۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین میت رامنی; توافقنامه پاریس تنها به تغییرات اقلیمی مربوط نمی شود/ معصومه ابتکار; با این توافق می‌توانیم گام های خوبی برای حفظ محیط زیست برداریم/ کارشناسان; این موافقتنامه میتواند امنیت ملی ما را تحت تاثیر قرار دهد
کد خبر: ۲۴۹۶۴۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۳/۱۳ ساعت: ۱۲:۲۱ ↗ لینک کوتاه

اعتراف آمریکایی ها به ابعاد دیگر توافقنامه زیست محیطی پاریس؛

میت رامنی; توافقنامه پاریس تنها به تغییرات اقلیمی مربوط نمی شود/ معصومه ابتکار; با این توافق می‌توانیم گام های خوبی برای حفظ محیط زیست برداریم/ کارشناسان; این موافقتنامه میتواند امنیت ملی ما را تحت تاثیر قرار دهد

میت رامنی به صراحت بیان می دارد که توافقنامه پاریس ابعاد دیگری دارد که می تواند رهبری آمریکا در جهان را تحت تاثیر قرار داده و با تصمیم ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از این توافق نامه می توان مهر تاییدی بر ادعای منتقدان این توافق مبنی بر تاثیراتی ورای مسائل زیستی زد.

میت رامنی; توافقنامه پاریس تنها به تغییرات اقلیمی مربوط نمی شود/ معصومه ابتکار; با این توافق می‌توانیم گام های خوبی برای حفظ محیط زیست برداریم/ کارشناسان; این موافقتنامه میتواند امنیت ملی ما را تحت تاثیر قرار دهد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، در آذر ماه سال 944 موافقتنامه پاریس در خصوص تغییرات اقلیمی منتشر گردید و در تیر ماه سال 95 لایحه موافقتنامه پاریس در هیئت دولت تصویب شده و مجلس نیز سرانجام این لایحه را در آبان 95 تصویب نموده و به دولت اجازه داد تا به این معاهده بپیوندد.

اما سه روایت مختلف از این توافقنامه بیان شده است که با توجه به این سه روایت و مقایسه آنان به نتایج جالب توجهی می توان رسید.

روایت اول/ کارشناسان منتقد پیوستن ایران به توافقنامه پاریس:

اما از همان ابتدا انتقادات زیادی از پیوستن ایران به این توافقنامه و قبول تعهدات بین المللی نوشته شده در این معاهده وارد شد. عمده این انتقادات مبنی بر این موضوع بود که در این توافقنامه زیست محیطی ، مفادی وجود دارد که می توان از آن بهره برداری سیاسی نمود و در همین راستا می تواند تبدیل به بهانه ای برای اعمال تحریم های جدید علیه کشورمان شود.

از طرفی عده ای دیگر از کارشناسان نیز معتقد بودند که این معاهده برنامه های توسعه ای ایران از سال ها 2021 تا 2030 را تحت تاثیر قرار می دهد و در تعهداتی که در آن برای کشورها ذکر شده است می تواند تاثیراتی بر اقتصاد، سیاست و مسائل اجتماعی کشورمان گذارد و حتی امنیت ملی ما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. کارشناسان معتقد بودند با قبول این موافقتامه ، ایران به محدودیت توسعه صنعتی متعهد می‌شود.

انتقادات فراوان دیگری نیز به معاهده پاریس وارد شده است که ذکر آن در این مطلب نمی گنجد.

روایت دوم/ اعضای دولت یازدهم:

دولتمردان و در راس آنان معصومه ابتکار به شدت از این توافقنامه دفاع می کردند. رئیس سازمان محیط زیست در جلسه بررسی این معاهده در مجلس گفت: با پیوستن به این توافق می‌توانیم برای جبران خسارت ها، حفظ تالاب‌ها و جنگل‌ها اقدامات موثری را انجام دهیم و امیدواریم که جمهوری اسلامی ایران برای حفظ منافع خود و هم راستا با جامعه جهانی گام‌های خوبی را برای آینده کشور بردارد.

روایت سوم/ دولت آمریکا و سیاستمداران آمریکایی:

ترامپ بارها وعده خروج از موافقتنامه پاریس را داده است. برخی مقامات رسمی دولت آمریکا نیز در روز چهارشنبه فاش کردند که رئیس جمهور آمریکا به احتمال زیاد تصمیم خود را برای ترک توافقنامه پاریس گرفته است و بزودی این تصمیم را رسما اعلام خواهد کرد.

اما  روز گذشته توئیتی از سوی میت رامنی (فرماندار سابق ماساچوست و رقیب باراک اوباما در انتخابات سال 2012) منتشر شد که می تواند پرده از سایر ابعاد این توافقنامه بالا زده و می توان آن را جالبترین روایت از این معاهده نامید. رامنی در توئیت خود نوشته بود: توافقنامه پاریس تنها به تغییرات اقلیمی مربوط نمی شود بلکه با ادامه نقش رهبری آمریکا در سطح جهان مرتبط است.



میت رامنی به صراحت بیان می دارد که توافقنامه پاریس ابعاد دیگری (قاعدتا سیاسی و اقتصادی) دارد که می تواند رهبری آمریکا در جهان را تحت تاثیر قرار داده و با تصمیم ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از این توافق نامه می توان مهر تاییدی بر ادعای منتقدان این توافق مبنی بر تاثیراتی ورای مسائل زیست محیطی زد.

به هر حال چیزی که نکته واضح این است که دولت دوازدهم با پذیرفتن معاهدات بین المللی طولانی مدتی همچون برجام، موافقتنامه پاریس، سند 2030 یونسکو و ... کشورمان را برای سال های متمادی زیادی زیر بار تعهدات بین المللی قرار می دهد. تعهداتی که با توجه به وجود دشمنان بهانه گیر و دندان تیز کرده برای نظام جمهوری اسلامی ممکن است موجب به وجود آمدن مشکلات زیادی برای کشورمان در آینده شود.


انتهای پیام/1404

منبع: پایگاه598

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان