۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین سیاست‌زدگی مانع حرکت صنفی می‌شود/ تیم "هوای تازه" رویکردی جهادی دارد
کد خبر: ۲۵۰۰۵۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۳/۱۶ ساعت: ۱۴:۵۰ ↗ لینک کوتاه

منتخب هیأت مدیره خانه مطبوعات قزوین:

سیاست‌زدگی مانع حرکت صنفی می‌شود/ تیم "هوای تازه" رویکردی جهادی دارد

منتخب هیأت مدیره خانه مطبوعات قزوین بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین گلایه‌های خبرنگاران استان هم سیاست‌زدگی خانه مطبوعات بود که مانع حرکت صنفی و انجام وظیفه می‌شد.

سیاست‌زدگی مانع حرکت صنفی می‌شود/ تیم "هوای تازه" رویکردی جهادی دارد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ انتخابات چهارمین دوره هیات مدیره خانه مطبوعات استان قزوین 10 خرداد 1396 از ساعت 10 صبح الی 4 بعدازظهر به صورت الکترونیکی برگزار شد.

در این انتخابات 9 نفر از نامزدهای انتخابات در بخش مدیرمسئول، خبرنگار، بازرس و نمایندگی سراسری و نماینده خبرگزاری برگزیده شدند.

در ادامه مصاحبه سایت خبری صبح قزوین با جابر خرم نیا سردبیر ایسنا و منتخب هیأت مدیره خانه مطبوعات قزوین را می‌خوانید:

صبح قزوین : فضای خانه مطبوعات را برای پاسخگویی به مطالبات صنفی خبرنگاران را چطور می‌بینید؟
خرم نیا: فضای خانه مطبوعات توسط مدیران آن و با مشارکت و فعالیت اصحاب رسانه ایجاد می‌شود؛ زمانی که اصحاب رسانه مطالبات خود را شفاف، صریح و جدی دنبال کنند و آن را از منتخبان خود بخواهند، بدون شک خانه مطبوعات با سازوکاری که دارد در حدود اختیارات و ضریب نفوذی که دارد، می‌تواند به سوی پاسخگویی به این مطالبات حرکت کند و در مواردی که موانعی خارج از توان خانه مطبوعات وجود داشته باشد آنها را به روشنی به خود اصحاب رسانه نشان دهد.

صبح قزوین : تا به امروز این خانه چقدر توانسته در انجام وظایف خود موفق باشد؟
خرم نیا: باید اذعان داشت که تاکنون حرکت‌های خوبی هم توسط خانه مطبوعات صورت گرفته است، اما حجم آنها بسیار بسیار کم بوده و برای مثال می‌توان به موضوع آموزش اشاره کرد و همچنین معدود خدمات فرهنگی مانند استفاده از سینما که البته آن هم دیگر معتبر نیست و امکانش از بین رفته است.

اما گذشته از حجم اندک خدمات، خانه مطبوعات پیش از این جهت‌گیری صحیحی هم نداشته و به نظر علت آن هم دغدغه غیررسانه‌ای برخی مدیران قبلی بوده که موضوعات شخصی خود را در جلسات با مسئولین مطرح می‌کردند؛ در هر حال یکی از بزرگ‌ترین گلایه‌های خبرنگاران استان هم سیاست‌زدگی خانه مطبوعات بود که مانع حرکت صنفی و انجام وظیفه می‌شد.

صبح قزوین : یک خانه مطبوعات موفق و پاسخگو را تعریف کنید؟
خرم نیا: موفقیت خانه مطبوعات در واقع به معنای حرکت متوازن، مؤثر و مفید در هر ۱۵ وظیفه‌ای است که براساس اساسنامه بر عهده خانه نهاده شده و البته باید برای اجرای آنها آیین‌نامه داخلی هم تدوین شود.

فراموش نکنیم که برخی زیرساخت‌های حقوقی جدید خانه مطبوعات هنوز آماده نیست. اما در حالت کلی علاوه برآنچه که از وظایف گفتم، محسوس بودن فعالیت‌ها در صنف، شفافیت عملکرد و ارتباط مؤثر با اصحاب رسانه برای ارائه گزارش عملکرد نیز از ویژگی‌های خانه مطبوعات موفق است.

صبح قزوین : تیم "هوای تازه" چه الگوی جدید مدیریتی قرار است در دوره کاری خود ارائه کند؟
خرم نیا: همانگونه که از ابتدا عنوان کردیم، بزرگ‌ترین مانع را در اجرای وظایف خانه مطبوعات که می‌رفت تا باعث متلاشی شدن این نهاد صنفی شود را سیاست‌زدگی می‌دانستیم؛ این مانع باید از پیش رو برداشته می‌شد و علاوه‌بر آن رویکرد جدیدی مبتنی بر مدیریت جهادی به دور از گرایش‌های سیاسی فردی جایش را می‌گرفت تا تنها به دنبال حل مسئله‌های صنفی باشند، از نظر ما وزیدن هوای تازه در خانه مطبوعات به معنای استقرار یک تیم مدیریتی با رویکرد جهادی است تا بتواند در خانه موفق شود.

صبح قزوین : استقبال خوب خبرنگاران استان برای شرکت در انتخابات را چطور ارزیابی می‌کنید و چقدر امیدوارید که بتوانید پاسخگوی مطالبات آنها باشید؟
خرم نیا: استقبال خبرنگاران هم از گفتمان هوای تازه، بدون شک به خاطر طرح مسائل صنفی آنها رخ داد؛ یعنی زمانی که خبرنگاران و اصحاب رسانه این گفتمان را درک کردند، به این باور رسیدند که قرار است اتفاقی در پیگیری مطالبات آنها رخ دهد؛

همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین روش‌های عملکرد خانه مطبوعات دیپلماسی اداری و رایزنی با نهادهاست، چیزی که می‌تواند برگ برنده خانه مطبوعات در این رایزنی‌ها باشد چشمان تیزبین و حمایت آگاهانه خبرنگاران از منتخبان خودشان است.

صبح قزوین : تعامل سازنده خانه مطبوعات و مسئولان ادارات چه ضرورتی دارد؟
خرم نیا: همانطور که گفتم یکی از مهم‌ترین روش‌های عملکرد خانه مطبوعات دیپلماسی اداری و رایزنی با نهادهاست، برقراری تعامل سازنده مبتنی بر احترام متقابل با هدف توسعه و رشد استان قزوین اهمییت دارد؛

رسانه‌ها زبان گویای جامعه هستند و به‌ عنوان یکی از ارکان مردم‌سالاری در عصر کنونی، هم مردم و هم مسئولان برای برقراری ارتباطی مؤثر و رو به رشد به رسانه احتیاج دارند؛

ضرورت تعامل خانه مطبوعات با مسئولان از همین‌جا مشخص می‌شود؛ زمانی این ارتباط در سطح متعالی خود برقرار می‌شود که مشکلات صنفی خبرنگاران در حداقل خود قرارگیرد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان