۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین هنر قرآن مورد مهجوریت واقع شده است/ شعر باید جهت دار و جهت دهنده باشد
کد خبر: ۲۵۱۶۰۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۵ ساعت: ۱۲:۲۷ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی‌فقیه در قزوین:

هنر قرآن مورد مهجوریت واقع شده است/ شعر باید جهت دار و جهت دهنده باشد

نماینده ولی‌فقیه در قزوین بیان کرد: ما دارای عمر محدود و نیازهای زیاد و رسالت سنگینی هستیم؛ باید جهت شعر از قرآن و عترت گرفته شود و جامعه باید با این بیان سحرآمیز موثر، جهت الهی پیدا کند.

هنر قرآن مورد مهجوریت واقع شده است/ شعر باید جهت دار و جهت دهنده باشد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در قزوین شب گذشته(چهارشنبه) در دیدار با جمعی از شعرای آئینی و مداحان اهل بیت(ع) اظهار کرد: شاعران لشگریان تغییر نفوس هستند؛ یعنی حرف آنها تا عمق جان نفوذ می‌کند و مشتری ره آوردهای آنها، دل‌ها خواهند بود.

نماینده ولی‌فقیه در قزوین افزود: هنر، شعر، مداحی و موسیقی را با استفاده از حکمت می‌توان به عنوان ابزاری برای تاثیرگذاری روی نفوس به کار برد.

وی ادامه داد: امروز جنگی در دنیا برای تغییر نفوس شکل گرفته است و شیاطین در حال تلاشند تا نور هدایت را از بین ببرند؛ بنابراین جنود الهی باید برای تاثیرگذاری روی نفوس در مسیر دین خدا تلاش بیشتری کنند.

امام جمعه قزوین اذعان کرد: ما باید شکرگزار نعمت دین و منابع دینی باشیم، شعری که به آدمی جان می‌دهد در زمانی در خدمت شتر و شمشیر بود و شمشیر را برای خونریزی صیقل می‌داد و شتر را برای جنگ می‌پروراند.

وی اضافه کرد: با ظهور اسلام، شعر و حوزه ادب و هنر از فرهنگ جاهلیت نجات پیدا کرد و امروز این هنر در خدمت معارف حکیمانه الهی قرار گرفته است.

این کارشناس قرآنی ابراز کرد: بیان آهنگین و موسیقیایی قرآن کریم و قرآن ناطق مثل ائمه(ع) عامل آهنگین شدن کلام بشریت شد و انسان‌ها را انگیزه بخشید.

وی یادآور شد: اولین کلام الهی که بر پیامبر(ص) نازل شد، سوره علق بود که افکار و اندیشه‌ها را ساماندهی کرد و علاوه بر محتوا و درون مایه، کلامی آهنگین داشت که روی روح و روان انسان‌ها تاثیرگذاشت.

عابدینی تصریح کرد: قرآن سبک جدیدی در هنر و ادبیات خلق کرد که ما از این ظرفیت کمتر بهره برده‌ایم؛ قرآن کریم فقط در حوزه امر به معروف و جهاد و عمل به مبانی آن مهجور نیست؛ بلکه هنر قرآن نیز مورد مهجوریت واقع شده است.

وی تاکید کرد: با نیروها و هنرمندانی که امروز در فضای استان و کشور وجود دارد باید در مسیری پیش برویم که هنر قرآن را در ادبیات جاری کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در قزوین گفت: قرآن طی 23 سال نازل شد اما بعد از آن ده برابر این دوره، یعنی حدود 200 سال بعد زمان حضور قرآن‌های ناطق در بین بشریت بود؛ یعنی به طور عملی قرآن در سیره پیامبر و امامان ما دیده شد.

وی افزود: حدود 100 برابر آیات الهی، ما روایات مختلف داریم که بیان و آهنگ قرآنی دارند و تفسیر حقایق قرآنی هستند؛ هنرمندان و شعرای ما می‌توانند از این فضا استفاده کرده و کلام الهی را در زندگی مردم جاری کنند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: امیرمومنان فرموده است: "متقین کسانی هستند که خداوند با همه عظمت در دورن آنها ظهور کرده و هرچه غیر خداست از چشم آنها افتاده است"، در این کلام امام، شاهد جذابیت و محتوای غنی هستیم که انسان را مدهوش خود می‌کند.

وی با بیان اینکه شعر نیازمند وزن است، گفت: اما وزن به دو معناست، یعنی شعر وزانت و ثقل می‌خواهد و غیر از این ناقص است؛ اگر وزن نداشته باشد ارزش و بها ندارد؛ برای اینکه شعر ما ارزشمند باشند باید منشأ آن ثقلین باشد.

این مفسر قرآن اذعان کرد: شعر گرانقدر نیاز به محتوای ثقیل دارد؛ ماندگاری شعر سعدی و حافظ به دلیل استفاده از بیان اسلام و ائمه است. آبروی شعر را باید از زلال حکمت قرآن و عترت گرفت.

وی بیان کرد: سرسبزی و طراوت باغ و بستان مدیون زلال آب و باران است و سرسبزی کلام و شعر نیازمند سوز و آه دل و بارش آیات وحی است.

عابدینی با اشاره به اینکه شعر باید جهت دار و جهت دهنده باشد، عنوان کرد: ما دارای عمر محدود و نیازهای زیاد و رسالت سنگینی هستیم؛ باید جهت شعر از قرآن و عترت گرفته شود و جامعه باید با این بیان سحرآمیز موثر جهت الهی پیدا کند.

وی در پایان ابراز کرد: همانگونه که سلاح و موشک ما برای حمایت از مظلومان علیه دشمن جهت می‌گیرند، شعر و بیان ما هم باید بدین گونه عمل کنند تا به اهداف مدنظر قرآن دست پیدا کنیم.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان