۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین زلزله رودبار و منجیل در لیست ۱۰ زلزله مرگبار جهان
کد خبر: ۲۵۲۵۵۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۳/۳۱ ساعت: ۹:۱۰ ↗ لینک کوتاه

گذری بر تاریخ؛

زلزله رودبار و منجیل در لیست ۱۰ زلزله مرگبار جهان

این زلزله در لیست ۱۰ زلزله مرگ بار جهان در صدسال گذشته است که شهرهای رودبار، منجیل، لوشان و ۷۰۰ روستای اطراف را به نابودی کشاند، به ۳۰۰ روستای دیگر خسارت عمده وارد کرد

زلزله رودبار و منجیل در لیست ۱۰ زلزله مرگبار جهان
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ روز پنجشنبه(31 خرداد) سال 1369، ساعت 30 دقیقه و 13 ثانیه بامداد در ناحیه رودبار، منجیل و لوشان استان گیلان زلزله‌‌ای به بزرگی 7٫3 مقیاس ریشتر رخ داد که موجب به وقوع پیوستن واقعه‌ای تلخ و دردناک گشت که هنوز بعد از گذشت ۲۵ سال از وقوع آن، هنوز زخم‌هایش التیام نیافته و آثار این زخم کهنه و عمیق بر قلب و روح بازماندگان آن دیده می‌شود.

این زلزله موجب کشته شدن نزدیک به 35 هزارنفر، مجروح شدن 60 هزار نفر و بی‌خانمانی بیش از500 هزار نفر شد.

شدت زلزله به حدی بود که ارتعاشات حاصل از امواج لرزه‌ای در استان‌های زنجان و گیلان و در بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، مرکزی، مازندران، سمنان، همدان و کردستان به مدت حدود 60 ثانیه احساس و موجب وحشت عمومی شد. این زلزله در لیست مرگبارترین 10 زلزله جهان در صدسال گذشته قرار دارد.

چند ساعت پس از وقوع زمین لرزه اصلی چندین پس لرزه در مواردی با بزرگی بیش از پنج ریشتر اتفاق افتاد به طوری که تا 9 روز پس از وقوع زلزله 17 پس لرزه بیش از چهار ریشتر و 35 مورد تا چهار ماه پس از آن با بزرگی بیش از چهار ریشتر ثبت و گزارش شد.

چند ساعت پس از وقوع زمین لرزه اصلی چندین پس لرزه در مواردی با بزرگی بیش از پنج ریشتر اتفاق افتاد به طوری که تا 9 روز پس از وقوع زلزله 17 پس لرزه بیش از چهار ریشتر و 35 مورد تا چهار ماه پس از آن با بزرگی بیش از چهار ریشتر ثبت و گزارش شد.

این واقعه در حالی رخ داد که بسیاری از جوانان گیلانی در منازل خود در حال تماشای مسابقات فوتبال جام جهانی 1990 ایتالیا بازی بین تیم‌های اسکاتلند و برزیل بودند. زمین به یک باره لرزید و موجب یتیم شدن بسیاری از کودکان و بی خانمان شدن بسیاری از زنان شد.

در استان گیلان شهرهای رشت، رودبار، آستانه اشرفیه، لاهیجان، منجیل، لوشان و صومعه‌سرا در جریان زمین لرزه بیشترین خسارات را دیدند.
این زلزله در لیست 10 زلزله مرگ بار جهان در صدسال گذشته است که شهرهای رودبار، منجیل، لوشان و 700 روستای اطراف را به نابودی کشاند، به 300 روستای دیگر خسارت عمده وارد کرد و چهار روستا با تمام ساکنانش در دل خاک مدفون شد و یکصد هزار خانه خشتی و گلی با خاک یکسان شد و خسارت حاصله از این زمین‌لرزه 200 میلیارد دلار برآورد شد.

این زلزله شهرهای منجیل، رودبار، لوشان و ۷۰۰ روستا را کاملاً ویران کرد و به ۳۰۰ روستای دیگر نیز آسیب رساند به‌طوری‌که شدت پس لرزه‌ای این رخداد ۱۰ در مقیاس مرکالی اصلاح شده برآورد شده است.

این رخداد موجب کشته شدن حدود ۳۵۰۰۰ نفر و زخمی شدن ۶۰۰۰۰ نفر شد و حدود ۵۰۰۰۰۰ نفر را بي‌خانمان ساخت. بر اثر این زلزله، صد هزار خانه خشتی و گلی با خاک یکسان و یا متحمل خسارت عمده شدند. در مجموع، بیش از ۲۰۰۰۰۰ خانه مسکونی روستایی و شهری تخریب شدند و خسارات عمده‌ای به تاسیسات و اماکن عمومی در استان‌های گیلان و زنجان وارد آمد

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان