۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین سهم هر دستگاه از اشتغالزایی سال۹۶ چقدر است؟
کد خبر: ۲۵۳۸۳۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۹ ساعت: ۱۲:۳۴ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

سهم هر دستگاه از اشتغالزایی سال۹۶ چقدر است؟

بر اساس برنامه اشتغال فراگیر در کشور بالاترین سهم را در ایجاد ۹۷۰ هزرا شغل در سال ۹۶ وزارتخانه های صنعت، ارتباطات و کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی برعهده دارند.

سهم هر دستگاه از اشتغالزایی سال۹۶ چقدر است؟
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، ایجاد 970 هزار شغل در سال 96 ازجمله برنامه های مهم دولت است.به منظور تحقق  این تعداد شغل معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی «برنامه اشتغال فراگیر در سال 1396» را به کلیه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد. در ابلاغیه اسحاق جهانگیری، اهداف اشتغال‌زایی به تفکیک دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه مشخص شده است. این برنامه در نظر دارد در سال جاری 971 هزار و 700 شغل جدید در بازار کار ایران به‌وجود بیاورد.

بخش‌های اقتصادی بار اصلی این طرح را به دوش خواهند کشید. برنامه اشتغال فراگیر به تایید کارگروه منتخب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی و معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهوری رسیده است.

در این ابلاغیه در سه قالب اهداف کمی اشتغال‌زایی تدوین شده است. به این ترتیب در قالب اول، اهداف کمی در بخش‌های مختلف اقتصادی تشریح شده است که مسئولیت مستقیم هر قسمت بر عهده یک وزارتخانه خواهد بود. طبق این برنامه، در پایان سال 96 به تعداد 651 هزار شغل در بخش‌های مختلف اقتصادی هدفگذاری شده است. در بین بخش‌های اقتصادی، سهم صنعت، معدن و بازرگانی از باقی بخش‌ها بیشتر است. هدف کمی ایجاد تعداد شغل در این بخش، 254 هزار است که نزدیک به 40 درصد از هدف کمی قالب اول را به خود اختصاص می‌دهد.

 بخش ارتباطات و فناوری در جایگاه دوم قرار دارد. بر این اساس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است 90 هزار شغل در سال 96 ایجاد کند. بخش کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی نیز رتبه سوم اهداف کمی اشتغال‌زایی در سال 96 را دارا است. به‌طور کلی قالب اول که در بخش‌های مختلف اقتصادی طرح‌ریزی شده سهم اصلی رقم اشتغال‌زایی کل را دارد که قریب به 67 درصد آن را شامل می‌شود.

منابع مالی پیش‌بینی شده برای قالب اول از سه طریق تامین خواهد شد: اعتبارات بودجه‌ای، تسهیلات بانکی و تسهیلات صندوق توسعه ملی.

سهم تسهیلات بانکی در این بین با فاصله قابل‌توجهی از دو مورد دیگر قرار دارد. قالب دوم این برنامه، مربوط به طرح‌های اشتغال‌زایی است. کل این قالب موظف به ایجاد 228 هزار شغل در سال 96 است. رتبه نخست در این بخش را نیز طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی به خود اختصاص داده است. هدف کمی این طرح در سال 96، ایجاد 105 هزار شغل است. وزارت کار در جایگاه هماهنگ‌کننده و کلیه دستگاه‌های اجرایی نیز به‌عنوان همکار در طرح کارورزی سهیم هستند. طرح مشوق‌های بیمه سهم کارفرمایی رتبه دوم را در بین طرح‌های اشتغال‌زایی دارد. این طرح باید در سال‌جاری 75 هزار شغل را برای اقتصاد ایران به‌وجود بیاورد. کلیه دستگاه‌های اجرایی نیز در این طرح باید مشارکت داشته باشند.

قالب سوم برنامه اشتغال فراگیر در سال 1396، اهداف کمی مربوط به طرح‌های اشتغال حمایتی را در خود جا داده است. در این قالب، نهادهای عمومی نیز به‌عنوان مسئول اجرای طرح حضور دارند. این قالب قرار است که در سال 96 به تعداد 91 هزار و 800 شغل جدید به اقتصاد تزریق کند. در این قالب طرح هم‌افزایی نهادهای حمایتی و عمومی غیردولتی در ایجاد اشتغال به تنهایی وظیفه ایجاد 60 هزار شغل را در سال‌جاری دارد.

دستگاه‌های مسئول این طرح، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بسیج، بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید و ایثارگران است.

وزارت کار نیز به‌عنوان دستگاه همکار باید انجام وظیفه کند. همچنین سازمان بهزیستی کشور نیز مسئول اجرای دو طرح در این قالب است: 1- کسب‌وکار و اشتغال‌زایی نهادهای حمایتی و 2- ایجاد کسب‌وکار در قالب طرح تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی. هدف طرح اول ایجاد 20 هزار شغل و هدف طرح دوم ایجاد 4 هزار شغل در سال‌جاری است.

* تأمین 93درصد از منابع مورد نیاز شغل در سال 96 از سوی منابع بانکی

منابع مالی پیش‌بینی شده برای این طرح‌ها از سه راه تامین خواهد شد: اعتبارات بودجه‌ای، تسهیلات بانکی و صندوق توسعه ملی.

سهم تسهیلات بانکی با فاصله قابل توجه از دو مورد دیگر در رتبه اول قرار دارد. طبق پیش‌بینی، 20 هزار میلیارد تومان از منابع مورد نیاز برای اشتغال‌زایی در بخش‌های مختلف اقتصادی ازسوی شبکه بانکی تامین خواهد شد. رقم منابع پیش‌بینی شده از محل صندوق توسعه ملی نیز هزار میلیارد تومان برآورد شده است. قسمت بودجه کمترین سهم را در تامین منابع مالی اشتغال‌زایی دارا است. در این برنامه رقم پیش‌بینی شده برای این محل، 500 میلیارد تومان است. بر این اساس شبکه بانکی وظیفه تامین 93 درصد از کل منابع مورد نیاز برای ایجاد شغل در سال 96 را خواهد داشت.

قالب های ارائه شده در برنامهفرصت شغلی خالص(هزار نفر) دستگاه/ دستگاه های ذی ربط
بخش های اقتصادیکشاورزی69وزارت جهاد کشاورزی
صنعت، معدن و بازرگانی254وزارت صنعت،معدن و تجارت
ساختمان و بافت های فرسوده38.5وزارت راه و شهرسازی
خدمات گردشگری و صنایع دستی70.1سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
حمل و نقل9.1وزارت راه و شهرسازی
ارتباطات و فناوری اطلاعات90وزارت ارتباط و فناوری اطلاعات
خدمات سلامت60.2وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
خدمات فرهنگی و هنری24وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
سایر حوزه های بخش خدمات37وزارتخانه مربوطه
طرح های اشتغالزاییطرح های مهارت آموزی در محیط کار واقعی40کلیه دستگاه های اجرایی
طرح مشوق های بیمه سهم کارفرمایی75کلیه دستگاه اجرایی
طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی105 کلیه دستگاه های اجرایی
ساماندهی اعزام نیروی کار به خارج8وزارت امورخارجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وزارت کشور
طرح روستا-تعاون65 کلیه دستگاه های اجرایی
طرح های حمایتی از اشتغالطرح ها و کسب و کارهای اجتماعی91.8نهادهای حمایتی و عمومی غیر دولتی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
مجموع971.7-




انتهای پیام/1404
منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان