۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین پس از لغو توافق با کوبا، نوبت برجام است؟/ معنای پایبند ماندن ترامپ به برجام چیست؟
کد خبر: ۲۵۱۸۴۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۷ ساعت: ۱۱:۳۲ ↗ لینک کوتاه

در صورت خروج آمریکا از توافق اتمی باید چه واکنشی نشان دهیم؟

پس از لغو توافق با کوبا، نوبت برجام است؟/ معنای پایبند ماندن ترامپ به برجام چیست؟

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به صورت غیرمنتظره ای توافق دولت اوباما با کوبا را لغو کرد تا گمانه زنی ها در خصوص تکرار این اقدام برای برجام قوت بگیرد.

پس از لغو توافق با کوبا، نوبت برجام است؟/ معنای پایبند ماندن ترامپ به برجام چیست؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به صورت غیرمنتظره ای توافق دولت اوباما با کوبا را لغو کرد تا گمانه زنی ها در خصوص تکرار این اقدام برای برجام قوت بگیرد.
اظهارات ترامپ در مورد برجام و توافق دولت اوباما با ایران از زمان تبلیغات انتخابتی اش تا کنون بسیار تندتر از نمونه هایی مانند توافق با دولت کوبا بوده است. از این نظر، بسیاری بر این باورند که ترامپ به راحتی از برجام خارج خواهد شد و صرفا به دنبال فرصت مناسب برای آن است.

پس از لغو توافق با کوبا، نوبت برجام است؟/ معنای پایبند ماندن ترامپ به برجام چیست؟
با این حال برخی تحلیلگران نیز بر این باورند که از آنجا که برجام یک توافق بین المللی است نه توافق دوجانبه میان ایران و آمریکا، نمی توان آن را با اقدام ترامپ در مورد کوبا مقایسه کرد. پاسخ به این تحلیل شاید این باشد که دولت ترامپ از توافق نامه اقلیمی پاریس که فراگیرترین توافق دهه های اخیر دنیاست هم خارج شده و در نتیجه مولفه هایی مانند بین المللی بودن و یا تعهدات آمریکا در مجامع بین المللی برای او اهمیتی ندارد. نتیجه این تحلیل، پیش بینی خروج آمریکا از برجام است.

از طرفی، ترامپ بر خلاف پیش بینی افرادی که می گفتند او پس از ورود به کاخ سفید محافظه کارتر خواهد شد تا کنون اجرای بسیاری از وعده های جنجالی خود را فارغ از مقاومت ها در مقابل آنها، آغاز کرده است. منع ورود اتباع 7 کشور به آمریکا، دیوارکشی در مرز مکزیک و خروج از توافق پاریس برخی از این وعده ها به شمار می روند. این موضوع هم بر احتمال خروج آمریکا از برجام افزوده است.

در این بین، احتمالا فقط یک راه برای عدم خروج آمریکا از برجام وجود داشته باشد و آن اینکه دولت ترامپ به این نتیجه برسد که اجرای برجام بیشتر به نفع آنهاست تا طرف مقابل یعنی ایران!

با این حال، اگر دولت آمریکا به هر دلیلی از برجام خارج شود واکنش ایران چه باید باشد؟ برخی معتقدند برجام را می توان با 5 کشور دیگر ادامه داد. برخی دیگر با این تصمیم مخالفند. مثلا محمدجواد لاریجانی معتقد است: «نکته جالب این است که خانم موگرینی اعلام می‌کند: "اگر آمریکا هم از برجام خارج شود اروپا به آن متعهد می‌ماند"؟! در برخورد اولیه این تصمیم یک دستاورد برای ایران محسوب می‌شود، اما واقعیت غیر آن است: خروج آمریکا به معنای فروپاشی کامل برجام است و در آن صورت ایران هم – به رغم تحمل خسارات عظیم _. این حق را دارد که برای خود مسیر جدیدی را بر گزیند. پابرجایی اروپایی‌ها، یعنی با همین دستاوردهای موجود، ایران راضی باشد و حق رجوع و پیگیری برنامه‌های خود بدون توجه به تعهدات لغو شده را ندارد.»


انتهای پیام/1404

منبع: صراط

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان