جسد بغدادی و اجساد فرماندهان میدانی‌اش کجاست؟ بر سر گنجینه اسنادی که در مقرهای این گروه پیدا شده چه آمده است؟ ما در این روزنامه خبرهای زیادی درباره مرگ ابوبکر بغدادی منتشر و هر بار هم درباره صحت نداشتن این خبر‌ها نیز به علت نرسیدن خبرهای تأیید شده در این خصوص از منابع قابل اعتماد، تردید کرده‌ایم؛ به همین سبب با وجود انتشار برخی گزارش‌ها که منابع متعدد منتشر کرده‌اند و تأیید می‌کند این مرد کشته شده است بدون آنکه اطلاعات بیشتری درباره جسدش یا محل دفنش داده شود، باور این گزارش‌ها سخت است.

در ادامه این مقاله آمده است: ارتش روسیه شانزدهم ژوئن گذشته اعلام کرد ابوبکر بغدادی در حمله جنگنده‌های روسی به نشست احتمالی فرماندهان این گروه نزدیک شهر رقه که وی در آن شرکت کرده بود کشته شده است.

یک سخنگوی ارتش روسیه کشته شدن وی را در این حمله صد درصد تأیید کرد، اما فرماندهی ائتلاف آمریکا این گزارش‌ها را تأیید نکرد و محتاطانه واکنش نشان داد.

فرماندهی ائتلاف، به خبرهای مشابهی که رامی عبدالرحمن، رئیس دیدبان حقوق بشر سوریه (وابسته به مخالفان دمشق، مستقر در لندن)، نیز در خصوص مرگ ابوبکر بغدادی و انتشار محتوای سندی که ارتش عراق هنگام حمله یکشنبه گذشته به یکی از مقرهای داعش در محله غربی شهر موصل پس از کنترل بر آن پیدا کرد، به صورت محتاطانه واکنش نشان داد.

بغدادی بر خلاف اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده، که در رسانه‌ها ظاهر می‌شد، فقط یک بار با صدا و تصویر در رسانه‌ها دیده شد آن هم زمانی که سه سال پیش تشکیل «خلافت» را از روی منبر مسجد جامع بزرگ نوری در مرکز موصل اعلام کرد و آخرین نوار صوتی منسوب به وی که برخی پایگاه‌های وابسته به این شبکه، آن را منتشر کردند نوامبر گذشته بود که با حمله نیروهای عراقی به موصل همزمان بود. بغدادی در این نوار صوتی از جنگجویانش خواست پایداری کنند.

پس از آنکه نیروهای عراقی شهر موصل را پس از جانفشانی‌های زیاد به طور کامل پس گرفتند آزادسازی این شهر رسما از سوی حیدر عبادی نخست وزیر عراق اعلام شد، دیگر خبر مرگ ابوبکر بغدادی کم اهمیت شد و شوک بزرگ آن بود که این شبکه، موصل را از دست داد. تأثیر مرگ ابوبکر بغدادی کمتر از مرگ سرکرده القاعده است؛ زیرا انتخاب جانشین برای بغدادی مأموریت دشواری نخواهد بود.

رای الیوم نوشت: مرگ ابوبکر بغدادی یک شوک بزرگ برای گروه تروریستی داعش است، اما شوک بزرگ‌تر برای آن از دست دادن موصل و چه بسا به زودی رقه است که به معنای پایان عمر «خلافت» است که بغدادی سه سال پیش اعلام کرد و یک رویداد تکان‌دهنده بود. اگر چه موضوع «خلافت» به عنوان یک اندیشه پایان نیافته است.

رای الیوم در انتهای مقاله خود آورده است: پس گرفتن موصل و رقه و کشته شدن بغدادی -اگر تأیید شود- شاید پایان یک مرحله و آغاز مرحله دیگری باشد که چشم‌انداز آن مشخص نیست؛ اما موضوعی که قطعیت دارد آن است که ریشه‌های ایدئولوژی این شبکه تکفیری تندرو، عمیق شده است و چه بسا شاخه‌هایی از آن بروید که خطرش از «شبکه مادر» که در موصل شکل گرفت بیشتر باشد.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان