۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تحریم‌های اتحادیه اروپا، زودتر از ظریف‌ به‌ تهران رسید
کد خبر: ۲۵۴۱۲۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۱ ساعت: ۹:۵۶ ↗ لینک کوتاه

رهاورد و نتیجه سفر ظریف به اتحادیه اروپا چه بوده است ؟

تحریم‌های اتحادیه اروپا، زودتر از ظریف‌ به‌ تهران رسید

روز جمعه در حالی که ظریف در اروپا و در دیدارهای خارجی با سران سه کشور آلمان، ایتالیا و فرانسه بود، اتحادیه اروپا لیست جدیدی از افراد و نهادهای تحریمی در ایران را اعلام کرد.

تحریم‌های اتحادیه اروپا، زودتر از ظریف‌ به‌ تهران رسید
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  به نقل از کیهان، ظریف تمامی‌ دیدارهایی که با سران این کشورها که دو کشور آلمان و فرانسه عضو ۱+۵ هستند را در سطح مناسبی توصیف کرد و در پیام توئیتری خود پس از پایان سفر دوره‌ای خود به اروپا نوشت: « دیدارهایی عالی با رهبران در برلین، رم و پاریس داشتم. به رغم دشمنی نابخردانه آمریکا، اتحادیه اروپا به برجام و تعامل سازنده پایبند است».

اما هنوز جوهر این تقدیر ظریف از اتحادیه اروپا به سبب  آنچه وی همکاری در برجام می‌خواند، خشک نشده بود و هواپیمای حامل وزیر امور خارجه به تهران نرسیده بود که اتحادیه اروپا لیست تحریم‌های جدید خود علیه ایران را منتشر کرد و ظریف را در برابر این پرسش جدی قرار داد که  رهاورد و نتیجه سفر وی به اتحادیه اروپا چه بوده است که با تحریم‌های شخصیت‌های درجه یک کشورمان از جمله سردار قاسم سلیمانی همراه شده است. آنهم از طرف اتحادیه اروپایی که ظریف آن را پایبند به برجام  و در کنار ایران می‌داند؟!

تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال خواهیم کرد
 از سوی دیگر وزیر خزانه‌داری آمریکا هم در همان روز در نشستی در کاخ سفید اعلام کرد که از قبل تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرده بودیم و حالا هم به‌خاطر برنامه موشکی بالستیک و دیگر برنامه‌های آنها، تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال خواهیم کرد. «ستیون منوشین» با تأکید براینکه ما به استفاده از ابزار تحریم ادامه خواهیم داد، گفت: صرف‌نظر از هر قانونی که کنگره تصویب کند، من به شما اطمینان می‌دهم که این دولت و وزارت خزانه‌داری تا حداکثر میزان ممکن براساس قانون، از ابزار تحریم استفاده خواهد کرد.

همچنان‌که دادستان‌های فدرال آمریکا پس از ۹ سال تلاش برای تصاحب ساختمان ۳۶ طبقه بنیاد علوی در منهتن نیویورک روز پنجشنبه به دلیل ارتباط این بنیاد خیریه با ایران (دور زدن تحریم‌های ایران) سرانجام در دادگاه پیروز شدند. دادگاه اعلام کرد بنیاد علوی از سوی دولت ایران اداره می‌شود. این دادگاه مدعی شد برج منهتن -بنیاد علوی در خیابان پنجم نیویورک که سالانه میلیون‌ها دلار درآمد از محل اجاره دارد- تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض کرده است. دولت آمریکا می‌خواهد برج بنیاد علوی را که بیش از ۵۰۰ میلیون دلار ارزش مادی دارد، به منظور دادن غرامت به بازماندگان قربانیان آنچه حملات تروریستی مورد حمایت ایران خوانده است، به فروش برساند. براساس بیانیه «جون اچ کیم» دادستان منهتن، این بزرگ‌ترین مصادره اموال به دلیل ارتباط با حملات تروریستی در تاریخ آمریکاست.

 حراج آثار باستانی ایران در آمریکا
 علاوه بر این، دیوان عالی آمریکا روز سه‌شنبه با بررسی پرونده پرداخت غرامت به قربانیان آمریکایی انفجار 1997 بیت‌المقدس از محل فروش آثار باستانی ایران موافقت کرد. قرار است این دادگاه در جلسه سالانه خود که ماه اکتبر برگزار می‌شود، تصمیم نهایی خود را درباره اینکه آیا قربانیان این حادثه می‌توانند از محل فروش اموال و آثار باستانی ایرانی 71 میلیون و 500 هزار دلار غرامت دریافت کنند یا خیر، اعلام کند. از جمله این آثار و اشیاء می‌توان به کوزه، زیور‌آلات و دو لوح خشتی ایران متعلق به دوره هخامنشی و ایلامیان اشاره کرد که در حال حاضر در اختیار دو موزه در ایالت شیکاگوی آمریکا قرار دارند. پیش از این هم دو میلیارد دلار از منابع مالی ایران در بانک‌های آمریکایی به دلیل محکومیت ایران در دادگاه‌های آمریکا مصادره شده بود. موضوعی که رئیس جمهور از آن به عنوان دزدی بین‌المللی یاد کرد و گفت اجازه نمی‌دهیم این پول از گلوی آمریکا پایین برود.

  زنجیره‌ای‌ها و این‌بار تاکتیک وارونه‌نمایی واقعیات
این در حالی است که  نوع انعکاس تحریمهای جدید اتحادیه اروپا همزمان با اعلام تحریمهای آمریکا علیه کشورمان در روزنامه‌های زنجیره‌ای و جریان رسانه‌ای حامی دولت بسیار تامل‌برانگیز و البته تاسف‌آور بود. گویا این جریان زنجیره‌ای رسانه‌ای  پس از امتحان مدل‌های مختلف عملیات روانی از «برچسب‌زنی» به منتقدان دولت تا «برجسته‌سازی» مسائل کم اهمیت با هدف فریب افکار عمومی و « گفتار درمانی» رویکرد دیگری را مدنظر قرار داده است و  درصدد است که مدل ناشیانه‌ از «وارونه کردن واقعیت‌ها» نزد افکار عمومی را با ارائه اطلاعات غیرواقعی و مخدوش برای تصویرسازی موجه دولت اعمال کند.

در همین رابطه روزنامه ایران ارگان رسمی دولت در رویکردی عجیب گزارش شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای توافق هسته‌ای و پایبندی اعضای ۱+۵به برجام را تیتر زد و نوشت که اروپا، آلمان، فرانسه و انگلیس بر منافع مثبت اقتصادی اجرای برجام در مناسبات دوجانبه با ایران تأکید کرده‌اند.

روزنامه زنجیره‌ای اعتماد نیز  در تیتر یک شماره دیروز خود با عنوان «تنهایی آمریکا در شورای امنیت» در گزارشی غلوآمیز و سراسر تعریف و تمجید از سفر اروپایی ظریف، تحریمهای جدید اتحادیه اروپا علیه ایران را اینگونه برای مخاطبان خود ترجمه کرد و نوشت: «اعضای دایم و غیردائم شورا و اتحادیه اروپا با حمایت قاطع از برجام به بهانه واهی واشنگتن نه گفتند».

این روزنامه زنجیره‌ای همچنین «قول موگرینی تضمین است» را جایگزین «امضای کری تضمین است» کرده و نوشت: «فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در چندماه گذشته از عمر دولت ترامپ بارها و بارها تاکید کرده است که اتحادیه اروپا به همراه تک تک اعضای این اتحادیه، اجرای برجام را تضمین می‌کنند و هرکدام از این کشورها نیز به شکل مستقل به توسعه رابطه همه‌جانبه با تهران می‌پردازند.»

روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد نیز «یارگیری موفق ظریف در اروپا» را به عنوان تیتر یک خود پس از تصویب تحریمهای جدید اتحادیه اروپا علیه کشورمان انتخاب کرد و نوشت :«محمدجواد ظریف در سفرهای اخیرش به این کشورها بار دیگر موفقیت دولت حسن روحانی در داشتن روابط تجاری و سیاسی با غرب را به رخ همه کشید؛ این یعنی آنکه دیپلماسی ایران فارغ از قیل و قال‌ها و هجمه‌های اخیر علیه دولت؛ پرصلابت به راه خود ادامه می‌دهد و برخلاف هرزه‌گویی‌های برخی افراد در قالب سخنرانی‌ها، شعرخوانی‌ها؛ ثمرات و میوه‌های برجام همچنان قابل چیدن است».

روزنامه قانون نیز با اختصاص عکس یک خود به دیدار ظریف با رئیس جمهور فرانسه و تیتر درشت «اعتدالیون دور یک میز» از تفکرات رفورمیستی روحانی و مکرون  نوشت و اجتماع تروریستهای ضد ایرانی  در فرانسه را به روزهای نوید‌بخش در روابط دو‌جانبه تهران- پاریس معنا کرد.

در حالی که آمریکا و اروپا در ایران‌ستیزی مسابقه گذاشته‌اند، گویا روزنامه‌های زنجیره‌ای نیز در سانسور حقایق و مخفی کردن دشمنی آنها با ایران در حال رقابت هستند!

یارگیری موفق در اروپا و نشست ضد ایرانی در پاریس!
از سوی دیگر کمتر از دو روز از «یارگیری موفق ظریف در اروپا»  و «فرش قرمز» مکرون برای وی گذشته بود که پاریس رسما میزبان نشست گروهک منافقین، آل سعود و آمریکا علیه ایران با هدف «براندازی جمهوری اسلامی» شد. برگزاری نشست تروریست‌ها در پاریس، یک دلالت با خود دارد و آن میزان احترامی است که دولت و وزارت خارجه فرانسه برای همتایان خود در دولت روحانی قائل هستند. اینکه 48 ساعت پس از سفر ظریف، پاریس اجازه میتینگ به تروریست‌ها می‌دهد، نشانه دهن‌کجی دولت پاریس به دیپلماسی تیم روحانی- ظریف است و پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که وقتی سفر وزیر خارجه ایران حتی نمی‌تواند مانع برگزاری یک نشست سیاسی با محوریت تروریست‌های بین‌المللی علیه کشور شود؛ انتظار برای لغو تحریم‌های قبلی یا به ثمر رسیدن سرابی به اسم برجام، بیهوده نیست؟!  ظریف از همراهی پاریس با منافقین صرفا به عنوان نقطه ابهام در روابط یاد کرده است!

فرجام اعتماد به گرگها؛ از تضمین کری تا قول موگرینی
روحانی و جریان رسانه‌ای حامی وی که برخلاف خط تبلیغی خود برای بزک برجام و مذاکره با آمریکا  با وجود  تابوشکنی‌های فراوان از جمله تماس تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا و عکس یادگاری وزرای خارجه دو کشور در مقابل پرچم‌های یکدیگر، از بستن  با کدخدا به نتیجه‌ای نرسیده بود،  این بار سعی داشت با طرح موضوعاتی از قبیل «منافع اروپا در برجام در تضاد با آمریکا است»، « اروپا در نقض برجام واشنگتن را همراهی نخواهد کرد»،  «برخلاف دشمنی آمریکا، اتحادیه اروپا به برجام و تعامل سازنده متعهد است»  از رویکرد حل مناقشه هسته‌ای با آمریکا به سمت اتحادیه اروپا برگشته و برای پیگیری و اجرای برجام دست دل به تضمین  همان‌هایی  خوش کند به تعبیر روحانی، دنبال آقا اجازه از آمریکا بودند!

 اما روز جمعه در حالی که ظریف در قاره سبز حضور داشت و در تور دیپلماسی سه‌گانه‌اش به آلمان، ایتالیا و فرانسه سفر کرد، اتحادیه اروپا بر حسب اتفاقی جالب توجه در حوزه هسته‌ای و نظامی لیست تحریم‌های جدید خود علیه کشورمان را منتشر کرد تا نشان دهد اروپایی‌ها نیز در «نفرت نهادینه» از ایران، کم از آمریکا ندارد.

وزارت خارجه برنامه سومی هم دارد؟
و پرسش جدی آنکه با این روندی که ایران متعهدانه به برجام پایبند است و تعهدات خود را به خوبی اجرا می‌کند، اتحادیه اروپا که امید پایانی و البته واهی، دولت در اجرای برجام بود دست به تحریم ایران زده است و بعد از  برنامه جایگزین دوم، تیم دیپلماسی کشورمان چه برنامه ثالثی را در دست اجرا دارد؟!


انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان