۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین فعالیت ۲۲ مرکز اقامتی درمان و بازتوانی معتادان در قزوین
کد خبر: ۲۵۰۳۵۶ نویسنده: زهرا غلامرضایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۳/۱۸ ساعت: ۱۱:۷ ↗ لینک کوتاه

معاون پیشگیری بهزیستی استان خبر داد:

فعالیت ۲۲ مرکز اقامتی درمان و بازتوانی معتادان در قزوین

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین گفت: ۲۲ مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد مخدر در سطح استان وجود دارد که سال گذشته حدود ۶ هزار نفر به این مراکز مراجعه کرده و خدمات لازم را دریافت کردند.

فعالیت ۲۲ مرکز اقامتی درمان و بازتوانی معتادان در قزوین
زهرا غلامرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با تشریح اقدامات صورت گرفته در دفتر معاونت امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: در این معاونت اهداف مختلف در سطوح متفاوت پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالثیه در راستای ارتقاء، آموزش، درمان و بازتوانی جامعه هدف دنبال می‌شود.

وی افزود: معاونت پیشگیری از چهار دفتر تخصصی مشاوره و خدمات روانشناختی، دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها، دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد تشکیل شده است.

150 محله، محیط آموزشی و کار تحت پوشش خدمات آموزشی قرار دارند
معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد در سه محور پیشگیری، درمان و کاهش آسیب‌ها فعالیت می‌کند که پیشگیری و درمان اعتیاد از مهم‌ترین اهداف این دفتر است.

وی بیان کرد: در حوزه پیشگیری ارائه خدمات آموزشی به جامعه هدف انجام می‌شود که شامل جامعه هدف مردمی در سطح محلات، جامعه هدف آموزشی در سطح مدارس و دانشگاه‌ها و جامعه هدف محیط کار است.

غلامرضایی تصریح کرد: هدف از اجرای طرح‌های پیشگیری از اعتیاد با محوریت اجتماع‌محور، ارائه خدمات آموزشی به جامعه هدف و ارتقای سطح دانش و آگاهی افراد در زمینه پیشگیری از معضل اعتیاد و مقابله با این مشکل است.

این مسئول بیان کرد: در حال حاضر بالغ بر 150 محله، محیط آموزشی و محیط کار تحت پوشش خدمات آموزشی قرار دارند که با کمک مؤسسات و مراکز همسو و تحت نظارت سازمان بهزیستی این اهداف را دنبال می‌کنند.

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه درمان، ارائه خدمات درمانی به معتادان در مراکز سرپایی، مراکز اقامتی میان‌مدت و حوزه کاهش آسیب‌ها انجام می‌شود.

غلامرضایی ادامه داد: ارائه خدمات درمانی در مراکز سرپایی شامل متادون‌درمانی است که در حال حاضر یک مرکز تحت نظارت علوم پزشکی و با مجوز بهزیستی در استان فعال می‌باشد.

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: مراکز اقامتی میان مدت که به نوعی کمپ‌های اقامتی محسوب می‌شوند، مراکزی هستند که بیماران جهت انجام مراحل سم‌زدایی و تجربه زندگی بدون مواد به این مراکز مراجعه کرده و تحت خدمات درمانی اعم از درمان جسم و روان‌درمانی قرار می‌گیرند.

مراجعه 6000 معتاد به مراکز درمان اعتیاد در قزوین طی سال گذشته
وی با اشاره به فعالیت 22 مرکز اقامتی در استان اضافه کرد: این مراکز تحت نظارت و با مجوز سازمان بهزیستی مشغول به فعالیت هستند که دوره اقامت در این مراکز تا سه ماه تعریف شده است اما بسته به نوع بیمار و شرایط پیشرفت در درمان می‌تواند متغیر باشد.

این مسئول افزود: سال 95 حدود 6 هزار نفر به این مراکز مراجعه کرده و خدمات لازم را دریافت کردند.

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان قزوین اذعان کرد: از سال 94 تاکنون همه کمپ‌ها ملزم به دریافت مجوز از علوم پزشکی و یا سازمان بهزیستی هستند و در حال حاضر هیچ کمپ بدون مجوز در استان فعال نیست.

غلامرضایی در ادامه گفت: در مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد مخدر، ارائه خدمات پزشکی، بهداشتی و روانشناختی در ابعاد فردی، گروهی و خانوادگی انجام می‌شود.

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: محور سوم فعالیت‌های دفتر پیشگیری، مراکز کاهش آسیب‌ است که به منظور کاهش عوارض بهداشتی و روانی معتادان، خدمات لازم را ارائه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: مراکز کاهش آسیب‌ شامل مراکز گذری، سرپناه شبانه، تیم‌های سیار و باشگاه مثبت است که در مراکز گذری و روزانه، ارائه خدمات بهداشتی، آموزشی، یک وعده غذای گرم، امکان استحمام و پوشاک به معتادان تزریقی و متجاهر ارائه می‌شود.

این مسئول با اشاره به وجود یک مرکز سرپناه شبانه ویژه مردان در استان گفت: این مراکز کلیه خدمات ارائه شده در مراکز گذری به علاوه امکان استراحت شب تا صبح را در اختیار معتادان قرار می‌دهد.

وی با اشاره به وجود 11 تیم سیار در استان عنوان کرد: چنانچه معتادان متجاهر و تزریقی به مراکز مذکور مراجعه نکنند، خدمات رسانی به این افراد از طریق تیم‌های سیار که عمدتا معتادان بهبودیافته هستند؛ صورت می‌گیرد.

راه‌اندازی مرکز اقامتی بلندمدت در سال جاری
معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان قزوین با اشاره به خدمات ارائه شده در باشگاه مثبت گفت: ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی برای افراد مبتلا به بیماری‌های ناشی از مصرف مواد مخدر از جمله ایدز و هپاتیت که در نتیجه تزریق اتفاق افتاده است از جمله اقدامات انجام شده در این مرکز است که هم‌اکنون یک باشگاه مثبت در سطح استان وجود دارد.

غلامرضایی با اشاره به تعداد مراکز فعال در استان گفت: هم‌اکنون تعداد مراکز گذری استان دو مرکز است که در قزوین و تاکستان فعالیت دارند همچنین 22 مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد مخدر در سطح استان وجود دارد.

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان قزوین با اشاره به ضرورت انجام درمان‌های بلندمدت و خدمات اجتماع درمان‌مدار بیان کرد: راه‌اندازی مرکز اقامتی بلندمدت از جمله برنامه‌های مدون سال 96 است که در دستور کار بهزیستی استان قرار دارد.

وی ادامه داد: این مرکز به منظور کنترل و نظارت بر شیوه زندگی بدون مواد و ارائه خدمات آموزشی به افراد بهبود یافته در مراکز اقامتی میان‌مدت راه‌اندازی می‌شود در واقع ارجاع افراد از مراکز میان‌مدت به بلندمدت صورت می‌گیرد تا خدمات مراقبتی بعد از ترک برای آنها انجام شود.

غلامرضایی خاطرنشان کرد: مدت زمان اقامت در مراکز بلندمدت بین سه ماه تا یک سال می‌باشد که مدت اقامت متناسب با شرایط زندگی و وضعیت روحی و روانی فرد و حمایت‌هایی که خارج از سیستم از او می‌شود، می‌تواند تعدیل شود.

وی ادامه داد: خدمات ارائه شده در مراکز کاهش آسیب رایگان است اما در سایر مراکز میان مدت و بلندمدت باتوجه به اینکه توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند ارائه خدمات با اخذ تعرفه انجام می‌شود اما معمولا تا حدود 50 درصد هزینه‌های درمانی این افراد در قالب یارانه توسط سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: در موارد خاص و یا افرادی که مددجوی سازمان بهزیستی هستند و یا شرایط سم‌زدایی و درمان را داشته اما فاقد بضاعت مالی هستند، ارائه خدمات به صورت رایگان انجام می‌شود.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان در پایان گفت: میزان ظرفیت در مراکز گذری به صورت ماهانه تا 60 نفر تعریف شده است اما به طور معمول ارائه خدمات بیش از این آمار صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان