۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین مهم‌ترین انگیزه اهداکنندگان نجات جان انسان‌هاست/ نیازمند افزایش پایگاه سیار خونگیری هستیم
کد خبر: ۲۵۱۴۱۶ نویسنده: مسعود بهرامی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۴ ساعت: ۱۲:۵ ↗ لینک کوتاه

دارنده رکورد اهدای خون در قزوین:

مهم‌ترین انگیزه اهداکنندگان نجات جان انسان‌هاست/ نیازمند افزایش پایگاه سیار خونگیری هستیم

دارنده رکورد اهدای خون در قزوین، مهم‌ترین انگیزه اهداکنندگان را کسب رضای خدا و نجات جان انسان‌ها عنوان کرد و گفت: در صورت فعال شدن پایگاه سیار اهدای خون، به طور قطع شاهد افزایش مشارکت مردم و به ویژه کارکنان ادارات و سازمان‌ها در امر اهدای خون خواهیم بود.

مهم‌ترین انگیزه اهداکنندگان نجات جان انسان‌هاست/ نیازمند افزایش پایگاه سیار خونگیری هستیم
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ خون مایعی ارزشمند است و با وجود پیشرفت‌های گسترده در دانش پزشکی، هنوز جایگزینی مناسب برای آن پیدا نشده است.

نیاز به خون و فرآورده‌های خونی یک نیاز همیشگی است که منحصر به زمان یا فصولی خاص از سال نیست، نیازی که می‌تواند نجات بخش زندگی یک فرد بیمار، حتی از مرگ حتمی باشد.

خون یک بافت زنده است و تنها برای مدت کوتاهی قابل نگهداری است به همین دلیل حضور مستمر داوطلبان اهدای خون در همه روزهای سال، نقشی حیاتی در ادامه زندگی بیماران دارد؛ لذا اهدای خون به عنوان نمادی از روحیه ایثار و فداکاری از جمله ارزشمندترین نوع اهدا و کمک به هم‌نوعان به شمار می‌آید.

مسعود بهرامی متولد سال 1351، کارمند شهرداری قزوین و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فیزیولوژی فعالیت ورزش محض از اهداکنندگان مستمر و دارنده کارت نقره‌ای است که با اهدای 80 بار خون از رکورد‌داران اهدای خون در استان محسوب می‌شود.

وی که دبیر هیات قایقرانی قزوین و نجات غریق نیز هست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین از انگیزه اصلی خود برای اهدای خون می‌گوید؛

صبح قزوین : از چه سالي اهداي خون را آغاز کرده‌ايد؟
بهرامی: به صورت مستمر از سال 71 و از سن 20 سالگی تاکنون به مدت 25 سال است که سالانه به غیر از موارد خاص به طور متوسط 3 تا 4 بار، خون اهدا می‌کنم به طوریکه تا به امروز 80 بار موفق به اهدای خون شده‌ام.

صبح قزوین : چگونه با سازمان انتقال خون و اهداي خون آشنا شده‌ايد؟
بهرامی: برای اولین بار از طریق رسانه‌ها با اهدای خون آشنا شدم؛ از سوی دیگر با توجه به ماهیت شغلم که نجات غریق و کمک رسانی بود، بسیار علاقمند به اهدای خون بودم.

صبح قزوین : انگيزه اصلی شما برای اهداي خون چيست؟
بهرامی: کسب رضایت خداوند با انجام اقدامی انسان دوستانه و نجات زندگی انسانی دیگر، مهمترین انگیزه من برای اهدای خون بوده چراکه با هر بار اهدای خون، می‌توان جان سه نفر را نجات داد که بسیار ارزشمند است؛ ضمن اینکه اهدای خون تضمین کننده سلامتِ فردِ اهداکننده است و به دلیل انجام آزمایشات مداوم هر سه ماه یکبار، در صورتی که فرد مبتلا به بیماری باشد خیلی سریع متوجه وضعیت سلامتی خون می‌شود.

صبح قزوین : چه عاملی باعث شد که همچنان در این امر انسان دوستانه فعال باشید؟
بهرامی: از همان روزهای نخست مراجعه به انتقال خون قزوین، خوشبختانه آراستگی سازمانی و همچنین برخورد مناسب و پسندیده کارکنان انتقال خون با مراجعه کنندگان موجب تشویق من به ادامه مسیر بود.
به عقیده من مهمترین سرمایه انتقال خون قزوین برخورد شایسته و مناسب کارکنان این مرکز با متقاضیان اهدای خون است ضمن اینکه فضای سازمان نیز به لحاظ نظم و آراستگی همیشه زبانزد بوده است.

صبح قزوین : آیا فعالیت ورزشی یا هنری خاصی را دنبال می‌کنید؟
بهرامی: در حال حاضر دبیر هیات قایقرانی قزوین و نجات غریق بوده و مربی شنا و قایقرانی نیز هستم.

صبح قزوین : به جز اهدای خون آیا در کار خیرِ دیگری نیز مشارکت دارید؟
بهرامی: بنده عضو سازمان پیوند اعضا بوده و کارت اهدای عضو دارم؛ همچنین به عنوان نجات غرق و مربی شنا نیز سالیان سال است که فعالیت دارم و خوشبختانه توانستم کسانی را که در معرض غرق شدن بودند؛ نجات دهم.
همچنین با سازمان‌های امداد نجات هلال احمر و آتشنشانی نیز با شرکت در اردوهای مشترک در دریاچه اوان، همکاری داریم و در مواقع بحران به ویژه در زمان موقع سیل، می‌توانیم با همکاری سایر قایقرانان در کمک رسانی به مردم با آنها مشارکت داشته باشیم.
صبح قزوین : اهدای خون چه فوایدی دارد؟
بهرامی: اهدای خون باعث ایجاد نشاط در وجود انسان می‌شود چراکه مهمترین انگیزه فرد برای اهدای خون، کسب رضایت خدا و نجات جان انسانهاست در کنار آن به دلیل خود مراقبتی و توجه به سلامتی، اهدای خون باعث تضمین سلامت بدن می‌شود.
البته برخی از افراد نیز موافق حجامت هستند که به نظر من فرق حجامت با اهدای خون نیز در همین نکته نهفته است چون در حجامت فرد فقط با انگیزه سلامتی اقدام به این کار می‌کند اما در اهدای خون مهمترین اولویت فرد، ایثارگری و خشنودی خدا در کمک به سایر بندگان است.
ضمن اینکه امروزه خوشبختانه با اشاعه فرهنگ اهدای خون، دیگر هیچ بیمار و همراه بیماری نگران تامین خون نیست به ویژه بیماران تالاسمی و سرطانی که زندگی آنها در گرو دریافت مداوم خون و فرآورده‌های آن است.


صبح قزوین : آيا دوستان يا اعضاي خانواده خود را به اهداي خون تشويق می‌کنید؟
بهرامی: در محیط کار بسیاری از دوستان و همکاران را تشویق کردم تا برای اهدای خون اقدام کنند به طوریکه بارها مراجعه کرده‌اند و این کار باعث شده تا برخی از دوستانم که برای اهدای خون به سازمان رفته‌اند متوجه بیماری خود شوند و یک سری نیز به دلیل غلظت بالای خون خود در نتیجه سیگار کشیدن متوجه پیامدهای زیانبار مصرف سیگار شده به طوریکه 8 نفر از آنها سیگار کشیدن را ترک کردند.
از میان اعضای خانواده نیز همسرم خیلی نسبت به اهدای خون مشتاق بود که چند باری نیز خون دادند اما به دلیل کم خونی از سوی سازمان انتقال خون از این کار منع شدند.

صبح قزوین : چه پيشنهادي براي بهبود عملکرد سازمان و ترويج فرهنگ اهداي خون داريد؟
بهرامی: به نظر من اگر بخواهیم به عملکرد سیستم سازمان انتقال خون نمره دهیم از 100 امتیاز حتما 97 را به خود اختصاص می‌دهد و جزو دستگاه‌های برتر استان است زیرا سیستم بسیار کاملی می‌باشد.
تنها پیشنهاد من این است که برای ایجاد آرامش بیشتر در بخش اهدای خون، از موسیقی بی‌کلام استفاده شود تا باعث نشاط روحی مراجعه کنندگان شود.

صبح قزوین : برای ترویج اهدای خون به ویژه بین نسل جوان چه کاری می‌توان انجام داد؟
بهرامی: در حال حاضر انتقال خون کارهای خوبی برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در بین عموم جامعه انجام می‌دهد اما بدون تردید انجام تبلیغات گسترده از سوی صدا و سیما و رسانه‌ها در افزایش مشارکت مردم برای اهدای خون بسیار موثر است.

بسیاری از کارمندان در ادارات تمایل به اهدای خون دارند اما به دلیل دوری مسافت و یا مشغله کاری نمی‌توانند در این امر مشارکت کنند؛ در صورت فعال شدن پایگاه سیار اهدای خون، به طور قطع شاهد افزایش مشارکت مردم و به ویژه کارکنان در ادارات و سازمان‌ها در امر اهدای خون خواهیم بود.

انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان