۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین بایکوت منتقدان در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین!
کد خبر: ۲۵۵۵۹۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۹ ساعت: ۱۰:۳ ↗ لینک کوتاه

اساتید منتقد دولت حق تدریس ندارند؛

بایکوت منتقدان در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین!

امروز اساتید و دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با فضایی بسته مواجه هستند به طوری که بسیاری از اساتید از ترس بایکوت شدن یا از دست دادن منبع امرار و معاش، اظهارات انتقادی را بیان نکرده و در لاک خود فرو رفته‌اند.

بایکوت منتقدان در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین!
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین؛ دانشگاه یکی از ارکان موثری است که در حوزه‌های علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هر جامعه‌ نقش‌آفرینی می‌کند و می‌توان گفت امروزه یکی از شاخصه‌های اصلی در تعیین توسعه‌یافتگی و پیشرفت هر کشوری محسوب می‌شود.

دانشجویان به عنوان چشم بینا و ذهن فعال هر جامعه‌، در بزنگاه‌های تاریخی و تحولات سیاسی و اجتماعی به میدان آمده و در تعیین سرنوشت کشور خود سهیم هستند و ما این نقش تعیین‌کننده را در پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن در ۸ سال جنگ تحمیلی تجربه کرده‌ایم.

در واقع ماهیت دانشگاه و دانشجو به گونه‌ای است که علاوه‌بر رسالت اصلی خود یعنی علم‌آموزی و تحصیل، در حوزه سیاست هم فعال بوده و نمی‌تواند نسبت به مسائل و دغدغه‌های جامعه بی‌تفاوت باشد اما این دو نباید در تداخل با یکدیگر باشند و یا هر کدام نقش دیگری را کم‌رنگ و به حاشیه بکشاند.

یکی از این آفت‌های مورد توجه مقام معظم رهبری، سیاست زدگی و سیاست بازی است، ایشان همیشه دانشجویان و دانشگاهیان را به دوری از چنین فضایی تشویق کرده اند و محیط دانشگاه‌ها را محیط فهم، تحلیل و آگاهی سیاسی دانستند.

دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب در ۱۷ خردادماه سال ۹۶:
متأسفانه برخی‌ها به تضعیف روحیه حزب اللهی در دانشگاه‌ها کمک می‌کنند

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به استفاده قدرتها از شیوه‌های «سخت، نیمه سخت و نرم»، دانشجو و دانشگاه را یکی از مراکز اصلیِ درگیر در این مبارزه خواندند و گفتند: در سالهای گذشته، تلاش بسیاری برای خارج کردن دانشگاه از صحنه مبارزه انجام شد.

ایشان به تسلط جریان‌های معارض و مخالف انقلاب بر دانشگاه در سالهای اول انقلاب اشاره و خاطرنشان کردند: در آن سالها، دانشگاه واقعاً عرصه جنگِ میدانی و جنگِ مباحثاتی بود اما نهایتاً این دانشجویان مسلمان و انقلابی بودند که دانشگاه را فتح کردند.

رهبر انقلاب اسلامی با انتقاد از اظهارات و اقدامات برخی افراد در داخل در راستای تلاش بدخواهان در «انقلاب زدایی» از دانشگاه‌ها، گفتند: متأسفانه برخی‌ها به تضعیف روحیه حزب اللهی در دانشگاه‌ها کمک می‌کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه با تأیید کامل نگاه نقادانه و مطالبه‌گرانه دانشجویان در قبال مسائل و مشکلات کشور، گفتند: این نگاه نقادانه و دغدغه‌مند نباید از دانشگاه‌ها گرفته شود.

دیدار اساتید با رهبر انقلاب در ۳۱ خردادماه سال ۹۶:
اگر نگاه استاد به بیرون از مرزها باشد، دانشجویانی با همان نگاه فاسد تربیت می‌کند

رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: استادی که «مثبت‌اندیش، متعهد، امیدوار، معتقد به مبانی دینی و اصالتهای میهنی و مسائل انقلابی» و برخوردار از «احساس مسئولیت و عزم و نیت قاطع برای اقدام» باشد، می‌تواند در وادار کردن دانشجو به فکر و حرکت، نقش کم‌نظیر و بی‌بدیلی داشته باشد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای گفتند: در مقابل، اگر نگاه استاد به بیرون از مرزها باشد و اعتقادی به کشور و مفاهیم رایج و معتبر هویتی نداشته باشد، دانشجویانی با همان نگاه فاسد تربیت می‌کند که این تجربه بسیار تلخ در دوره پهلوی در کشور بوجود آمد و انقلاب اسلامی در واقع کشور را از بر سر کار آمدن آن نسل که از همه اصالت‌های دینی و ملی کاملاً تهی بود، نجات داد.

ایشان، دانشگاه در شکل کنونی آن را «مرکز علم، نوآوری و اثرگذاری بر جامعه و کشور» دانستند و خاطرنشان کردند: از روزی که دانشگاه در ایران تأسیس شد، عوامل سلطه‌گر تلاش کردند از تحقق یک حرکت علمیِ متناسب با استعداد ایرانی و بروز نوآوری جلوگیری کنند، و همچنین اثرگذاری دانشگاه بر جامعه را از طریق دستگاههای امنیتی و فرهنگی وابسته، مدیریت نمایند.

دیدار اساتید دانشگاه‌ها با مقام معظم رهبری در ۱۳ تیر ۱۳۹۴
محیط علمی کشور را از حاشیه‌سازی‌ها برکنار نگه دارید

«محیط علمی کشور را از حاشیه‌سازی‌ها برکنار نگه دارید. اشتباه نشود؛ من نمی گویم در دانشگاه‌ها سیاست نباشد، شاید خیلی‌ها یادشان است که من سالها پیش در همین جلسه‌ ماه رمضان در حضور اساتید، تعبیر تندی کردم نسبت به آن کسانی که می خواستند دست‌ و پای سیاست را از دانشگاه‌ها و میان دانشجوها جمع کنند که مایه‌ گله‌ خیلی‌ها شد، نه، بنده معتقدم محیط دانشگاه، محیط فهم سیاسی، تحلیل سیاسی، دانش سیاسی، آگاهی سیاسی است؛ این را من مانع نیستم؛ نه، [بلکه میگویم‌] سیاست‌بازی نشود، سیاسی‌کاری نشود، حاشیه‌سازی نشود. این حاشیه‌سازی‌ها به کار اصلی که عبارت است از کار علم و پیشرفت علم با همه‌ خصوصیّاتی که این مسئله دارد، لطمه می زند».

دانشگاه بین المللی امام خمینی رحمت الله علیه،‏ از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور است که باید آن را دستاورد انقلاب اسلامی دانست که البته با فراز و نشیب‌های متعددی در طول این سال‌ها مواجه بوده و این روزها شاهد هستیم که به محافل سیاسی برخی از جریان‌های خاص تبدیل شده و رسالت اصلی آن را به حاشیه کشانده است.

مدیریت‌های سیاسی و حزبی و کاهش سطح علمی از جمله نارضایتی‌هایی است که اعضاء هیات علمی این دانشگاه مکرر بر آن تاکید دارند به طوری که در سال‌های اخیر اکثر اساتید به جریان‌های سیاسی بخصوص جریان اصلاحات اشاره می‌کنند که چه در خارج و چه در داخل دانشگاه دست به بازی‌هایی سیاسی زده و در حال جریان‌سازی در جهت منافع خود هستند و در این میان جوانان ناپخته و بی‌تجربه دست‌مایه رسیدن این جریان‌ها‌ به منافع و اهدفشان شده‌اند.

بسیاری از اساتید وضعیت این دانشگاه را به لحاظ علمی و فرهنگی رضایت‌بخش نمی‌دانند و اذعان دارند که این روزها شاهد دفاع پایان نامه‌هایی هستند که کپی‌برداری ۱۰۰درصدی از منابع علمی پیشین است.

این اساتید با ابراز نارضایتی از فضای اخلاقی و فرهنگی موجود در دانشگاه‌ها عنوان می‌کنند متاسفانه مسوولین این دانشگاه باتوجه به مسائل جناحی که در پیش گرفته‌اند آب به آسیاب دشمنان می‌ریزند و کوچک‌ترین توجهی به نیروهای انقلابی و منتقد ندارند.

دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی با ابراز گله‌مندی از سنگ اندازی‌ها بر سر راه فعالیت دانشجویان انقلابی و برخوردهای سلیقه‌ای و حزبی توسط مدیران دانشگاه با این تحرکات نسبت به فضای بسته و نبود آزادی بیان شکایت دارند که آن را هم نتیجه مدیریت‌های ضعیف و جناحی دانشگاه می‌دانند.

دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین جولانگاه سیاسی جریان‌هاست
شکایت معاونت فرهنگی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) از ۳ تشکل‌ بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی و جامعه اسلامی در تیرماه سال گذشته آن هم تنها به بهانه نگاه انتقادی به عملکرد دولت یازدهم یکی از اقدامات عجیب این دانشگاه بود که چالش‌های زیادی را به دنبال خود داشت.

ممانعت از تبلیغات گسترده در خصوص حضور شخصیت‌های سیاسی و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی از دیگر اقدامات مقابله‌ای مسوولین دانشگاه با فعالیت تشکل‌های دانشجویی انقلابی است و از طرفی در سال‌های اخیر شاهد حضور چهره‌های پر حاشیه و گاها جنجالی از جمله صادق زیباکلام و علی مطهری و تدریس مخفیانه سیدهاشم آغاجری در این دانشگاه بودیم که حاشیه‌های زیادی به دنبال داشت.

در سالی که گذشت دادستان عمومی و انقلاب قزوین از بازداشت یکی از اساتید دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به دلیل توهین به مقدسات خبر داد که این استاد بر سر کلاس درس و در حضور دانشجویان به مقدسات توهین کرده بود.

موارد یاد شده تنها نمونه‌هایی از چالش‌هایی است که دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین در مقاطع مختلف با آن مواجه بوده و مهر تاییدی بر اظهارات اساتید ودانشجویان انقلابی دارد که این روزها دانشگاه را به جولانگاه فتنه‌گران و جریانات خاص می‌دانند.

و اما این روزها با چالش دیگری در این دانشگاه مواجه هستیم و آن هم مربوط به فضای متشنج در میان اعضاء هیات علمی گروه علوم سیاسی است.

نزاع و درگیری اخیر میان اساتید دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین موجب جراحت یکی از اساتید شده و مسوولین این دانشگاه در اقدامی غیرمنتظره مانع فعالیت یکی از استادان شده که این امر موجب اعتراض جمعی از دانشجویان و کارکنان شده است.

پس از درج این خبر در کانال تلگرامی پایگاه خبری شاخص، نوازنی مدیرگروه علوم سیاسی دانشگاه جوابیه‌ای را در تکذیب این خبر ارسال کرد که به شرح زیر است؛

با سلام و احترام
ضمن تشکر از اینکه وقایع دانشگاه برای جنابعالی و خوانندگان شما از اهمیت بالایی برخوردار است خواهشمند است درباره خبر «نزاع و درگیری میان اساتید …» پاسخ اینجانب دکتر بهرام نوازنی به عنوان مدیر گروه علوم سیاسی را نیز منتشر فرمایید:

۱- هیچگونه نزاع و درگیری میان اساتید گروه علوم سیاسی رخ نداده است و هر چه بوده از ابتدای تأسیس این گروه در سال ۱۳۷۴ بر پایه دوستی و مدارا و حرف منطق بوده است؛

۲- برخی استادان در برخی مواقع درخواست عضویت در گروه داشته‌اند که به دلیل نداشتن صلاحیت و امتیاز علمی لازم از سوی گروه علوم سیاسی مردود اعلام شده اند که البته وظیفه ذاتی و قانونی یک گروه علمی است که صرفا به صلاحیت علمی متقاضیان رسیدگی کند و صلاحیت اخلاقی و جناحی و حزبی آنان در نهادهای دیگر دانشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد؛

۳- البته اگر کسی مدعی ضرب و شتم و توهین به وی باشد نیز طبق قوانین و مقررات باید به نهادهای ذی ربط در دانشگاه و در شهرستان مراجعه کند و اعلام این گونه آن نزد رسانه ها به نظر می رسد برای اعمال فشار غیر قانونی باشد که رسانه ها باید مراقب باشند.

با تشکر، مدیر گروه علوم سیاسی

برخی منابع خبری از برخوردهای سیاسی و جناحی اعضا گروه علوم سیاسی خبر دادند که بیشتر هم منتسب به جریان اصلاحات هستند و اجازه حضور افراد مخالف با سلایق خود را در این گروه نمی‌دهند.

این جریان جلسات رسمی گروه را به محافل خصوصی و سلیقه‌ای خود تبدیل کرده‌اند، با توجه به اینکه وجود دیدگاه‌های مختلف در گروه‌های علمی امری طبیعی است و حذف و برخورد با افراد تنهابه خاطر نوع دیدگاه‌ها اقدامی مغایر با قانون است.

آزادی و حقوق شهروندی مورد تاکید همه دولت‌ها در نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است و رییس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم هم بر فراجناحی بودن اذعان دارد و ادعا می‌کند نباید سلایق متفاوت از جامعه حذف شوند؛ با توجه با این شعار باید آزادی بیان برای همه دیدگاه ها وجود داشته باشد در حالی که امروز اساتید و دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با فضایی بسته مواجه هستند به طوری که بسیاری از اساتید از ترس بایکوت شدن یا از دست دادن منبع امرار و معاش، اظهارات انتقادی را بیان نکرده و در لاک خود فرو رفته‌اند.

اما جریان حاکم بر دانشگاه برای رسیدن به اهداف خود دست از قانون و مراحل اداری شسته و به روش‌های جرحی و ضرب و شتم رو آورده است، در تاریخ ۶ خردادماه و در جلسه رسمی گروه علوم سیاسی که باید همه اعضاء بر اساس قانون و طبق ابلاغ روسای دانشگاه و روند اداری و مالی حاضر و ناظر باشند یکی از اعضاء جهت شرکت در جلسه حاضر و اما با توهین و تهدید یکی از اعضاء اصلاح طلب مواجه می‌شود.

این استاد با برخورد نامناسب عضو اصلاح طلب گروه مواجه می‌شود که از او می‌خواهد اگر اعتراضی دارد از طریق قانونی نظر خود را بیان کند، در حالی که عضو مورد توهین قرارگرفته از نظر سیستم اداری دانشگاه به صورت قانونی حق حضور در جلسه را دارد.

باتوجه به درگیری پیش آمده پرونده‌ای در دادسرای قزوین تشکیل شده و حاضرین در جلسه نسبت به مورد ضرب و شتم قرار گرفتن این استاد توسط عضو اصلاح طلب شهادت داده‌اند.

و اما نکته قابل توجه این است جریانی که در استان ادعای قانون‌مداری دارد اما در فضای علمی و فرهیخته دانشگاه برای حذف تفکر مخالف با خود دست به روش‌های فیزیکی آن هم توسط یکی از اعضاء شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان می‌زند.

اگر تعاملات در دانشگاه براساس علم و آگاهی باشد شاهد اینگونه رفتارهای ناپسند نخواهیم بود و متاسفانه این رفتارها از کسانی سر می‌زند که باید الگویی برای دانشجویان و جوانانی که آینده کشور در دستان آن‌هاست باشند.

چندی پیش جمعی از دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین با ارسال نامه‌ای خطاب به رییس دانشگده علوم اجتماعی این دانشگاه با ارسال نامه‌‍‍‌ای اعتراضی، نارضایتی خود را از روندهای مستنمر غیر علمی و بی عدالتی اعلام کردند.

انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان