۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین افزایش دما از دلایل کاهش فشار آبرسانی بود/ محمدیه، آبیک و قزوین جزو شهرهای کم‌آب استان
کد خبر: ۲۵۵۹۰۴ نویسنده: احمد هجرانفر تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۲۰ ساعت: ۱۵:۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین:

افزایش دما از دلایل کاهش فشار آبرسانی بود/ محمدیه، آبیک و قزوین جزو شهرهای کم‌آب استان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بیان کرد: دلیل کاهش فشار آبرسانی سیار به برخی از مناطق کوثر و پونک و مینودر قزوین از ساعت ۱۵ الی ۲۳ شب در روز ۱۵ تیرماه افزایش شدید دما، مشکل برق ۵ حلقه چاه و سوختگی الکتروپمپ یک حلقه چاه اصلی شرب قزوین بود

 افزایش دما از دلایل کاهش فشار آبرسانی بود/ محمدیه، آبیک و قزوین جزو شهرهای کم‌آب استان
احمد هجرانفر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: براساس بررسی‌های بعمل آمده توسط سازمان بانک جهانی آثار بحران خشکسالی و کمبود آب به ویژه در کشورهای غرب آسیا و منطقه خاورمیانه از هم اکنون احساس می‌شود.

وی افزود: در ابتدای قرن بیست و یکم وضعیت کاملا متفاوت است و خشکسالی‌های پی در پی و تغییرات آب و هوایی، شرایط بارندگی و سرانه آب تجدیدپذیر را در کشور و به تبع آن در منطقه قزوین را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ادامه داد: میانگین بارندگی در منطقه قزوین در سال حدود 204 الی 273 میلی متر است و این میزان منابع آبی در سال 2020 الی 2030 به مقدار 5 درصد نیز کاهش می‌یابد و وضعیت منابع آب روز به روز حادتر و وخیم تر می‌شود.

وی اذعان کرد: در شرایط کنونی برای جبران کمبود آب شرب در قزوین، دو راهکار در دستور کار شرکت وجود دارد که شامل اجرای طرح‌های فوری و اضطراری و انجام اقدامات فرهنگی و روابط عمومی است.

این مسئول عنوان کرد: از 26 شهر استان در 2 شهر قزوین، محمدیه و ناحیه شهری مهرگان کمبود آب وجود دارد که سال گذشته آبیک هم که سومین شهر مواجه با کمبود آب بوده که با اقدامات فوری که شامل 3 حلقه چاه در منطقه جنوب شرق آبیک بود، امیدواریم این کمبود مرتفع شود.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلات منطقه قزوین و حتی کشور طی 5 سال آینده را مشکل کمبود آب در بخش شرب، کشاورزی و صنعت است که هم اکنون سرانه آب تجدیدپذیر که در اختیار داریم؛ هر سال کاهش پیدا می‌کند؛ هر سال با افزایش جمعیت و با افزایش تقاضای آب مواجه هستیم و اثرات خشکسالی نیز باعث کاهش آبدهی چاه‌ها و کاهش سطح ایستایی شده است.

کدورت سه حلقه چاه علت قطع آب در بیدستان و محمدیه

هجرانفر افزود: مردم باید در بحث مدیریت مصرف آب شرب و صرفه جویی و پرهیز از مصارف غیرضرور شرکت آب و فاضلاب را یاری کنند؛ شرکت آب و فاضلاب استان نیز تمام تلاش خود را جهت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی جهت صرفه جویی مصرف آب انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از گذشت 7 سال طرح آبرسانی شرق قزوین به دلیل عدم تامین مالی و برخورداری از ردیف اعتباری بعد از سفر ریاست جمهوری تامین مالی شد که 2 ماه است این طرح تحویل شرکت آب و فاضلاب شهری استان قزوین شده، که بالغ بر 17 میلیارد لوازم و تجهیزات خریداری شده و 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اذعان کرد: در ادامه طرح شرق قزوین شامل 16 حلقه چاه و 26 کیلومتر خط انتقال که از قطر 200 الی 800 میلی متر و احداث یک باب ایستگاه پمپاژ و ظرفیت تولید آب به میزان حدود17 میلیون متر مکعب است که زمان اجرای آن 2 سال است.

وی گفت: دلیل کاهش فشار آبرسانی سیار به برخی از مناطق کوثر و پونک و مینودر قزوین از ساعت 15 الی 23 شب در روز 15 تیرماه افزایش شدید دما، مشکل برق 5 حلقه چاه و سوختگی الکتروپمپ یک حلقه چاه اصلی شرب قزوین بود که تخلیه و نصب پمپ مورد نظر ظرف مدت 17 ساعت صورت پذیرفت و مشکل برق 5 حلقه چاه نیز باعث کاهش تولید در روز مذکور شد.

این مسئول یادآور شد: در مورد قطعی آب شهر بیدستان و محمدیه نیز در روز دوشنبه 12 تیرماه در ابتدا کدورت دو حلقه چاه و در روز سه شنبه کدورت سه حلقه چاه دیگر به صورت ناگهانی به شدت افزایش یافت که با اقدام سریع نسبت به شستشوی خط انتقال و مخزن و بخشی از شبکه بیدستان و محمدیه اقدام و با کاهش دبی برداشت از بروز مجدد مشکل به طور موقت جلوگیری شد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان