۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین خداوند عید فطر چه جایزه‌ای به مؤمنان می‌دهد؟
کد خبر: ۲۵۳۲۹۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۵ ساعت: ۱۱:۳۵ ↗ لینک کوتاه

درس هایی از قرآن؛

خداوند عید فطر چه جایزه‌ای به مؤمنان می‌دهد؟

امام باقر(ع) فرمودند: عید که می‌شود، منادی ندا می‌دهد: ای کسانی که روزه گرفتید، ‌ای مؤمنین، از خدا جایزه بگیرید»؛ اما جایزه خداوند چیست؟

خداوند عید فطر چه جایزه‌ای به مؤمنان می‌دهد؟
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر  صبح قزوین ،حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 30 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها در برنامه درس‌هایی از قرآن میهمان خانه‌های ایرانیان است.

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، در سال جدید گزیده‌ای از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در سال‌های گذشته را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «عید فطر، خداحافظی با رمضان» که در 7 خردادماه سال 1366 ایراد شده است، تقدیم می‌شود.

صحیفه سجادیه یک دعا دارد که امام چهارم با ماه رمضان خداحافظی می‌کند. امام سجاد می‌فرماید: «أَنْتَ الَّذِی فَتَحْتَ لِعِبَادِکَ بَاباً إِلَی عَفْوِکَ، وَ سَمَّیْتَهُ التَّوْبَة»(صحیفه سجادیه، دعای‏45) خدایا! دری را باز کردی به نام در توبه. بعد هم گفتی: «بفرمایید داخل» «تُوبُوا إِلَی اللَّهِ»(نور/31)... وقتی دستور به عبادت دادی، فرمودی: «هرکس عبادت کند دو تا ثواب به او می‌دهم» و فرمودی: «مثل کسانی که در راه خدا انفاق می‌کنند، مثل دانه‌ای است که خوشه می‌شود و در هر خوشه صد تا دانه است».

در صحیفه سجادیه داریم: خدایا! «وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِ عِیدِنَا وَ فِطْرِنَا»(صحیفه سجادیه، دعای 45) ماه رمضان که تمام شد به عید فطر رسیدیم. این عید فطر را برای ما مبارک کن. «اللَّهُمَّ اسْلَخْنَا بِانْسِلَاخِ هَذَا الشَّهْرِ مِنْ خَطَایَانَا»(صحیفه سجادیه، دعای 45) خدایا! همینطور که ماه رمضان را از من جدا می‌کنی، من را هم از گناهانم جدا کن. این خداحافظی خیلی ظریف و لطیف و جالب است. اما عید فطر! هر چه که بیشترین غذایت در سال است، پول سه کیلویش را پرداخت کن. امام صادق(ع) می‌فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی»(اعلی/14) رستگار هستند کسانی که «مَنْ أَخْرَجَ الْفِطْرَةَ»(من‏لایحضره‏الفقیه، ج‏1، ص‏510) کسانی که این سه کیلو را داده‌اند.

قال الباقر(ع): «إِذَا کَانَ أَوَّلُ یَوْمٍ مِنْ شَوَّالٍ نَادَی مُنَادٍ أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ اغْدُوا إِلَی جَوَائِزِکُمْ ثُمَّ قَالَ یَا جَابِرُ جَوَائِزُ اللَّهِ لَیْسَتْ بِجَوَائِزِ هَؤُلَاءِ الْمُلُوکِ ثُمَّ قَالَ هُوَ یَوْمُ الْجَوَائِزِ»(کافی، ج‏4، ص‏168) عید که می‌شود، منادی ندا می‌دهد: «‌ای کسانی که روزه گرفتید، ‌ای مومنین، از خدا جایزه بگیرید»؛ بعد امام باقر فرمود: «‌ای جابر، جوایز خدا مثل جوایز پادشاهان نیست. جایزه خدا عفو و بخشش و لطف و کرامت است».

امام رضا(ع) فرمود: «إِنَّمَا جُعِلَ یَوْمُ الْفِطْرِ الْعِیدَ لِیَکُونَ لِلْمُسْلِمِینَ مُجْتَمَعاً یَجْتَمِعُونَ فِیهِ وَ یَبْرُزُونَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَیُمَجِّدُونَهُ عَلَی مَا مَنَّ عَلَیْهِمْ»(من‏ لایحضره ‏الفقیه، ج‏1، ص‏522) روز عید فطر روزی است که مسلمین جمع می‌شوند «وَ یَبْرُزُونَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» به بیابان می‌روند و خودشان را عرضه می‌کنند «فَیُمَجِّدُونَهُ عَلَی مَا مَنَّ عَلَیْهِمْ» چون روایت داریم که برای عید فطر زیر انداز نبرید. خاک بیابان و صحرا بهداشتی است. این خاک کوچه و خیابان است که میکروب دارد. و جالب اینکه می‌گوید هم لباس شیک بپوش و هم آنرا خاکی بکن.

حدیث داریم که حضرت فاطمه زهرا(س) قشنگ‌ترین لباس‌های امام حسن(ع) را روز عید فطر به امام حسن(ع) می‌پوشاند و پیغمبر دستش را می‌گرفت و به نماز عید می‌برد. پیغمبر(ص) می‌گفت: «وَ هُوَ أَشْبَهُ یَوْمٍ بِقِیَامَتِکُمْ» روز عید فطر بسیار شبیه قیامت است. «فَاذْکُرُوا بِخُرُوجِکُمْ عَنْ مَنَازِلِکُمْ إِلَی مُصَلَّاکُمْ خُرُوجَکُمْ مِنَ الْأَجْدَاثِ إِلَی رَبِّکُمْ» همین که از خانه به مصلای می‌روید، مثل کسی که از قبر بیرون می‌آید و به صحنه قیامت می‌رود. «وَ اذْکُرُوا بِوُقُوفِکُمْ فِی مُصَلَّاکُمْ وُقُوفَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ رَبِّکُمْ» همینطور که در مصلا برای نماز عید ایستاده‌اید، انگار در صحنه قیامت ایستاده‌اید. «وَ اذْکُرُوا بِرُجُوعِکُمْ إِلَی مَنَازِلِکُمْ رُجُوعَکُمْ إِلَی مَنَازِلِکُمْ فِی الْجَنَّةِ وَ النَّارِ» همین که برمی گردید، انگار از صحنه قیامت جواب داده‌اید و به بهشت می‌روید. اسلام می‌خواهد در روز عید فطر بین مردم ولوله بیفتد. و لذا گفته‌اند: «وقتی نماز عید می‌روید، از یک خیابان بروید و از یک خیابان دیگر برگردید».

قرآن می‌گوید: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ»(عنکبوت/45) یعنی در نماز عید فطر باید بی حجاب‌ها حساب کار خودشان را بکنند. نماز عید شما باید جلوی فحشاء و منکر را بگیرد و بزرگترین منکر طاغوت و بهترین معروف مبارزه با طاغوت است.

قرآن می‌گوید: «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ»(انفال/60) از اسلام محمد دشمن می‌ترسد و الان فقط از اسلام ایران دشمنان می‌ترسند. پس از این پیداست که اسلام ایران اسلام محمدی است و اسلام کشورهای دیگر اسلام آمریکایی است. چون دولت‌ها و طاغوت‌ها از اسلام کشورهای دیگر نمی‌ترسند و خدا را شکر کنید که در ایران هستیم و امام و رهبر انقلاب داریم.

انتهای پیام/1404
منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان