۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین بیمه کشاورزان به موقع پرداخت نمی‌شود
کد خبر: ۲۴۹۰۳۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۳/۹ ساعت: ۸:۴۲ ↗ لینک کوتاه

باغدار برتر استان قزوین:

بیمه کشاورزان به موقع پرداخت نمی‌شود

باغدار برتر استان با بیان اینکه تخریب باغستان‌های قزوین مهمترین دغدغه باغداران است، گفت: دولت ضمن پرداخت به موقع بیمه کشاورزان باید دست دلالان و واسطه‌گران را از این عرصه کوتاه کند.

 بیمه کشاورزان به موقع پرداخت نمی‌شود
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ مجموعه باغاتی در اطراف شهر قزوین وجود دارد که علاوه بر اهمیت آن به عنوان میراث فرهنگی، به عنوان سپر دفاعی منطقه در برابر ریزگردها و آلاینده‌ها و کمربند سبز و ریه تنفسی شهر قزوین عمل می‌کند و شهروندان استان از نظر زیست محیطی به آن وابسته هستند.

متاسفانه این باغات سنتی به جای آن‌که مورد حفاظت قرار گیرد، با اتخاذ رویکرد غلط مدیران شهری به شدت مورد تخریب و تهدید قرار گرفته است.

عباس زرنگار از تولیدکنندگان نمونه استان قزوین و صاحب یکی از باغستان‌های جنوب شهر است که سابقه‌ای چندین ساله در باغداری دارد.

وی علاوه بر باغداری در کار کشاورزی، زراعت، تولید نهال، پرورش گاو شیری، ماهی، اسب و تولید محصولات باغی فعالیت دارد.

این تولیدکننده برتر متولد ۱۳۳۲ و دارای تحصیلات دبیرستانی است که به همراه ۴ فرزند خود که همگی فارغ التحصیل رشته‌های مختلف دانشگاهی هستند در این چرخه تولید فعالیت می‌کنند.

زرنگار درباره آغاز فعالیتش اظهار کرد: کشاورزی شغل آبا و اجدادی ماست و بنده هم از همان اوایل کودکی همراه خانواده به این شغل مشغول بودم و بعد از مرگ پدرم این شغل به بنده به عنوان تنها پسر خانواده رسید.

وی افزود: آن زمان دوران سختی داشتم چون علاوه بر درس خواندن تامین مخارج خانواده بر عهده من بود.

این تولیدکننده برتر بیان کرد: از همان ابتدا با توکل برخدا کار کردم و موفقیتم را مدیون زحمات والدین بویژه مادرم هستم که پشتوانه محکمی بعداز فوت پدرم برای من بود.

وی افزود: این شغل به صورت ارثی به من رسیده و سعی می‌کردم که تا جای ممکن نیازهای درختان را برآورده کنم و با نگهداری و اصلاح درختان کهنسال بتوانم حداکثر بازدهی را از آنان ببرم.

زرنگار توصیه کرد: کشاورزان بهتر است در کنار کار کشاورزی چرخه دیگری از تولید را راه اندازی کنند تا علاوه بر تامین نیازهای اولیه خود بتواند جبران خسارت در عرصه‌های مختلف کشاورزی داشته باشد.

این تولید کننده برتر در ادامه گفت: در گذشته صاحبان باغستان‌های اطراف قزوین علاوه بر کشاورزی به کار دامداری نیز می‌پرداختند اما امروزه با وسعت یافتن بی رویه شهر، شهرداری اجازه این کار را به کشاورزان نمی‌دهد و این یک معضل سنگین برای باغداران اطراف شهر شده است.

وی با بیان اشاره به اینکه در هر هکتار ۴۰۰ درخت کاشته است، گفت: در باغم علاوه بر انواع میوه‌های سردسیری شامل آلوجات،گلابی، سیب، گوجه سبز، پسته، فندق، و زردآلو ؛ زمین‌های مساعد را نیز به صیفی جات نظیر گوجه و بادمجان اختصاص دادم.

زرنگار با بیان اینکه ۲ حلقه چاه در زمین خود دارد، عنوان کرد: استفاده از علم روز کشاورزی، بهره‌گیری از آبیاری قطره‌ای به جای شیوه سنتی، غرقابی و تنوع بخشی به محصولات تولیدی از جمله مهمترین عواملی است که سوددهی بالا و موفقیت را برای کشاورزان رقم می‌زند.

این تولیدکننده برتر در خصوص روش کار خود تشریح کرد: برای تقویت خاک کشاورزی از کود حیوانی که محصول گاوداری،پرورش اسب و آب حوضچه ماهی خودمان است استفاده می‌کنم. 

وی با بیان اینکه ۱۰۰ راس گاو شیری و ۲۵ راس اسب پرورشی دارد، گفت: ما برای انجام فعالیت‌های باغداری و چرخه‌های دیگر تولید علاوه بر ۶۰ نیروی ثابت؛ کارگران فصلی را از بین دانش‌آموزان و دانشجویان جذب می‌کنیم تا آن‌ها بتوانند خرج تحصیلی خود را از این راه تامین کنند.

زرنگار درخصوص مشکلات باغداران و تولیدکنندگان می گوید: کشاورزی شغل انبیا است که اگر مورد توجه قرار گیرد اقتصاد کشور را غنی می‌سازد اما متاسفانه هیچ گونه حمایتی از کشاورزان نمی‌شود، بطوری‌که حتی بیمه‌های کشاورزی نیز به موقع پرداخت نمی‌شود.

این تولیدکننده برتر افزود: کشاورزان روی هزینه بیمه حساب باز می‌کنند پس بهتر است بعداز سرمازدگی حق بیمه‌ها پرداخت شود تا کشاورزان بتوانند خدمات لازم به باغ را انجام دهند.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی از مهمترین دغدغه باغداران اطراف قزوین
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری باید در عرصه وسایل مورد نظر کشاورزی صورت گیرد، ادامه داد: لوازم یدکی که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد کیفیت مناسبی ندارد و کنترل خاصی روی آنها صورت نمی‌گیرد و همه کشاورزان از لحاظ آفت زدگی و صنایع یدکی و تبدیلی گرفتار هستند.

زرنگار تغییر کاربری اراضی کشاورزی را مهمترین دغدغه باغداران اطراف قزوین دانست و گفت: کلان شهر شدن و تغییر کاربری‌های اراضی کشاورزی خسارت جبران ناپذیری به باغداران و کشاورزان وارد ساخته است که از مسوولین تقاضا دارم حل این مشکل را در دستور کار خود قرار دهند.

این تولید کننده برتر با تاکید بر اینکه باغستان‌های اطراف شهر علاوه برزیبایی فضای شهری در پاکیزگی هوا نیز موثر است، عنوان کرد: توسعه و گسترش فضای شهری تهدیدی برای باغستان‌های اطراف محسوب می‌شود که تمام باغداران را نگران کرده است.

کمبود امنیت، بلای جان باغستان‌های قزوین
این باغدار نمونه تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد وقت جهاد کشاورزی صرف تغییر کاربری‌های اراضی می‌شود و آنچنان که باید به جهاد کشاورزی به عنوان یک نهاد تولیدی نگاه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه کمبود امنیت، آفت جان باغستان های قزوین شده است، تصریح کرد: کمبود آب و امنیت شغلی؛ بزرگترین مشکل باغستان‌های اطراف قزوین است ما از مسوولین استانی خواهشمندیم که در راستای امنیت شغلی کشاورزان باغستان چاره ای بیندیشند.

زرنگار با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در راستای حفظ منابع طبیعی و باغ‌ها افزود: دولت بهتر است از باغداران و کشاورزان حمایت کند و حتی اگر باغداری فعالیت ندارد با به مزایده گذاشتن زمین، آن را در اختیار کشاورزان دیگر قرار دهد تا علاوه بر حفظ محیط زیست چرخه تولید را نیز احیا کنند.

این تولید کننده برتر اضافه کرد: اگر بستر تولیدات کشاورزی تخریب شوند سالیان زیادی برای جبران خسارت طول می‌کشد چه بسا که درصد کوچکی از اراضی کشاورزی قابل کشت است، مسوولین چرا به جای زمین‌های بایر و بلااستفاده به سراغ زمین‌های کشاورزی نمی‌روند؟

این باغدار نمونه تصریح کرد: خبرهایی مبنی بر تخریب باغستان‌ها و ساخت پارک باغداران را نگران کرده است بطوریکه مدتی است شاهدیم عده‌ای ناشناس شبانه درختان را قطع می‌کنند و یا به آتش ‌می‎‌کشانند.

این تولید کننده برتر تصریح کرد: این واقعا جای تاسف دارد که یک مجموعه تولیدی را برای ساخت یک مکان تفریحی تخریب کنند.

وی با بیان اینکه توجه و رسیدگی به امورات و فراهم سازی ابزارآلات کشاورزی در گذشته بهتر از امروز بود، گفت: متاسفانه سرمایه گذاری‌های صورت گرفته برای بخش کشاورزی به عنوان تولید کننده موادغذایی بسیار کاهش یافته به طوریکه ابزارآلات کشاورزی کیفیت مرغوب و مناسبی ندارند.

زرنگار در خصوص رفع کمبود آب کشاورزی اذعان داشت: اگر آب فاضلاب در اختیار کشاورزان قرار گیرد می‌تواند نقش موثری در رونق باغداری استان باشد.

این باغدار نمونه با بیان اینکه بیکاری آسیب و فساد بدنبال دارد، گفت: باغداری مزایای بسیار برای استان دارد؛ علاوه بر بهبود چرخه اقتصادی در اشتغال زایی نیز تاثیر بسزایی دارد چراکه سالانه افراد زیادی در این باغستان‌ها درآمدزایی می‌کنند و همچنین با ورود بازار به بازار شرایط برای اشتغال بازاریان نیز فراهم می‌شود.

وی افزود: در صورت حمایت و توجه به نیازها و مسائل کشاورزان و باغداران ما می‌توانیم حتی بیش از مصرف داخل کشور تولید داشته باشیم تا بتوانیم صادرات انجام دهیم؛چرامیوه‌هایی که ما کشاورزان می‌توانیم در داخل کشور تولید کنیم را از خارج وارد کنیم؟

این تولید کننده برتر با اشاره به اینکه محصولات تولیدی خود را به میدان تره بار قزوین، تهران و رشت عرضه می‌کند، خاطرنشان کرد: من به عنوان یک باغدار همواره سعی دارم سرمایه ام را صرف تولیدات بیشتر کنم و اگر شرایط فراهم شود قصد صادرات محصول به خارج از کشور را نیز دارم.

کشاورزی محوری‌ترین نقش را در تحقق اقتصادی مقاومتی دارد
زرنگار درخصوص عامل موفقیت خود گفت: من از خود چیزی ندارم؛ پدر و مادر فداکار و فعال، دوستان خوب، فرزندان صالح موجب گسترش کار من شدند.

این باغدار نمونه اذعان داشت: از دولت انتظار داریم دست واسطه گران و دلالان را بر روی تولید کنندگان و باغداران کوتاه کند و با فراهم کردن شرایط صنایع تبدیلی سبب شود تا کشاورزان بتوانند به طور مستقیم محصولات خود را به دست بازار و حتی مصرف کنندگان برسانند.

وی کشاورزی را محوری‌ترین نقش در تحقق اقتصادی مقاومتی دانست و تشریح کرد: این بخش علاوه برتامین امنیت غذایی و خودکفایی در تولیدات داخلی می‌تواند با صادارت نیز همراه باشد و اگر مسوولین عمیق‌تر به این موضوع نگاه کنند قطعا آینده تولید داخل و اقتصاد کشور بهبود خواهد یافت.

این تولید کننده برتر با اشاره تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی بیان کرد: افزایش تولید تنها به معنای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی نیست بلکه مدیریت تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی بدان معناست که شعار اقتصاد مقاومتی در بخش‌های کشاورزی تحقق پیدا خواهد کرد.

زرنگار در پایان گفت: کشاورزی و تولید، وضعیت خوبی ندارد و اگر مسوولین نتوانند مشکلات را میسرسازند آینده نگران کننده‌ای خواهد داشت.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان