۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین تعیین مصداق صاحب ولایت و امامت دست مردم نیست/ دولتمردان سخنان شبهه‌انگیز مطرح نکنند
کد خبر: ۲۵۲۱۲۴ نویسنده: حجت الاسلام عباسی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۸ ساعت: ۱۵:۲۶ ↗ لینک کوتاه

رئیس حوزه علمیه قزوین:

تعیین مصداق صاحب ولایت و امامت دست مردم نیست/ دولتمردان سخنان شبهه‌انگیز مطرح نکنند

رییس حوزه علمیه قزوین بیان کرد: یک مسئول دولتی نباید سخنان دوپهلو و شبهه انگیز بزند، زیرا یک مطلب باطل، باطل است و توضیحات اضافه آن را تبدیل به حق نمی‌کند؛ اظهارکنندگان یک مطلب باید مراقب بیانات خود باشند.

تعیین مصداق صاحب ولایت و امامت دست مردم نیست/ دولتمردان سخنان شبهه‌انگیز مطرح نکنند
حجت الاسلام علی عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین درباره اظهارات اخیر رییس جمهور درباره حکومت امام علی(ع) اظهار کرد: بحث حاکمیت دینی ذاتا امری الهی است و خداوند بشر را حاکم بر سرنوشت خود قرار داده و به او اختیار داده و یکی از این اختیارات انتخاب حاکم است.

رییس حوزه علمیه قزوین در ادامه افزود: خدای متعال برای عملی شدن حق انتخاب برای آدمی از طریق خاصی عمل می‌کند و حق حاکمیت خود را به انبیاء الهی و ائمه اطهار داده است و در زمانی که امام معصوم حضور دارد، شخص دیگری حق حاکمیت ندارد.

وی با بیان اینکه حاکمیت با نظر امام معصوم(ع) واقع می‌شود، ابراز کرد: ما مسئله امامت را یک موضوع انتصابی می‌دانیم نه یک موضوع اختیاری و انتخابی؛ یعنی مردم نمی‌توانند جمع شده و امام انتخاب کنند، این نظر مردم در این حوزه ارزشی ندارد زیرا بحث امام شناسی از طریق خدای متعال صورت می‌گیرد.

این کارشناس دینی بیان کرد: پیامبر عظیم الشان اسلام در غدیرخم امیرمومنان را از جانب خدای متعال برای حاکمیت دینی معرفی کرد یعنی ایشان منتخب خدا بود، در قرآن کریم آمده است که ای رسول ما، آنچه به تو نازل شده به مردم ابلاغ کن که بحث امامت امام علی(ع) بود.

حتی اگر مردم حاکم را نپذیرند، حق حاکمیت وی سلب نمی‌شود
وی تصریح کرد: امیرمومنان از سوی خداوند به عنوان حاکم دینی انتخاب شد و پیامبر ماموریت این ابلاغ را داشت؛ حال اگر جامعه ای بحث امامت ایشان را نپذیرفت و شورایی تشکیل دادند این موضوع حق حاکمیت امام علی(ع) را سلب نمی‌کند و از نظر مشروعیت دینی ایشان حتی در صورت مخالفت مردم حاکم است.

عباسی گفت: در زمان غیبت امام زمان(عج) ما اعتقاد داریم ولی فقیه که حاکم دینی است نائب و جانشین عام حضرت مهدی(عج) است و طبق ویژگی‌هایی که در روایات دینی ما تعریف شده خبرگان رهبری این ولی فقیه را معرفی می‌کنند؛ یعنی در واقع وی را انتخاب نمی‌کنند بلکه خبرگان حاکم دینی را معرفی می‌کنند.

وی عنوان کرد: ما اعتقاد داریم ولی فقیه در جامعه اسلامی از یک سو به انتخاب خبرگان مردم مربوط می‌شود اما از طرف دیگر با امام معصوم ارتباط دارد و مشروعیت آن از سوی امام معصوم اخذ می‌شود.

استاد حوزه علمیه قزوین گفت: برای نمونه مردم شخصی را به عنوان رییس جمهور انتخاب می‌کنند اما از لحاظ شرعی و دینی و قانون اساسی کشور این شخص حتی با انتخاب مردم، هنوز رییس جمهور نیست؛ بلکه وی به تنفیذ رهبر جامعه اسلامی نیاز دارد.

وی اضافه کرد: بحث حاکمیت دینی به امر خدای متعال و معصوم(ع) متصل است و حتی اگر مردم این حاکم را نپذیرفتند از حق حاکمیت وی کم نمی‌شود.

دموکراسی غربی مورد پذیرش جامعه دینی نیست
رییس حوزه علمیه قزوین درباره بحث دموکراسی در جامعه دینی خاطرنشان کرد: دموکراسی از مفاهیم شبهه برانگیز است و معانی مختلفی دارد؛ افرادی که این موضوع را مطرح می‌کنند باید به طور واضح آن را تبیین کنند.

وی ادامه داد: اگر منظور از دموکراسی نوع اجرای آن به مدل غربی است این دموکراسی قابل پذیرش نیست؛ زیرا پایه این نوع دموکراسی اومانیسم است درحالی که اگر ما قرار است از این مدل استفاده کنیم، باید دموکراسی دینی و اسلامی داشته باشیم.

عباسی تاکید کرد: زمانی که قید دینی را بر دموکراسی اضافه می‌کنیم معنای غربی بودن آن تغییر می‌کند و با نگاه مردمی به این مدل متفاوت است.

وی تصریح کرد: زمانی که سخنرانی یک مسئول بازتاب رسانه ای دارد، نباید حرف دوپهلو بزند تا عامل سوءاستفاده دشمن شود، صحبت‌های یک مسئول باید مبنای دینی داشته باشد اگر این تطبیق دارای مبانی است، قابل قبول است اما اگر با مبانی دینی ناسازگار باشد غیرقابل قبول خواهد بود.

استاد حوزه علمیه قزوین در پایان گفت: یک مسئول دولتی نباید سخنان دوپهلو و شبهه انگیز بزند، زیرا یک مطلب باطل، باطل است و توضیحات اضافه آن را تبدیل به حق نمی‌کند؛ اظهارکنندگان یک مطلب باید مراقب بیانات خود باشند.
انتهای پیام/2002


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان