۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین راه‌اندازی کارگاه کارآفرینی ویژه بانوان جزو اولویت‌های کاری‌ام است/ اشتغالزایی برای ۵ نفر
کد خبر: ۲۵۵۶۶۸ نویسنده: راضیه دیوارگر تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۹ ساعت: ۱۳:۳۸ ↗ لینک کوتاه

بانوی هنرمند و کارآفرین قزوینی:

راه‌اندازی کارگاه کارآفرینی ویژه بانوان جزو اولویت‌های کاری‌ام است/ اشتغالزایی برای ۵ نفر

بانوی هنرمند و کارآفرین قزوینی گفت: خیلی مایلم با ایجاد بازاریابی گسترده بتوانم کارگاهی در راستای کارآفرینی و اشتغال زایی درحوزه بانوان دایر کنم.

راه‌اندازی کارگاه کارآفرینی ویژه بانوان جزو اولویت‌های کاری‌ام است/ اشتغالزایی برای ۵ نفر
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ راضیه دیوارگر بانوی 37 ساله قزوینی است که با وجود داشتن تحصیلات در رشته مترجمی زبان، اما به دلیل علاوه وافر به انجام کارهای هنری با اخذ مدرک فنی حرفه‌ای در رشته سراج سنتی(چرم دوزی)حکاکی روی چرم و کفش دوزی به این رشته هنری روی آورده و اکنون سال‌هاست که در این زمینه فعالیت دارد.
با این هنرمند درخصوص نحوه آشنایی و ورودش به این فعالیت گفتگویی داشته‌ایم که از نگاه شما می‌گذرد:

صبح قزوین : چه شد که به رشته چرم دوزی علاقمند شدید؟
دیوارگر: سالها پیش که برای مسافرت به شهرستان رفته بودیم به صورت کاملا اتفاقی دوستم را دیدم که کیف زیبایی در دستش بود. وقتی از او سوال کردم که کیفش را از کجا خریده در پاسخ گفت که خودش آن کیف را دوخته است؛ این موضوع برای من خیلی جالب بود.
در حقیقت مشوق اصلی من برای ورود به این رشته، دوستم بود. از این رو وقتی به شهرم برگشتم؛ جویا شدم و برای آموزش اقدام کردم.

صبح قزوین : از چه سالی به این رشته هنری ورود پیدا کردید؟
دیوارگر: به صورت خانگی ۵ سال و بصورت تجاری ۲سال که این کار را شروع کردم. در ابتدا صرفا به شکل تفنن و سرگرمی بود؛ اما پس از گذشت چند ماه که توانستم سفارش‌های متعددی داشته باشم؛ متوجه شدم که این هنر ظرفیت قابل توجهی در زمینه اقتصادی دارا است لذا کم‌کم به کسب و کار تجاری اندیشیدم.

صبح قزوین : دوره‌های آموزشی خود را در کجا گذراندید؟
دیوارگر: من برای تکمیل دوره‌های آموزشی‌ام حدودا ۴ماه به تهران رفت و آمد کردم تا توانستم رشته حکاکی و کفش دوزی را به قزوین بیاورم. هدفم تکمیل تمام رشته‌های چرم دوزی بود که خوشبختانه موفق شدم.

صبح قزوین : انگیزه شما از انتخاب این شغل چه بود؟
دیوارگر: انگیزه اصلی من کارآفرینی برای خود و معرفی این رشته هنری به افراد علاقمند بود.

صبح قزوین : آیا از کارتان راضی بوده و احساس موفقیت می‌کنید؟
دیوارگر: بله. من صد در صد احساس موفقیت می‌کنم و از حرفه‌ام، خدا رو شکر راضیم.
در ابتدا وقتی با چرم آشنا شدم، حس خوبی به من دست داد. به نظرم، چرم کاملا زنده است و نمی‌شود آن را مرده تلقی کرد. به یاد دارم وقتی اولین کارم را دوختم بسیار برایم لذتبخش بود. چراکه وقتی یکی از نیازهایت را تامین کرده و حاصل دست‌رنجت را می‌بینی، فوق‌العاده حس عالی‌ای در فرد ایجاد شده و اعتماد به نفسش افزایش می‌یابد.

صبح قزوین : مواد اولیه برای انجام این کار را از کجا تامین می‌کنید؟
دیوارگر: مواد اولیه این کار را از بازار تهران خرید می‌کنم و دلیل آن تجمیع و عرضه تمام ابزار و ملزومات چرم دوزی در بازار تهران می‌باشد.

صبح قزوین : در این کار به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای چند نفر اشتغال ایجاد کردید؟
دیوارگر: بصورت مستقیم برای ۲نفر و غیر مستقیم برای ۵نفر اشتغال ایجاد کردم.

صبح قزوین : آیا مسئولان از شما حمایت کردند؟
دیوارگر: در ابتدای کار، باورِ من حمایت مسئولان بود اما متاسفانه در چندین نمایشگاه حضوری خواستار حمایت مالی شدم ولی تاکنون موفق نشدم.
البته یکبار توانستم تسهیلات بگیرم که متاسفانه به حدی مبلغش کم بود که مشکلی را از من حل نکرد. من صبح‌ها به کار آموزش و عصرها در زمینه تولید، مشغول به کار هستم. امیدوارم مسئولین به بانوانی که اینگونه در صنایع دستی تلاش می‌کنند؛ بیشتر بها بدهند و حداقل‌ترین امکانات را برایشان فراهم کنند و به عنوان حرفه به صنایع دستی بنگرند و به هنرمند، نگاه بهتری داشته باشند.

صبح قزوین : در این شغل با چه مسائل و مشکلاتی مواجه هستید؟
دیوارگر: نبود ابزار و امکاناتی که باید برای تامین آنها هزینه زیادی صرف کرد از جمله مشکلات این حرفه است که در صورت ارائه تسهیلات می‌توان بعضی از مسایل را حل کرد.

صبح قزوین : خواسته شما از مردم و مسئولان چیست؟
دیوارگر: از مسئولان می‌خواهم در معرفی این هنر از در اختیار گذاشتن ابزارهای مناسب تبلیغاتی دریغ نکنند ضمن اینکه مردم نیز به این هنر به عنوان یه صنعت بنگرند.

صبح قزوین : آیا در کنار فروش تولیدات، به بانوان علاقمند نیز آموزش می‌دهید؟
دیوارگر: بله. آموزش این رشته در شش دوره برگزار می‌شود که شامل دوره مقدماتی، پیشرفته، بهینه دوزی، دستبند و پیشرفته حکاکی است.

صبح قزوین : محصولات تولیدی شما شامل چه کارهایی است؟
دیوارگر: انواع کیف‌های پول و مجلسی، کمربند، دستبند، تابلو و کیف‌های حکاکی شده و به طور کلی هر چیزی که بتوان آن را با چرم درست کرد.

صبح قزوین : مشوقین شما برای فعالیت در این رشته هنری چه کسانی بودند؟
دیوارگر: در دوره کارآموزی‌ام، همه کارهایم را خانواده‌ام از من خرید کردند که جا دارد اینجا از مادر و خواهران عزیزم کمال تشکر را داشته باشم. همین باعث شد که من حس کنم؛ می‌توانم از این حرفه کسب درآمد داشته باشم؛ بنابراین باانگیزه و همت بیشتری به کارم ادامه دادم.

صبح قزوین : مهمترین عامل موفقیت شما چه کسی است؟
دیوارگر: عامل موفقیت من همسرم است که همیشه در کنار من می‌باشد چراکه برای شروع کارم مجبور شدم تنها سرمایه زندگی‌ام که ماشین سواری بود بفروشم؛ برای همین خیلی نگران این قضیه بودم که آیا درست عمل کردم یا خیر.
از آنجاکه پیشنهاد این کار از سمت من بود بیشتر استرس داشتم؛ اما تمام این مدت همسرم به من آرامش می‌داد.
حدودا چندین ماه این نگرانی‌ها با من بود تا اینکه توانستم خودم و شغلم را باور کنم. اکنون به هیچ وجه پشیمان نیستم و خیلی هم خوشحالم که توانستم وارد این حرفه شوم.

صبح قزوین : آیا اطرافیان با شما برای رسیدن به اهدافتان همکاری داشتند؟
دیوارگر: بله. در انتهای دوره کار‌آموزی یک سفارش سری کاری داشتم که چون تعداد بالا بود، همسرم نیز به کمکم آمد و با هم کار می‌زدیم. شبها تا نیمه‌وقت کار می‌کردیم. این کار با تحمل سختی‌هاش خیلی لذتبخش بود؛ حتی بچه‌ها هم کمک می‌کردند.
همسرم با مهربانی نهایت همکاری را با من داشت و زمانیکه ناامید و دلسرد می‌شدم؛ فقط او بود که به من دلگرمی می‌داد. کم‌کم همسرم نیز جذب این رشته شد و توانستیم با کمک یکدیگر، مغازه‌ای بزنیم و چرم و ملزومات چرم دوزی و حتی کارهای آموزشی را به آنجا منتقل کنیم.

صبح قزوین : مهمترین اولویت یا برنامه آینده شما در این شغل چیست؟
دیوارگر: خیلی مایلم با ایجاد بازاریابی گسترده بتوانم کارگاهی در راستای کارآفرینی و اشتغال زایی درحوزه بانوان دایر کنم.

صبح قزوین : توانمندی هنرمندان استان در این رشته را در قیاس با سایر استان‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟
دیوارگر: باتوجه به تحقیقات شخصی به عمل آمده و بررسی فضاهای مجازی به صراحت می‌توان گفت قزوین یکی از قطب‌های این رشته(سراجی سنتی) می‌باشد.

صبح قزوین : تاکنون به چند خانم علاقمند آموزش داده‌اید و آیا این خانم‌ها نیز برای خود کارآفرینی ایجاد کرده‌اند؟
دیوارگر: از شروع فعالیتم تاکنون به حدود ۷۰ نفر آموزش داده‌ام که اکثر آنها در منزل و بعضی به عنوان مربی مشغول هستند.
کسانیکه در منزل مشغولند به صورت حضوری یا مجازی سفارش کار می‌پذیرند و بانوانی که به عنوان مربی فعالند، در منزل یا مراکز دیگر در حال آموزش هستند.


انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان