۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین لحن دبیرکل سازمان ملل درباره برنامه موشکی ایران نرم شده است
کد خبر: ۲۵۲۷۳۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱ ساعت: ۱۱:۱۶ ↗ لینک کوتاه

نیویورک تایمز:

لحن دبیرکل سازمان ملل درباره برنامه موشکی ایران نرم شده است

نیویورک تایمز در مطلبی به بررسی اختلاف نظر دبیرکل کنونی و پیشین سازمان ملل درباره برنامه موشکی ایران پرداخت.

لحن دبیرکل سازمان ملل درباره برنامه موشکی ایران نرم شده است
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: به نظر می‌رسد آنتونیو گوترش – دبیرکل سازمان ملل متحد – در رابطه با برنامه موشکی ایران که سال گذشته مورد انتقاد دبیرکل سابق سازمان ملل قرار گرفته بود، لحن نرم‌تری اتخاذ کرده است. برنامه موشکی ایران، یکی از مسائل تنش‌زا در روابط ایران و غرب به شمار می‌رود.

این زبان نرم را می‌توان در گزارش گوترش به شورای امنیت سازمان ملل دریافت که البته تا این‌ لحظه منتشر نشده است. این نرمش انتقادها از این رو اهمیت دارد که آمریکا آزمایش‌های موشکی ایران را غیرقابل قبول خوانده است.

دولت دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – در ماه فوریه و مِه سال جاری میلادی، در پاسخ به آن‌چه "رفتار بد" ایران نامیده شده است، تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرد.

به باور نگارنده این مطلب، اتخاذ لحن نرم از جانب دبیرکل سازمان ملل متحد درباره آزمایش‌های موشکی ایران، می‌تواند تلاش‌های بین‌المللی به سرکردگی آمریکا به منظور مجازات ایران در سازمان ملل را دچار مشکل کند. نسخه‌ای از این گزارش که به تاریخ 14 ژوئن نگاشته شده است، روز چهارشنبه به دست نیویورک تایمز رسید.

در ادامه این مطلب آمده است: توافق هسته‌ای سال 2015 بین ایران و 6 کشور جهان – که تحریم‌های اقتصادی ایران را در ازای تعهد به استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای لغو کرد – این آزمایش‌های موشکی را ممنوع اعلام نکرده است.

هنگامی که ایران در ماه مارس سال 2016 اقدام به آزمایش موشکی کرد، منتقدانی وابسته به آمریکا و اسرائیل بسیار خشمگین شده و رفتار ایران را نقض قطعنامه 22311 شورای امنیت خواندند و مدعی شدند این اقدام با توافق هسته‌ای ایران منافات دارد. این در حالی است که ایران این ادعاها را رد کرده است.

در ماه ژوئیه سال گذشته میلادی، بان کی‌مون – دبیرکل پیشین سازمان ملل – در گزارشی به شورای امنیت درباره قطعنامه 2231 گفت نگران آن است که این آزمایش‌های موشکی با "روح سازنده" برجام سازگاری نداشته باشد. وی از ایران درخواست کرد "از آن‌جا که آزمایش‌های موشکی می‌توانند تنش‌ها در منطقه را افزایش دهند، از انجام چنین اقدام‌هایی خودداری کند."

با این‌که در گزارش گوترش نیز چنین درخواستی اعلام شده است، گزارش دبیرکل کنونی سازمان ملل، نگرانی‌های بان کی‌مون را منعکس نمی‌کند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد درباره این تفاوت نظر میان گوترش و بان کی‌مون اظهار نظر نکرد.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان