۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین حجاب تکلیف فردی نیست، بلکه موضوعی اجتماعی است
کد خبر: ۲۵۵۷۳۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۹ ساعت: ۱۶:۲ ↗ لینک کوتاه

استاد حوزه و دانشگاه:

حجاب تکلیف فردی نیست، بلکه موضوعی اجتماعی است

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: حجاب امری تکلیفی است که در مقایسه با نماز نمی‌توان گفت فقط به خود ما آسیب وارد می‌شود؛ حجاب یک تکلیف فردی نیست بلکه موضوعی اجتماعی است.

حجاب تکلیف فردی نیست، بلکه موضوعی اجتماعی است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ زهرا حکیم جوادی، استاد حوزه علمیه قم ظهر امروز(دوشنبه) در همایش "نقش عفاف و حجاب در تحکیم بنیان خانواده" در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی قزوین اظهار کرد: ابتدا باید بدانیم که موضوع پوشش و عفاف از کجا شروع شده و ریشه آن چیست؛ تا به امروز چه روندی را طی کرده است و در این زمینه دوست و دشمن چه اقداماتی را انجام داده‌اند.

وی در ادامه افزود: نماز ستون و اصل دین است، اگر ما در نماز خود سستی کنیم ابتدا به خودمان آسیب وارد شده و به تَبَع این آسیب شخصی، جامعه هم متضرر می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: حجاب امری تکلیفی است که در مقایسه با نماز نمی‌توان گفت فقط به خود ما آسیب وارد می‌شود؛ حجاب یک تکلیف فردی نیست بلکه موضوعی اجتماعی است.

وی اضافه کرد: زمانی برخی‌ها شعار غلطی را شایع کردند که «عیسی به دین خود و موسی به دین خود»؛ اما این جلسه با این هدف برگزار شده تا باور کنیم که دین ما فقط با فرد من و شخص من کار ندارد.

حکیم جوادی با اشاره به آیه «تعاونو علی البر و التقوا» اذعان کرد: این آیه به ما می‌آموزد که هم کارهای شایسته و درست را انجام دهیم و هم دیگران را کمک کنیم؛ یعنی عفت خود را در کنار عفت خانواده و اطرافیان و مردم جامعه حفظ کنیم.

پوشش مقدمه حیاست که امری لازم است؛ اما کافی نیست
وی تصریح کرد: یکی از معضلات اجتماعی امروز ما این است که مادران ما محجبه اند، اما متاسفانه دختران آنها پوشش کافی ندارند؛ طبق آیه «و تعاونوا علی البر و التقوی» ما نباید نسبت به دیگران بی تفاوت بوده و فقط مراقب پوشش و عفاف خود باشیم؛ بلکه باید یکدیگر را در حفظ عفت جامعه کمک کنیم.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه عفت عامل شرافت و حیات جامعه است، عنوان کرد: زندگی یک جامعه وابسته به عفت، حیا و پوشش بانوان و مردان آن است؛ زیرا راز اصلی زنده بودن یک جامعه حیاست.

وی در ادامه یادآور شد: خدای متعال در قرآن کریم نمی‌فرماید گناه نکنید؛ بلکه تاکید می‌کند به یکدیگر کمک کنید تا گناه نکنید؛ یعنی اینکه من نباید فقط مراقب پوشش و عفاف شخصی خودم باشم بلکه باید برای حفظ حیا و عفاف عمومی تلاش کنم.

حکیم جوادی گفت: پوشش مقدمه حیاست که امری لازم است اما کافی نیست، رضاشاه موفق شد پوشش را از سر زنان ایرانی بردارد اما نتوانست حیای آنها را از بین ببرد و جامعه را بی عفت کند.

وی در پایان بیان کرد: در فضای امروز جامعه دشمن با تهاجم فرهنگی از طریق شبکه‌های مجازی و رسانه‌های خود در ترویج حیازدایی تلاش بسیاری کرد و متاسفانه حیا و عفت زنان و مردان ما را مخدوش کرده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان