۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین ساماندهی و مرمت مسجد- مدرسه تاریخی سردار آغاز شد
کد خبر: ۲۵۵۸۲۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۲۰ ساعت: ۹:۱۲ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین:

ساماندهی و مرمت مسجد- مدرسه تاریخی سردار آغاز شد

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین بیان کرد: برای حفاظت و نگهداری از آثار ارزشمند تاریخی– مذهبی، عملیات اجرایی ساماندهی و مرمت مسجد تاریخی سردار به همت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین آغاز شد.

ساماندهی و مرمت مسجد- مدرسه تاریخی سردار آغاز شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ مجموعه تاریخی سردار واقع در انتهای خیابان تبریز محله دیمج از بناهای باشکوه دوره قاجار است که توسط دو برادر به نام‌های «حسین خان» و «حسن خان» از سرداران فتحعلی شاه قاجار در سال ۱۲۳۱ هجری قمری بنا نهاده شده، درِ ورودی این بنا در سمت شمال واقع شده که به هشتی وسیعی وارد می‌شود و دو طرف آن به دو شبستان راه پیدا می‌کند.

مسجد سردار در قسمت جنوبی حیاط مدرسه و متصل به مهتابی بزرگ آن واقع شده و سه طاق آجری دارد. در بالای طاق میانی که بزرگ‌تر از دو طاق دیگر است، گنبد مخروطی کوچکی با کاشی فیروزه‌ای برپا و در بالای گنبد، سر قبه‌ای با طول بیش از ۱/۲۰ و عرض ۴۰ سانتی‌متر قرار دارد.

محمدعلی حضرتی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین  درباره مرمت این بنا گفت: مجموعه تاریخی سردار یکی از زیباترین مدارس علمیه شهر قزوین است که در خیابان تبریز محله دیمج واقع شده و با توجه به تزئینات کاشی کاری و کتیبه‌های نفیسی که به خط نستعلیق در سردر و لچکی‌های این بنای باشکوه تاریخی به کار رفته می‌توان آن را از شاهکارهای معماری و هنری دوره قاجار به شمار آورد.

وی با اشاره به اقدام‌های مرمتی صورت گرفته در این مجموعه تاریخی اظهار کرد: با توجه به آسیب‌های وارد آمده و فرسودگی‌های موجود در بنا اقدام حفاظتی و مرمتی اولیه شامل بند کشی، روغن کاری درها، مرمت تزئینات کاشی و تثبیت و پاکسازی کتیبه‌های پیشانی حیاط در سال‌های 93 و 95 توسط مرمتگران میراث فرهنگی انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین ادامه داد: مرحله دوم پروژه مرمتی این مجموعه تاریخی شامل مرمت و ساماندهی مسجد و مدرسه از اوایل تیرماه سال جاری در دستور کار کارشناسان فنی این اداره کل قرار گرفته که هم اکنون در دست اجراست.

وی درباره روند اجرای عملیات ساماندهی و مرمت مسجد تاریخی سردار بیان کرد: در این پروژه فعالیت‌هایی چون ساماندهی و مرمت بام بنای مسجد به مساحت 1000 متر مربع شامل برچیدن کف فرش فرسوده آجر نره بام، تهیه و اجرای آجر فرش بام به صورت نره، تخلیه بندهای آهکی و سیمانی فرسوده، علف زدایی به همراه سم پاشی، بندکشی گچی و تهیه و اجرای رزین نانو بر روی آجرها و نیز استحکام بخشی تویزه‌ها و کاربندی‌های مسجد شامل دانه‌گذاری روی کاربندی‌ها پس از استحکام بخشی و اجرای شاهد گچ و شیشه بر روی ترک‌های موجود با پیش بینی هزینه‌ای در حدود چهارصد و هشتاد میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و تحت نظارت مهندس احسان نورانی در حال انجام است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان