۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین غیبت میزبان در دورهمی دوستان!/ ملاک و معیار برای انتخاب اعضای کارگروه چیست؟
کد خبر: ۲۵۳۷۸۷ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۹ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

غیبت میزبان در دورهمی دوستان!/ ملاک و معیار برای انتخاب اعضای کارگروه چیست؟

پیش‌نویس اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی در حالی به پایان رسیده که مشخص نیست چرا نماینده کمیته ملی المپیک در جلسات کارگروه نگارش اساسنامه غیبت داشت.

غیبت میزبان در دورهمی دوستان!/ ملاک و معیار برای انتخاب اعضای کارگروه چیست؟

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری صبح قزوین ، پیش‌نویس اولیه اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی در حالی به پایان رسید که مهمترین نکته غیبت مشکوک نماینده کمیته ملی المپیک در کارگروهی بود که مسئولیت نگارش این اساسنامه را برعهده داشت.

اعضای کارگروه را تعداد از روسای فدراسیون‌ها، نماینده حقوقی، نمایندگان وزارت ورزش و برخی ارگان‌ها مثل آموزش و پرورش تشکیل می‌دادند، اما مهمترین نکته این بود که با دعوت وزارت ورزش چرا شاهرخ شهنازی به عنوان نماینده کمیته در جلسات شرکت نمی‌کرد؟ نکته عجیب اینکه از منظر حقوقی و در نگاه بین المللی کمیته ملی المپیک به نوعی متولی اصلی اساسنامه محسوب می شود و باید به نوعی میزبان اصلی این نشست ها و جلسات محسوب می شد اما نماینده کمیته در جلسات غایب همیشگی بود تا سطح جلسات به نوعی به یک دورهمی تقلیل پیدا کند!

* غیبت مشکوک شهنازی در جلسات کارگروه

وزارت ورزش در حالی عنوان کرده از شاهرخ شهنازی برای حضور در جلسات کارگروه دعوت کرده که غیبت شهنازی سوال‌های زیادی را در اذهان به وجود می‌آورد؛ آیا عدم حضور نماینده کمیته به معنای به رسمیت نشناختن این کارگروه و نگارش اساسنامه است؟ یا دلایل دیگری در این غیبت مطرح می‌شود؟

آیا با وجود غیبت نماینده کمیته ملی المپیک، این اساسنامه از سوی کمیته مورد تایید قرار می‌گیرد؟ نوشتن اساسنامه بدون نماینده کمیته مشکلی را از سوی نهادهای بین‌المللی به وجود نمی‌آورد؟

البته زمانی که اساسنامه مشترک در زمان سجادی به نگارش درآمد، شهنازی در برخی از جلسات آن حضور داشت، اما حاشیه‌های به وجود آمده باعث شد تا در ادامه کار شهنازی از حضور در جلسات امتناع کند. اساسنامه‌ای که در آن زمان نوشته شد اصلا به مرحله تصویب نرسید.

برای اطلاع از دلایل غیبت نماینده کمیته ملی المپیک در جلسات کارگروه پیش نویس اساسنامه چندین با با رئیس و دبیرکل و سایر مسئولان کمیته تماس گرفتیم اما هیچکدام مایل به پاسخگویی در این زمینه نبودند و حاضر نشدند دلیایل غیبت عجیب خود را در جلسات بیان کنند.

* رغبتی: تا کمیته تایید نکند، اساسنامه برای تصویب ارسال نمی‌شود

علی رغبتی که یکی از اعضای کارگروه برای نگارش اساسنامه بود، در این باره به صبح قزوین گفت: IOC کاری ندارد که اساسنامه توسط چه افرادی نوشته شده است، آنچه مهم است اینکه محتوای اساسنامه چیست؟ از طرفی یک نسخه در اختیار کمیته ملی المپیک قرار گرفته و ما منتظر نظرات آنها هستیم. تا زمانی که اساسنامه از سوی کمیته تایید نشود، ما برای تصویب آن را به هیچ مرجعی ارسال نمی‌کنیم.

وی درباره غیبت شاهرخ شهنازی نیز اظهار داشت: در زمان نوشتن اساسنامه، کمیته درگیر بازی‌های کشورهای اسلامی بود. به همین دلیل دوستان گرفتار این بازی‌ها بودند. بعد از دستورالعمل‌هایی که کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرده بود، کمیته المپیک همکاری خوبی با ما داشت و ما هم تلاش کردیم تا منشور المپیک در نوشتن اساسنامه لحاظ شود.

* مرادی: محتوای اساسنامه مهم است

وحید مرادی، دیگر عضو این کارگروه نیز درباره نگارش اساسنامه در غیاب نماینده کمیته ملی المپیک، گفت: در کشور ما بالاترین مرجع تصمیم‌گیری وزارت ورزش است. IOC هم به کمیته‌های ملی المپیک تاکید کرده با دولت‌ها در ارتباط باشید.

وی افزود: تاکید IOC این است که اساسنامه توسط بخشی از حاکمیت به تصویب برسد که این می‌تواند دولت و یا مجلس باشد. بحث دیگر مربوط به محتوای اساسنامه فدراسیون‌هاست که طوری نوشته شده تا دخالت دولت حذف شود. بنابراین مراجع بین‌المللی کاری ندارند که اساسنامه را چه کسانی نوشته‌اند.

این صحبت‌ها در حالی مطرح شده که کمیته ملی المپیک پیش از این با ارسال نامه‌ای به فدراسیون‌های ورزشی تاکید کرده بود تا زمانی که اساسنامه‌شان اصلاح نشده حق برگزاری انتخابات را ندارند، اگرچه در آن زمان فقط انتخابات ژیمناستیک لغو شد.

* معیار و ملاک برای انتخاب اعضای کارگروه چیست؟

نکته دیگری که در اینجا مطرح می‌شود این است که این کارگروه چگونه تشکیل شده و چه کسی اعضای آن را انتخاب کرده است؟

برخی از روسای فدراسیون‌ها مثل جودو و تکواندو عضو این کارگروه هستند که فدراسیون متبوعشان با چالش جدی روبه‌روست، حالا اینکه برچه اساس و معیاری روسای فدراسیون‌های جودو، ووشو و تکواندو نماینده فدراسیون‌ها در این کارگروه بودند، خود جای سوال دارد.

تمامی این پرسش‌ها در حالی مطرح شده که هنوز پیش‌نویس اساسنامه در اختیار فدراسیون‌ها و رسانه‌ها قرار نگرفته است و تا مدت‌ها مشخص نبود اعضای کارگروه نگارش اساسنامه چه کسانی هستند.

اگرچه نکته مثبتی که نباید فراموش کرد این است که در این اساسنامه ماده جنجالی مربوط به عزل و انتخاب روسای فدراسیون‌ها توسط وزیر برداشته شده و برای برگزاری مجمع انتخاباتی، اعضای مجمع تصمیم می‌گیرند چه کسی رئیس باشد.

انتهای پیام/س

منبع: ورزشی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان