۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین «گداپروری رقیب» برنامه دولت دوازدهم شد!
کد خبر: ۲۴۹۲۳۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۳/۱۰ ساعت: ۱۰:۵۵ ↗ لینک کوتاه

روزنامه جوان نوشت:

«گداپروری رقیب» برنامه دولت دوازدهم شد!

دولت که پیش ازاین زیر بار درآمد بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومانی از محل هدفمندی یارانه‌ها نمی‌رفت و آن را عزای دولت می‌دانست.

«گداپروری رقیب» برنامه دولت دوازدهم شد!
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  به نقل از روزنامه جوان، دولت كه پيش ازاين زير بار درآمد بيش از 70 هزار ميليارد توماني از محل هدفمندی یارانه‌ها نمي‌رفت و آن را عزای دولت می‌دانست و در مناظرات رياست جمهوري نيز از رقبا سؤال مي‌كرد كه از كدام محل مي‌خواهيد يارانه نقدي نيازمندان را افزايش دهيد و اين حرکت رقيب را «گداپروري» و  «فريب و تخيل» مي‌دانست، حالا مدعي است منابع پنج برابر كردن معيشت اقشار فقير از همین هدفمندي يارانه‌ها قابل تأمين است! هرچند نوبخت مصداق، «فقیر» را معلوم نکرده تا احتمالاً دولت بتواند در بزنگاه‌ها از آن شانه خالی کند، اما نکته مهم‌تر  اینکه مسولان دولتی و اقتصاددانان حامی دولت همواره توزیع یارانه را گداپروری و  پول‌پاشی رقیب و منتقد دولت دانستند ولی حالا همان گداپروری را برنامه رسمی دولت قرار داده‌اند.
 
دولتمردان يازدهم با تاكتيك اظهارنظرهاي گنگ هميشه راهي براي فرار از تحقق وعده‌هاي خود باقي مي‌گذارند، مثلاً در همين مناظرات دوازدهمين دوره رياست جمهوري جهانگيري و حسن روحاني پيوسته از رقباي خود اين سؤال را مي‌كردند كه از كدام محل درآمدي مي‌خواهيد يارانه نيازمندان را افزايش دهيد و حال همين روزگذشته سخنگوي دولت در پاسخ به اين پرسش كه برنامه دولت دوازدهم براي افزايش پنج برابري سطح معيشت ۱۰ ميليون نفر از اقشار فقير جامعه چيست؟ گفت: «منابع پنج برابر كردن معيشت اقشار فقير را از هدفمندي تأمين مي‌كنيم.»!
 
محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت ، در پاسخ به اين سؤال كه در برنامه انتخاباتي دولت دوازدهم به صراحت آمده است كه قصد داريد در يك دوره پنج ساله سطح معيشت 10 ميليون نفر از اقشار فقير جامعه را پنج برابر كنيد كه اين كار به منابع بسيار زيادي احتياج دارد، اين منابع را از كجا و از چه محلي تأمين مي‌كنيد، اظهار داشت: «اكنون يارانه و مستمري‌ اين قشر 4/3 برابر شده است. هنگامي كه درباره افزايش يارانه صحبت مي‌كنيم گاهي اين حرف در خصوص اقشار آسيب‌پذير و كم درآمد است كه شامل افراد تحت پوشش مي‌شود كه اين افراد حدود 10 تا 12 ميليون و حداكثر 15 ميليون نفر هستند، درحالي كه ما اكنون داريم به 75 ميليون نفر يارانه مي‌دهيم، آنچه انتقاد ما به ساير دوستان بود، اين بود كه اگر شما مي‌خواهيد يارانه‌ها را سه برابر كنيد، اين كار اصلاً امكانپذير نيست، اما اينكه يارانه اين گروه و اقشار را سه برابر كنيم كاملاً قابل تأمل است.»
 
رئيس سازمان برنامه و بودجه تأكيد كرد: «ما به راحتي مي‌توانيم در يك دوره چهار ساله در يك دولت، اين كار را انجام دهيم، امسال يارانه اين قشر را سه برابر كرديم و مشكلي وجود ندارد و براي سال آينده هم مي‌توانيم اين مقدار را افزايش دهيم و به‌راحتي مي‌توانيم سه برابر ديگر هم كنيم، چون اينها ارقام زيادي نيست. اين كار از محل بودجه قابل انجام است.»

نوبخت در پاسخ به اين سؤال كه اين منابع قرار است از چه محلي تأمين شود، گفت: «اين منابع از محل هدفمندي است، قيمت حامل انرژي افزايش پيدا نخواهد كرد و موضوع هدفمندي را نيز بايد مديريت كنيم.»
 
البته جا داشت نوبخت كه خود با حوزه اقتصاد به خوبي آشناست به‌طور دقيق توضيح دهد كه منظورش از اقشار فقير كدام دهك از جامعه است و هم اكنون اين افراد در ماه چقدر درآمد دارند و دولت در نظر دارد اين درآمد را تا چه حد افزايش دهد و امكان دارد درآمد روزانه اقشاري كه نوبخت در مورد آنها صحبت مي‌كند فقط هزار تومان باشد كه دولت در نظر دارد اين درآمد را به روزی 5هزار تومان برساند. اين در حالي است كه دولت بايد به‌درستي گزارش دهد فقراي مطلق در جامعه كه علي ربيعي وزير كار تعداد اين اقشار را 10 ميليون نفر عنوان مي‌كند، دقيقاً داراي چه وضعيتي از نظر درآمد و سكونت هستند.
 
دولت براي حذف پردرآمدها مخير است
 
در عین حال مشاور رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: «موضوع حذف غيرنيازمندان و كسري منابع هدفمندي از محورهاي مهم تحقيق و تفحص از سازمان هدفمندي يارانه‌هاست.»

ايرج نديمي در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به موضوع تصويب تحقيق و تفحص از سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها اظهار داشت: اين تحقيق و تفحص مربوط به چگونگي حذف غيرنيازمندان يارانه‌بگير يا به تعبيري پردرآمدها و همچنين وضعيت تأمين منابع و هزينه‌هاي هدفمندي خواهد بود.
مشاور نوبخت با بيان اينكه اين تحقيق و تفحص بيشتر گزارش‌دهي در رابطه با عملكرد سازمان هدفمندسازي يارانه‌هاست، تأكيد كرد: سازمان هدفمندي منابع را مديريت كرده و طبيعي است بايد اطلاعات كسري، كيفيت پرداخت و حذف پردرآمدها را ارائه دهد.
 
مشاور رئيس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اينكه قانون هدفمندي با رويكرد بودجه‌اي اداره شده است، گفت: در بودجه سال جاري براي هدفمندي يارانه‌ها 48هزار ميليارد تومان درآمد و به همان نسبت هزينه پيش‌بيني شده و براساس وضعيت موجود حامل‌هاي انرژي و ميزان درآمد كسب شده از اين محل مشخص است و ماهانه به صورت سنواتي اين منابع از شركت‌هايي مانند گاز، آب، توانير و پالايش و پخش دريافت مي‌شود.

 نديمي يادآور شد: قانون وظايف ديگري به غير از پرداخت يارانه نقدي براي سازمان هدفمندي پيش‌بيني كرده، بنابراين همه منابع نبايد صرف يارانه نقدي شود و بخش‌هاي توليد، سلامت و اشتغال را نيز در بر مي‌گيرد و كسري منابع بدين‌جهت است.

وي ادامه داد: به لحاظ روش و مديريت در تحقيق و تفحص حرف براي گفتن زياد است اما در بخش عمل به قانون تاكنون ديوان محاسبات نيز به عنوان ناظر ايرادي به اين سازمان نداشته است.

نديمي در مورد حذف يارانه‌بگيران غيرنيازمند گفت: دولت طبق قانون هدفمندي و بودجه سال 96 در رابطه با حذفيات، عملاً مخير است كه نسبت به اين كار اقدام و در حقيقت تعداد يارانه‌بگيران و حذف آنها را مديريت كند. 


انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان