۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین فعالیت‌های فرهنگی دستگاه قضا با توجه به مشکلات راضی‌کننده نیست
کد خبر: ۲۵۴۳۹۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۲ ساعت: ۱۱:۳۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس کل دادگستری استان قزوین:

فعالیت‌های فرهنگی دستگاه قضا با توجه به مشکلات راضی‌کننده نیست

فعالیت‌های فرهنگی در دستگاه قضایی از جهش خوبی برخوردار بوده است؛ در مناسبت‌های مختلف فعالیت‌های بسیار خوبی در حال انجام است؛ اما این فعالیت‌ها با توجه به نیاز جامعه، خلاءها و مشکلات راضی کننده نیست.

فعالیت‌های فرهنگی دستگاه قضا با توجه به مشکلات راضی‌کننده نیست
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ جمال انصاری رئیس کل دادگستری استان قزوین صبح امروز(دوشنبه) در نشست با رابطان فرهنگی دادگستری‌های استان در این اداره کل اظهار کرد: امروز در جمهوری اسلامی نظم و انضباط و احترام به قانون نیاز به ضمانت اجرایی دارد که این ضمانت و پیشگیری از جرم وظیفه قوه قضاییه است البته نظم و امنیت یکی از پیش شرط های لازم و مهم هر جامعه ای است.

وی ادامه داد: با توجه به حجم بالای پرونده‌های قضایی در یک حوزه خاص باید در آن حوزه کار فرهنگی بیشتری انجام شود تا بتوان از این طریق حجم پرونده‌های قضایی را پایین آورد.

این مسئول تصریح کرد: اگر تمام نقاط مراجع قضایی گستره احداث و تأمین پرسنلی آن نیز انجام شود بازهم نمی‌توانیم نتیجه مناسب و شایسته را در کاهش جرائم داشته باشیم؛ چرا که چنین کاری به مثابه آن است که به جای پیشگیری و ایجاد فضای بهداشتی در جامعه، به دنبال توسعه یک سویه احداث بیمارستان و مراکز درمانی باشیم.

وی با تاکید بر اهمیت فعالیت‌های فرهنگی در جامعه به ویژه در دستگاه قضایی افزود: فعالیت فرهنگی فی نفسه ارزشمند و کار فرهنگی در نظام اسلامی یک کار مقدس و ارزشی محسوب می شود.

انصاری خاطرنشان کرد: مسئولان و دست‌اندر کاران فعالیت های فرهنگی در دادگستری استان باید تمام تلاش خود را در جهت بزرگداشت شعائر اسلامی با تأکید بر اصالت‌ها و دوری از هرگونه خرافات انجام دهند.

وی عنوان کرد: نوآوری در عرصه فعالیت‌های فرهنگی به ویژه در عرصه مذهبی بسیار ضروری است از این رو توصیه من به مسئولان و فعالان فرهنگی دادگستری استان این است که از تمامی ظرفیت‌های اطلاع رسانی در جهت ترویج سیره اهل بیت عصمت و طهارت، احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر، فلسفه امام حسین(ع) و سایر حقایق اسلامی استفاده کنند.

رئیس کل دادگستری استان قزوین با اشاره به تهاجم فرهنگی دشمن و هشدارهای مقام معظم رهبری در این خصوص بیان کرد: اصلاح جامعه بدون اصلاح فرهنگ آن میسر نیست، تلاش‌های اقتصادی و اجتماعی زمانی می‌توانند شاهد مقصود را در آغوش بگیرند که الزامات مورد نظر آنها در فرهنگ جامعه نهادینه شده باشد.

وی یادآور شد: البته ابعاد فرهنگ و تأثیر آن، بر خلاف باور برخی، به احداث مراکز آموزشی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه گستره فرهنگ و کار فرهنگی از جزئی ترین فعالیت‌های فردی تا جدی ترین مسئولیت‌های اجتماعی کشیده شده است؛ به طوری که رهبر معظم انقلاب در تعبیری فرمودند که فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است.

فعالیت‌های فرهنگی دستگاه قضایی باید افزایش یابد
رییس کل دادگستری قزوین اعلام کرد: ورود به عرصه فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی، به دلیل ابعاد گسترده آن، باید ورودی کارآمد، مداوم، همراه با مدیریت راهبردی و در یک کلام حرکتی جهادی باشد، به بیان دیگر حرکت فرهنگی مستلزم راهبرد ویژه ای و نیازمند طرح یک مختصات خاص برای فعالیت های فرهنگی است.

انصاری توضیح داد: بدون در نظر گرفتن نیازها و لوازم مورد نیاز برای فعالیت‌های فرهنگی، نمی‌توان به پایان مطلوب آنها دل بست. به همین دلیل جا دارد به شناخت ویژگی‌های کار فرهنگی مطلوب در بیان مقام معظم رهبری بپردازیم و به این پرسش مهم و اساسی پاسخ دهیم که اصولا برای توفیق در فعالیت‌های فرهنگی به چه لوازمی نیاز داریم؟ از چه موانعی باید بگذریم؟ و باید مراقب چه پرتگاه هایی باشیم؟

رئیس کل دادگستری استان قزوین در تشریح روند انجام کارهای فرهنگی تأکید کرد: کار فرهنگی در قالب به اصطلاح هیأتی آن، فرجام مناسبی نخواهد داشت. در حالت بسیار خوشبینانه، بدون شناختن ابعاد کار فرهنگی و اهداف مورد نظر آن، با هرز رفتن و نابود شدن سرمایه‌های مادی و معنوی، بدون هیچ تغییر مطلوبی، روبه رو خواهیم شد.

وی با تقدیر از فعالیت‌های فرهنگی در دادگستری استان قزوین ادامه داد: فعالیت‌های فرهنگی در دستگاه قضایی از جهش خوبی برخوردار بوده است؛ در مناسبت‌های مختلف فعالیت‌های بسیار خوبی در حال انجام است؛ اما این فعالیت‌ها با توجه به نیاز جامعه، خلاءها و مشکلات راضی کننده نیست.

انصاری افزود: ریاست قوه قضائیه تأکید فراوانی بر اقدامات فرهنگ محور مبتنی بر قضای اسلامی دارند و بر همین اساس نیز توجه ویژه ای به مباحث فرهنگی با نگاه سازمانی و اخلاق حرفه ای وجود دارد به طوری که در این زمینه دستورات بسیار خوبی برای انجام فعالیت های فرهنگی صادر شده است.

وی اظهارداشت: اقدامات باید مبتنی بر تکالیف قانونی و با محوریت استقلال دستگاه قضایی و حفظ و رعایت شئون همکاران محترم قضایی و اداری انجام شود.

رئیس کل دادگستری استان قزوین یادآورشد: کار فرهنگی باید توأم با عشق انجام شود بنابراین باید بر لزوم ترویج فرهنگ کار و تلاش مبتنی بر اخلاق حسنه و با بهره گیری از توانمندی های افراد فرهیخته تأکید شود و این گونه اقدامات بهترین شیوه فرهنگ سازی برای ارائه خدمات هرچه مطلوبتر به مراجعان به دستگاه قضایی است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان