۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین صندوق عقب تنها حريم خصوصي خودرو است
کد خبر: ۲۵۵۲۰۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۷ ساعت: ۱۱:۱۲ ↗ لینک کوتاه

حجت الاسلام صادقي معاون قوه قضائیه گفت:

صندوق عقب تنها حريم خصوصي خودرو است

معاون قوه قضائیه: بخش پنهان خودرو مانند صندوق عقب، حریم خصوصی است/ بخش‌های قابل رؤیت مانند جایی که سرنشینان مینشینند حریم خصوصی نیست

صندوق عقب تنها حريم خصوصي خودرو است
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، حجت الاسلام صادقي معاون قوه قضائیه گفت: فضای خودرو به دو بخش پیدا و پنهان تقسیم می‌شود که بخش پنهان مانند صندوق عقب، به عنوان حریم خصوصی تلقی می‌شود و این مفهوم شامل بخش پیدای خودرو که بدون تفتیش قابل رؤیت است، مانند جایی که سرنشینان خودرو می‌نشینند، نمی‌شود. 

ملاک درباره حریم خصوصی توسط قانون‌گذار به خوبی و شفاف بیان شده و متوجه نمی‌شویم که چرا برخی بر سر این مسئله هر از چند گاهی هیاهو به راه می‌اندازند.

علاوه بر اين سرهنگ محمد ترحمي، معاون حقوقي پليس راهنمايي و رانندگي ناجا نيز در روز گذشته به موضوع قانوني بودن تفتيش خودروها پرداخته و به ايسنا گفت: «ماده ٤ قانون ناجا صراحتا وظايف نيروي انتظامي را مشخص كرده و ما بر اساس اين وظايف اقدامات خود را انجام مي‌دهيم. جنس ماموريت‌هاي ناجا اجراي مقررات است و هيچ اصراري به انجام اقدامات غيراز آنچه كه قانون منتشر كرده، نداريم. در تبصره ماده ٥ قانون حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منكر حريم خصوصي و حريم عمومي تعريف شده و بر اساس آن «اماكني كه بدون تجسس در معرض ديد عموم قرار مي‌گيرند، مانند قسمت‌هاي مشترك آپارتمان‌ها، هتل‌ها، بيمارستان‌ها و نيز وسايل نقليه مشمول حريم خصوصي نيست.»

وي افزوده است: در قانون حمايت از آمران معروف و ناهيان منكر كه در سال ٩٤ به تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رسيد، صراحتا بر اين موضوع تاكيد شده است. در ماده يك اين قانون و تعريف از امر به معروف و نهي از منكر آمده است: در اين قانون، معروف و منكر عبارتند از هر گونه فعل، قول يا ترك فعل و قولي كه به عنوان احكام اولي يا ثانوي در شرع مقدس يا قوانين، مورد امر قرار گرفته يا منع شده باشد. همچنين در ماده ٥ قانون حمايت از آمران معروف و ناهيان منكر نيز اين‌طور آمده: در اجراي امر به معروف و نهي از منكر نمي‌توان متعرض حيثيت، جان، مال، مسكن، شغل و حريم خصوصي و حقوق اشخاص گرديد، مگر در مواردي كه قانون تجويز كند. بنابراين ناجا كاملا خود را مقيد به رعايت حريم خصوصي مي‌داند. 

وي افزوده است: با استناد به قانون، وسايل نقليه جزو حريم خصوصي نبوده و بايد شهروندان همان‌طور كه مقررات را در محل‌هاي عمومي رعايت مي‌كنند در خودرو نيز حفظ كنند يعني مواردي چون كشف حجاب، نحوه پوشش، ايجاد آلودگي صوتي و هر اقدامي كه سبب آزار ديگران شود، درون خودرو ممنوع است. 

وي همچنين در مورد نقاطي از خودرو (مانند صندوق و داشبورد) كه قابل رويت نيست و تفتيش آن نيز گفته است: اين بخش‌ها قابل تجسس نيست و با توجه به اينكه در ديد عموم قرار ندارد اصطلاحا «حرز» گفته مي‌شود. جست‌وجو در اين بخش‌ها نيازمند حكم است. 



انتهای پیام/1404

منبع: پایگاه598

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان