۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مستند "گریز از مرکز" رسانه‌ای ویژه محرومین است/ شهری با تامین ۴۰ درصد مس کشور، هنوز تاکسی و بیمارستان ندارد
کد خبر: ۲۵۵۶۲۶ نویسنده: محمدرضا امامقلی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۹ ساعت: ۱۰:۵۹ ↗ لینک کوتاه

کارگردان و مستندساز برجسته کشور:

مستند "گریز از مرکز" رسانه‌ای ویژه محرومین است/ شهری با تامین ۴۰ درصد مس کشور، هنوز تاکسی و بیمارستان ندارد

کارگردان و مستندساز برجسته کشور بیان کرد: برای درگیر کردن مردم مرکز نشین با مسائلی که مردم نقاط دور دست و مرزی با آن مواجه هستند هرچند به شکل حداقلی ساخت مستند گریز از مرکز به نظر گام خوبی بود.

مستند "گریز از مرکز" رسانه‌ای ویژه محرومین است/ شهری با تامین ۴۰ درصد مس کشور، هنوز تاکسی و بیمارستان ندارد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ محمدرضا امامقلی کارگردان و مستندساز جوان کشورمان است که طی سال‌های گذشته توانسته با همکاری "سفیر فیلم" آثاری ارزشمندی را ارائه دهد؛ مستند "آقای نخست وزیر" از بهترین آثار این هنرمند جوان است که در زمان اکران خود فضای سیاسی کشور و حتی کشورهای غربی را تحت تاثیر خود قرار داد.

محمدرضا امامقلی از سال گذشته وارد حوزه تولید مستند " گریز از مرکز" شده است و به همین بهانه مصاحبه‌ای با وی انجام دادیم.

صبح قزوین : مستند گریز از مرکز با چه برنامه ریزی و با چه هدفی تولید شد؟
امامقلی
: گریز از مرکز پیش از آن که یک مستند باشد قرار بود یک رویداد رسانه ای باشد به این معنا که هدف ما صرفاً تولید مستند نبود؛ بلکه به دنبال کسب تجربه ای بودیم برای تحقق «رسانه محرومین» که این نکته در ارزیابی‌ها باید لحاظ شود.

لزوم شکل گیری رسانه ای برای شنیده شدن صدای مردم دور از پایتخت و علی الخصوص مردم مناطق محروم و مستضعف بر کسی پوشیده نیست. آنچه که نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد این است که این امر می‌تواند به طور مستقیم از طرفی در شکل گیری عرصه عمومی و مطالبه مردمی از مسئولین و از سوی دیگر قرار گرفتن این مطالبات در دستور کار مسئولین موثر باشد.

از طرف دیگر انبوه دوربین‌ها و قلم‌هایی که در پایتخت حول مردم است این منطقه را دچار اشباع رسانه ای نموده، این در حالی است که سایر استان‌های کشور علی الخصوص استان‌های مرزی معمولا در حاشیه قرار گرفته اند و دیده نمی‌شوند و سهم کمی از آنتن‌های تلوزیونی و حتی محتوای فضای مجازی دارند.

البته رسانه ملی و شبکه‌های استانی سعی در رفع این خلاء داشته اند ولی مسلما پوشش برخی مسائل نیاز به جسارت بیشتری دارد.

آنچه ما را مجاب کرد تا به تکاپو بیفتیم لزوم شکل گیری رسانه مستضعفین یا همان رساندن صدای محرومین به مسئولین بود. مسئله اصلی این است که بتوان رسانه ای داشت تا بدون رودربایستی و با فرمی قابل قبول و رعایت آداب و ادبیات انتقاد، در قالب ویدئو حرف مردم محروم فاقد رسانه را منتقل کرد.

فرق میان غر زدن و انتقاد هم در این میان برای ما مهم بود که متاسفانه گاهی در رسانه‌ها نادیده گرفته می‌شود.

از دیگر اهداف این رویداد رسانه ای ایجاد مشارکت سیاسی بیشتر در بین استان‌ها و اقوام مورد نظر بود.

صبح قزوین : محتوای این مستند و سناریوی آن چیست؟
امامقلی:
تم یا درونمایه اصلی کار تمرکززدایی رسانه‌ای و انعکاس صدای محرومین است و گونه کار هم مستند گزارشی است.

کاروانی متشکل از تیم مستند ساز به مناطق محروم غرب کشور اعزام و با برنامه سازی شهر به شهر دغدغه‌های آنان را منعکس کردند.

مدت سفر 8 روز بود که قابلیت پرداختن به 7 استان را داشتیم و یک روز هم در مسیر سپری شد، همانطور که مشخص بود وسیله نقلیه اتومبیل‌ هایس بود. با لوگوی مخصوص برنامه.

مسیر سفر هم تهران-قزوین-زنجان-آذربایجان شرقی-آذربایجان غربی-کردستان-کرمانشاه-ایلام تعیین شد که الحمدلله توفیق سرکشی به تمام آنها حاصل شد اما بصورت کاملا فشرده و حداقلی.

واقعیت قضیه آن است که نقطه یابی‌ها با توجه به حوزه تجربی مخاطب انجام شد مثلا شهر ورزقان در آذربایجان شرقی به دلیل زلزله سال 91 و آشنایی ضمنی مخاطبین با این موضوع از لحاظ دور نبودن فاصله تاریخی انتخاب شد تا از مردم در مورد نحوه رسیدگی پس از زلزله سوال شود.

ضمن اینکه معدن مس سنگن در این شهر قرار داشت که بیش از 40 درصد مس کشور از آن تامین می‌شد اما این شهر هنوز از داشتن تاکسی و بیمارستان محروم بود!

یا شهر بانه برای سرکشی از کولبران و انعکاس حرف‌های آن ها گزینه خوبی بود.

صبح قزوین : عوامل این کار چه کسانی هستند و طی چند مدت ساخته و منتشر می شود؟
امامقلی
: مدیر تولید آقای باریکلو و تصویربردار محمود پری، تدوین محسن آقایی، مجری علی عظیمی و حقیر هم کمترین نقش را برعهده داشتم و تهیه کننده کار هم مرکز سفیر فیلم بود. پیش تولید کار حدود 15 روز و مرحله تولید و پس تولید هم 20 روز زمان برد.

صبح قزوین : پروسه این مستند چه مدت ادامه دارد و بازخورد آن را تا به امروز چطور بوده؟
امامقلی:
شخصا علاقه مند به ادامه حرکت هستم البته با تغییراتی اساسی در فرم و محتوای کار به جهت بهبود کیفیت برنامه.

بازخوردها هم البته برای ما پر از تجربه و امید بود. برای مثال افرادی تماس می‌گرفتند و آدرس و مشخصات افرادی را می‌خواستند که در قسمت‌های مختلف با آنها مصاحبه شده بود و از جهاتی محروم بودند.

و خب مسلماً این مدل کارها علی الخصوص در عنفوان انتخابات بازخورد های مختلفی از موافق و مخالف دارد اما مهم این است که هدف اصلی ما به هیچ وجه شوی تبلیغاتی نبوده و صرفا با همان هدف رساندن صدای اقشاری که کمتر از امتیاز تریبون و رسانه برخودار بوده اند این حرکت را رقم زدیم.

به هرحال نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری برای ما هم فرصت بود و هم تهدید، فرصتش امکان انعکاس مطالبات به حق مردم از مسئولین علی الخصوص انتظاراتشان از دولت آینده همزمان با سفرهای استانی کاندیداها و بالطبع وعده‌های انتخاباتی آنها در جو رسانه ای حول این اتفاقات بود و تهدیدش هم احتمال برچسب خوردن در مورد ساختن مستند تبلیغاتی در حمایت از کاندیدای خاص که حقاً و انصافاً اینگونه نبود و به هیچ وجه قصد سوگیری به نفع کاندیدای خاصی وجود نداشت. با همه این ها تصمیم بر انجام این سفر قبل از انتخابات شد و نتیجه هم گویای آن چیزی است که در سفر گدشت.

صبح قزوین : این مستند با حمایت چه نهاد یا سازمانی تولید می‌شود و چه بودجه ای برای ساخت آن هزینه شده؟
امامقلی
: مرکز مستند سفیر فیلم تولید کننده کار بوده و تولید هم قطعا تهیه کننده در جریان هزینه های آن است و بنده اطلاعی ندارم.

صبح قزوین : چند قسمت از این مستند تا به امروز تولید شده و تا چند قسمت ادامه دارد؟ آیا به نتایجی که مدنظر داشتید رسیدید؟
امامقلی
: تاکنون 8 قسمت از کار منتشر شده که البته یکی آیتم‌های ثابت برنامه جهان آرا در شبکه افق بود. 5 قسمت دیگر هم آماده انتشار است که همانند سایر قسمت‌ها از طریق کانال مستند در فضای مجازی قابل دسترسی است.

در مورد ادامه روند تولید با همین سبک باید تامل بیشتری داشت اما به صورت کلی احتمالا رویکرد تولید برنامه با هدف رساندن صدای محرومان ادامه خواهد یافت.

طبعاً نتیجه گیری امری نسبی است و محقق شدن یا نشدن اهداف را باید در مورد آن دسته از اهداف که دست یافتنی هست بررسی کرد؛ اما سعی شد تمام ظرفیت تیم تولید در زمان کم و محدودیت‌های تولیدات اینچنینی به کار گرفته شود تا قدم اول در این راه برداشته شود و از این لحاظ که حرکتی شکل گرفت برای درگیر کردن مردم مرکز نشین با مسائلی که مردم نقاط دور دست و مرزی با آن مواجه هستند هرچند به شکل حداقلی به نظر گام خوبی بود.

چون هدفمان صرفا ساخت مستند نبود حتما کار از سطح کیفی عالی برخوردار نیست که معمولا در کار با چنین مختصاتی طبیعی به نظر می‌رسد و صد البته راه طولانی تا رسیدن به نقطه مطلوب و تحقق عدالت رسانه ای به معنای حق عادلانه استفاده از تریبون و رسانه در کشور باقی است که ان شاالله این امر به تدریج میسر شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان