۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین دست خالی آمریکا و دوستان برای تحریم بین المللی ایران
کد خبر: ۲۵۳۸۳۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۹ ساعت: ۱۲:۳۰ ↗ لینک کوتاه

قطعنامه ۲۲۳۱ پیرامون فعالیت موشکی ایران چه می‌گوید؟

دست خالی آمریکا و دوستان برای تحریم بین المللی ایران

هر چند مبحث موشکی وفق قطعنامه ۲۲۳۱ مسکوت ماند و اعلام شد که متن برجام در خصوص برنامه موشکی ایران، مبهم است اما سازمان ملل در بیانیه نهایی‌اش صرفا از ایران خواست تا فعلاً از تنش‌آفرینی موشکی بپرهیزد.

دست خالی آمریکا و دوستان برای تحریم بین المللی ایران
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، نشست توجیهی شورای امنیت سازمان ملل دیروز ( پنجشنبه 8 تیر 1396) پیرامون بررسی اجرای قطعنامه 2231  در مقر سازمان ملل برگزار شد؛ در پایان این نشست اگر چه جمع‌بندی خاصی صورت نگرفت اما همه طرف‌ها علی‌رغم ان‌قلت‌ها و سنگ‌اندازی‌هایشان بر پایبندی ایران به مفاد برجام صحه گذاشتند؛ هر چند مبحث موشکی وفق قطعنامه 2231 مسکوت ماند و اعلام شد که متن برجام در خصوص برنامه موشکی ایران، مبهم است اما سازمان ملل در بیانیه نهایی‌اش صرفا از ایران خواست تا فعلاً از تنش‌آفرینی موشکی بپرهیزد.
 
 مفاد گزارش اخیر سازمان ملل
گزارش جدید سازمان ملل در خصوص میزان تعهد ایران به برجام که در پایان نشست دیروز تنظیم و قرائت شد، حاوی این مفاد است: متن برجام در خصوص برنامه موشکی ایران، مبهم است. ایران فعلاً از تنش‌آفرینی موشکی بپرهیزد. ایران به تمام تعهدات خود در برجام پایبند بوده است. برنامه هسته ای ایران بر اساس هفت گزارش آژانس اتمی  همچنان صلح آمیز است.اکثر اعضای شورای امنیت و نماینده اتحادیه اروپا افدامات ایران را در چارچوب برجام ستودنی خواندند.
 
رجزخوانی نماینده آمریکا
در این نشست همچنین «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل که چندی پیش اعلام کرده بود کشورش عاشق تحریم ایران است، طی سخنانی گفت: «ما مشغول بازبینی برجام هستیم اما تا زمانی که ایران پایبند باشد، ما هم پایبند هستیم».
 
نماینده آمریکا در نشست مزبور بیان داشت که واشنگتن برجام را در دست بررسی دارد و تا اتمام بررسی‌هایش به آن متعهد باقی خواهد ماند؛ در عین حال وی برای سرپوش گذاردن بر شکست‌های منطقه ای دولت متبوعش طی اظهاراتی مداخله جویانه، اتهاماتی واهی در مورد نقش منطقه‌ای ایران مطرح کرد.
 
موردی که در اظهارات نماینده مصر نیز مشهود بود و وی در سخنانی غیرمرتبط و خارج از دستور، ادعاهای واهی آمریکا را تکرار کرد و اعلام داشت که انتظار داریم که با اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل، جلوی دخالت ایران در امور کشورهای عربی و بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه توسط تهران گرفته شود.
 
نماینده اتحادیه اروپا نیز در جلسه دیروز شورای امنیت، تصریح کرد که «افتخار می‌کنیم که برجام درست اجرا می‌شود و همه به آن پایبند هستند».
 
 ادعای نماینده فرانسه
اما نماینده فرانسه در سازمان ملل در نشست توجیهی دیروز، به آزمایش موشک‌های بالستیک ایران پرداخت و این آزمایش‌ها را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت دانست؛ وی همچنین سفر سردار سلیمانی به خارج از ایران را هم در زمره موارد نقض شده قطعنامه مزبور دانست!  
پیش‌تر در فروردین ماه سال گذشته نیز آمریکا و متحدان اروپایی این کشور در نامه‌ای خطاب به دبیرکل وقت سازمان ملل، آزمایش موشک‌های بالستیکی از سوی ایران را نامنطبق و همچنین مخالف  قطعنامه 2231 شورای امنیت دانسته‌ بودند.
  قطعنامه 2231 چه می‌گوید؟
اما واقعیت پیرامون قطعنامه 2231 چیست؟ آیا مطابق با این قطعنامه ایران از انجام فعالیت‌های موشکی که به تصریح دوست و دشمن صرفا جنبه بازدارنده و دفاعی دارد، منع شده است؟
در قطعنامه 2231 شورای امنیت، در دو سطح به بحث موشکی پرداخته شده است؛ اول آنکه محدودیت‌ها علیه نقل و انتقال تجهیزات موشکی به ایران تا پایان یک دوره هشت ساله ادامه یابد و دوم آنکه شورای امنیت به ایران توصیه نموده است که از توسعه موشک‌های بالستیکی که توانایی حمل سلاح های هسته ای را دارند خودداری نماید.
بنابراین در قطعنامه 2231 صرفا در قالب توصیه‌ای به بحث توان موشکی ایران اشاره شده و هیچگونه الزام و اجباری در آن قید نشده است؛ در این قطعنامه ضمن اعمال محدودیت 8 ساله برای ورود و خروج مواد و ابزار مرتبط با ساخت موشک به ایران، به مسئولان کشورمان توصیه شده که از توسعه برنامه موشکی بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، اجتناب کنند؛ به عبارت دیگر، لحن قطعنامه 2231 در رابطه با برنامه موشکی ایران غیرالزام آور است و ضمانت اجرایی درباره آن وجود ندارد.  
شاید به همین سبب، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل سه شنبه هفته گذشته(6 تیر 96) در جلسه استماع کمیته تخصیص بودجه کنگره آمریکا، اذعان کرد که «خیلی دلمان می‌خواست شورای امنیت، ایران را بخاطر فعالیت‌های موشکی تحریم کند اما نمی‌توانیم».


انتهای پیام/1404
منبع: میزان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان