۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین آقای ظریف این هم از بازی برد- بردتان!
کد خبر: ۲۵۲۷۱۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱ ساعت: ۱۰:۴۰ ↗ لینک کوتاه

خبری از مصدق وامیر کبیر برجام نیست؛

آقای ظریف این هم از بازی برد- بردتان!

روحانی کشور را در دره ای انداخته که بیرون آمدن از آن هزینه های بسیاری را به کشور تحمیل کرده و خواهد کرد و به نظر نمی رسد وی دیگر قادر و یا حتی تمایلی به واکنشی قاطعانه در مقابل آمریکاییها داشته باشد.

آقای ظریف این هم از بازی برد- بردتان!
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، زمانی محمد جواد ظریف در صفحه نخست روزنامه های اصلاح طلب در قامت  محمد مصدق و امیرکبیر به تصویر کشیده می شد و عنوان قهرمان ملی به وی اعطا می شد چرا که توانسته بود توافق هسته ای را پس از ۱۳ سال نهایی کند؛ ولی این روزها از آن قهرمان خبری نیست!


حسن روحانی زمانی که به پاستور وارد شد آدرس منزل کدخدا را برای حل پرونده هسته ای داد و محمدجواد ظریف را برای انجام این ماموریت در نقش ژنرال دستگاه دیپلماسی روانه مذاکرات هسته ای با ۱+۵ کرد. بخشی از تاریخ ایران بین سال ۹۲ تا ۹۵ رقم خورد و اولین بارهای متعددی نیز به وقوع پیوست. برای اولین بار در تاریخ نظام جمهوری اسلامی، وزیرخارجه ایران و آمریکا به صورت مستقیم بایکدیگر پشت میز نشسته و به مذاکره پرداختند، برای نخستین بار رئیس جمهور ایران با رئیس جمهور آمریکا به صورت تلفنی گفتگو کردند.

ذوق زدگی عجیبی در میان فعالین و رسانه های حامی دولت در آن زمان موج می زد که می توان آن را جوزدگی سیاسی دانست که به خاطر از بین رفتن تابوی مذاکره مستقیم با آمریکا هیجان زده بودند و در نهایت به آروزی خود رسیدند. جریانی در ایران در سه دهه گذشته اصرار مضاعفی برای ارتباط مستقیم با آمریکا داشتند و حل مشکلات و مسائل داخلی و خارجی کشور را در گرو عادی سازی روابط بین دو کشور می دانستند. می توان تیم دولت یازدهم و به خصوص برخی از دیپلمات های برجسته وزارت خارجه را که شامل ظریف، تخت روانچی و عراقچی می شد را طرفداران عمده این رویکرد در نظر گرفت.

صادق زیباکلام، فعال اصلاح طلب و از طرفداران پروپا قرص بهبود روابط با آمریکا،  با بیان این‌که "منحنی آمریکاستیزی رو به افول است" ابراز عقیده کرده بود: "معتقدم امروزه کسر قابل‌توجهی از دانشگاهیان با این دیدگاه مخالف‌اند و رغبتی به ادامه این ستیز ندارند حتی بسیاری از اصولگراها نیز متوجه شده‌اند این ستیز چه تیشه‌ای به ریشه منافع ملی ما زده است." تب ارتباط با آمریکا چنان پس از برجام داغ شد که حمید ابوطالبی، سفیری که از سوی دولت برای سازمان ملل معرفی شد اما از سوی آمریکا اجازه ورود به خاک این کشور داده نشد، بازهم با این وجود ارتباط با آمریکا را برای کشور تجویز می کرد. "ازآنجاکه اوباما نیز گفته است «اگر دو طرف به این توافق دیپلماتیک دست یابند نویدبخش عصر تازه‌ای در روابط آمریکا و ایران است» لذا این آخرین گزینه برای آغاز تعامل است؛ چراکه هر دو کشور بر این امر توافق دارند که به موضوع هسته‌ای به‌عنوان آزمایش اراده بپردازند.

به هرحال در چنین فضایی که توافق هسته ای به دست آمد و محمد جواد ظریف به عنوان قهرمان برجام به افکار عمومی معرفی شد، حامیان دولت نیز به شدت به دنبال افزایش سطح روابط با آمریکایی بودند که در پشت پرده در حال برنامه ریزی برای بی اثرکردن مزایای برجام برای ایران و همچنین تحریم های جدید غیرهسته ای بودند. این اقدامات درست در زمان دولت اوباما پایه گذاری می شد. کار توجیه سازی و پاسخگویی به رسانه ها و منتقدین به ظریف و تیمش سپرده شد تا برجام را به عنوان موهبتی از سوی دولت یازدهم برای مردم کشورمان معرفی کنند که می تواند مشکلات آب خوردن مردم ایران را نیز حل کند وهمچون آفتابی تابان بر باغات گلابی و سیب بتابد! و میوه برجام به کام مردم شیرین آید.

محمدجواد ظریف در ۶ آذر سال ۹۲ در مقابل نمایندگان مجلس نهم تضمین داد "زمانی که تحریم های شورای امنیت فرو بریزد، بقیه تحریمهای آمریکا چیزی جز کاغذپاره نخواهد بود." او مذاکرات هسته ای را بازی برد – بردی دانست که دو طرف از این توافق سود خواهند برد و مردم کشورمان دیگر نباید نگران تحریم های جدید باشند.

ظریف قهرمان هسته ای این روزها حال و روز خوشی ندارد و کمتر در مقابل دوربین ها حاضر می شود! چرا که هیچ کدام از تعهدات و ضمانت هایی که به صراحت پیرامون برجام و مزایای آن می داد، محقق نشده اند و او در نقش توجیه گر یک دروغ بزرگ دولت یازدهم بازیگری هوشمند بود.

آری باید تبلیغات افراطی گونه از برجام و گشایش های اقتصادی پس از آن را دروغ بزرگی خواند که توسط دولت یازدهم و به ویژه تیم دیپلماسی کشور به خورد مردم داده شد، نام برد. متاسفانه تا به امروز دولتمردان صداقت آن را نداشته اند تا به اشتباهات خود اعتراف کنند و همچنان به دفاع از برجام می پردازند.

آنها با تقلیل دادن انتظارات مردم از توافق هسته ای با منت گذاشتن بر سر ملت آن را عاملی برای رفتن سایه جنگ از سر کشور می دانند! وزیر خارجه ایران دیگر نا و رمق ادامه توجیه سازی برجام را ندارد و عنوان کرده دیگر در دولت دوازدهم نخواهد بود. در این ایام نیز در صفحه نخست رسانه های اصلاح طلب نام و تصویر ظریف به چشم نمی خورد و خبری از آن قهرمان مصدق وار و امیرکبیر گونه شان نیست.

همه این ماجراها به خبرهای ناامیدکننده ای از واشنگتن بازمی گردد که دونالد ترامپ و سنا و کنگره آمریکا دست در دست یکدیگر تحریم های جدیدی را به بهانه های حقوق بشری، موشکی و تروریستی برعلیه ایران وضع می کنند. تحریم هایی که به گفته کارشناسان حتی شدیدتر از دوران قبل از برجام هستند.

در حالیکه حسن روحانی در یکی از سفرهای تبلیغاتی اش به اصفهان در ایام انتخابات ظریف به عنوان قهرمان دیپلماسی و هسته ای همراه خود برده بود، مشخص نیست چرا در زمانیکه تحریم ها یکی پس از دیگری در آمریکا تصویب می شوند این دو در کنار یکدیگر برای مقابله با موج جدید تحریم ها قرار نمی گیرند. روحانی به صراحت عنوان می کرد به ما رای بدهید تا تحریم های غیرهسته ای را هم برداریم ! هنوز تحریم های قبلی کنار نرفته اند که تحریم های جدید از راه رسیده اند.

متاسفانه با حربه رفع تحریم های غیرهسته ای و بازی دو قطبی جنگ وصلح، روحانی به پاستور مجددا راه یافت و این روزها نیز به تقابل با ارزش ها و عقاید می پردازد تا مردم اخبار مربوط به تحریم های جدید آمریکا و تهدید ترامپ برای لغو برجام را از یاد ببرند. بازی برد- برد ژنرال دیپلماسی کشور، به بازی دو سرباخت برای کشورمان تبدیل شده که هم خطر لغو برجام وجود دارد و هم آنکه تحریم های جدید و ناقض برجام نیز در آمریکا تصویب و به اجرا درآمده اند. این رویه ناکارآمدی دستگاه دیپلماسی و دولتمردان را نشان می دهد که با وجود هشدار کارشناسان و بزرگان نظام، دست به قمار زده و با آمریکای بدعهد پیمانی امضا کردند که دیگر هیچ ضمانتی برای ادامه آن وجود ندارد.

به هر حال روحانی کشور را در دره ای انداخته که بیرون آمدن از آن هزینه های بسیاری را به کشور تحمیل کرده و خواهد کرد و به نظر نمی رسد وی دیگر قادر و یا حتی تمایلی به واکنشی قاطعانه در مقابل دولتمردان آمریکایی داشته باشد و همچنان به سیاست مماشات گونه و سکوت در مقابل تقض برجام ادامه خواهد داد و به صورت کج دار و مریز چنین رویه ای را تا ۴ سال آینده پیش خواهد گرفت.


انتهای پیام/1404
منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان