۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین نیکوتین موجود در قلیان اعتیادآور است/ سرطان ریه از مهم‌ترین بیماری‌های دخانیات
کد خبر: ۲۵۴۷۱۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۴ ساعت: ۸:۲۷ ↗ لینک کوتاه

کارشناس بهداشت محیط استان قزوین:

نیکوتین موجود در قلیان اعتیادآور است/ سرطان ریه از مهم‌ترین بیماری‌های دخانیات

کارشناس مسوول بهداشت محیط استان قزوین با بیان اینکه استعمال دخانیات بخصوص قلیان در فضاهای سبز هم برای طبیعت مضر است؛ گفت: متاسفانه در زمینه برخورد با این موارد با خلاء و نقص قانون مواجه هستیم.

نیکوتین موجود در قلیان اعتیادآور است/ سرطان ریه از مهم‌ترین بیماری‌های دخانیات
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ شیرین نادری کارشناس مسئول بهداشت محیط استان قزوین اظهار کرد: متاسفانه امروزه قلیان جزئی از سبد خانوارها شده است.

وی با تصریح بر اینکه مصرف قلیان سلامت فرد را به خطر می‌اندازد افزود: خانواده‌ها با رواج این فرهنگ غلط تفریحات سالم خود را به یک تفریح ناسالم تبدیل کرده‌اند.

نادری با بیان اینکه ماده‌ای که در ترکیبات آن تنباکو، توتون یا مشتقات وجود داشته باشد به عنوان مواد دخانی شناخته می‌شود، گفت: هر ماده‌ای مانند قلیان که دود ایجاد می کند یا حتی موادی حاوی توتون و تنباکو که دود هم ندارند مانند توتون جویدنی و ناس به منزله دخانیات هستند.

این کارشناس تشریح کرد: قلیان به اندازه سیگار و حتی بیش‌تر از آن برای سلامت فرد مضرر است به طوری که استعمال قلیان به منزله کشیدن ۷۰سیگار در هر وعده خواهد بود.

کارشناس مسئول بهداشت محیط استان در ادامه با اشاره به عوارض مواد دخانی و قلیان توضیح داد: سرطان ریه و بیماری‌های خاص ریوی از جمله مهم‌ترین بیماری‌های ناشی از مواد دخانی است.

وی با بیان اینکه استعمال قلیان از نظر فرهنگی باعث رواج و شکسته شدن خط قرمزهای مصرف انواع مواد دخانی در جامعه می‌شود اضافه کرد: به علت استفاده مشترک افراد از شلنگ قلیان خطر انتقال بیماری‌های مختلف دهان، دندان، سل، تپ‌خال، معده و روده وجود دارد.

نادری با اشاره به پرخطر بودن قلیان برای بانوان، تشریح کرد: با توجه به ویژگی بارداری در بانوان احتمال انتقال بیماری‌ها به جنین در اثر مصرف دخانیات وجود داشته و حتی استنشاق هوای آلوده به مواد دخانی منجر به بروز مشکلات می‌شود.

وی با بیان اینکه افرادی که در معرض دود مصرف کنندگان قلیان قرار می‌گیرند بیشتر متضرر می‌شوند، تاکید کرد: از آنجا که دود قلیان با پک‎های عمیق‌تر از سیگار وارد ریه‌ها می‌شود موجب تشدید عوارض بیشتری نسبت به سیگار خواهد بود.

خلاء قانونی برای برخورد با افراد متخلف در اماکن عمومی

نادری با بیان اینکه نیکوتین موجود در تنباکو اعتیادآور است، هشدار داد: تفکر اعتیادآور نبودن قلیان، یکی از فرهنگ‌های غلط برای استعمال آن میان خانواده‌ها است در حالی که استمرار این امر موجب آغاز اعتیاد به مواد دخانی دیگر می‌شود.

وی با اشاره به قوانین مبارزه با استعمال دخانیات، توضیح داد: طبق قانون در اماکن عمومی و بسته مانند سفره‌خانه، رستوران، مساجد، مترو، اتوبوس مصرف هر گونه دخانیات ممنوع است.

کارشناس مسئول بهداشت محیط استان با اشاره به نارضایتی شهروندان از شیوع مصرف قلیان در پارک‌های عمومی ابراز کرد: پارک هم جزء اماکن عمومی محسوب می‌شود و افراد نباید در این محیط‌ها اقدامبه استعمال قلیان کنند.

وی با بیان اینکه قانون اجازه برخورد با متخلفین را به آن‌ها داده است، عنوان کرد: شهروندان در صورت مشاهده تخلفات می‌‌توانند با سامانه ۱۹۰ تماس گرفته و شکایات خود را مطرح کنند.

نادری با تصریح بر اینکه استعمال دخانیات بخصوص قلیان در فضاهای سبز هم برای طبیعت مضر است و هم از نظر فرهنگی آسیب‌های اجتماعی به دنبال دارد گفت: متاسفانه در زمینه برخورد با این موارد با خلاء و نقص قانون مواجه هستیم.

این کارشناس عنوان کرد: طی صحبت‌هایی که با مسئولان پارک‌ها و فضای سبز قزوین داشتیم در صدد هستیم تا بنرهایی مبنی بر ممنوعیت استعمال دخانیات و قلیان در جهت فرهنگ سازی و سلامت جامعه در پارک‌ها و فضای سبز نصب شود.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان