۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین خواندنی های زندگی «رئیس دولت دوازدهم»
کد خبر: ۲۴۷۴۵۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۳۱ ساعت: ۹:۲۲ ↗ لینک کوتاه

زندگی اجتماعی و سیاسی حسن روحانی؛

خواندنی های زندگی «رئیس دولت دوازدهم»

در این گزارش به بخشی از مطالب خواندنی زندگی اجتماعی و سیاسی حسن روحانی می پردازیم.

خواندنی های زندگی «رئیس دولت دوازدهم»
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۲۷ ، در یکی از روستاهای شهرستان سرخه استان سمنان ، در خانواده فریدون ، پسری متولد شد که نام او را حسن گذاشتند. 

حسن فریدون یا همان حسن روحانی ، در خاطرات خود می گوید : « اسم کوچک من حسن است و نام خانوادگی ام تا جوانی ، همانند نام خانوادگی پدرم ، فریدون بود.»


خواندنی های زندگی «حسن روحانی»؛ از دوران طلبگی تا شیخ ممنوع المنبر

پس از اتمام دوره دبستان ، پدرش تصمیم می گیرد تا وی را به حوزه علمیه سمنان بفرستد. 

روحانی در این رابطه می گوید:« شروع تحصیل دروس دینی من به تابستان ۱۳۳۹ ـ یعنی در سن ۱۲ سالگی ـ برمی گردد . مرداد و نیمه اول شهریور آن سال نزد حجت الاسلام نطنزی ، شرح امثله و بخشی از صرف میر را خواندم و اواخر شهریور با پدرم به سمنان رفتم … بنا بر این ، در اواخر شهریور ۱۳۳۹ رسماً وارد حوزه علمیه سمنان شدم و دروس حوزوی را آغاز کردم . »


خواندنی های زندگی «حسن روحانی»؛ از دوران طلبگی تا شیخ ممنوع المنبر

**دوران طلبگی

حسن روحانی در دوران طلبگی ، وضعیت اقتصادی مناسبی نداشت  در این رابطه گفته بود.« من تا زمانی که در قم بودم ، رادیو نداشتم ؛ زیرا علاوه بر اینکه قدرت خرید آن را نداشتم ، وجود رادیو نیز در حجره خوشایند نبود.من نیز همچون بیشتر طلاب ، از لحاظ مادی شدیداً در تنگنا بودم و جمع ارزش تمام وسایل زندگی طلبگی ام به پول آن زمان ( سال های ۱۳۴۱ – ۱۳۴۰ ) از صد تومان تجاوز نمی کرد و به دلیل مضیقه مالی ، همانند اکثر طلبه ها نمی توانستم زندگی راحتی داشته باشم و حتی امکان تهیه غذای گرم به طور متوسط هر ۴۸ ساعت یکبار بیشتر برایم نبود و از لحاظ پوشاک و لباس وضع به گونه ای بود که می بایست یک دست لباس را چندین سال بپوشم و امکان گردش و سفر تفریحی در طول یازده سال برایم نبود و یا به ندرت اتفاق افتاد .
خواندنی های زندگی «حسن روحانی»؛ از دوران طلبگی تا شیخ ممنوع المنبر

**دوران دانشگاه

در سال ۴۸ ، روحانی که دوره دبیرستان را به صورت متفرقه امتحان داده بود ، تصمیم می گیرد که به دانشگاه برود : « در تابستان ۱۳۴۸ در کنکور دانشگاه قبول شده و در مهر آن سال ، وارد دانشگاه تهران می شود .وی در این رابطه می گوید: چون رفت و آمد بین تهران و قم مشکل بود و وقت زیادی از من می گرفت ، کم کم در سال ۱۳۴۹ حوزه علمیه قم را ترک کردم و در تهران ساکن شدم .

خواندنی های زندگی «حسن روحانی»؛ از دوران طلبگی تا شیخ ممنوع المنبر

**دوران سربازی آقای رئیس جمهور

وی در زمستان سال ۱۳۵۱ از دانشکده حقوق دانشگاه تهران لیسانس می گیرد و بعد از اخذ لیسانس ، به خدمت وظیفه عمومی می رود .

روحانی در این مورد می گوید : « تاریخ اعزام اوایل فروردین ۱۳۵۲ بود … من جزو کسانی بودم که برای نیروی زمینی ، انتخاب شدم که تقریباً سخت ترین قسمت ارتش بود . سپس بخش نیروی زمینی را به چند قسمت تقسیم کردند و هر قسمتی را به یکی از پادگان های آموزشی اعزام کردند و جمع ما را سوار چند کامیون ریوی ارتشی کردند و به پادگان عباس آباد بردند و معلوم شد برای طی دوره آموزش تخصصی افسری ، دو ماه در این پادگان خواهیم بود.

**شیخ ممنوع المنبر 

حسن روحانی در قسمتی از خاطراتش پیرامون منبرهای قبل از انقلابش می نویسد : در نیمه دوم سال ۱۳۵۶ که ممنوع المنبر شده بودم ، سخنرانی من در مساجد و محافل مذهبی بسیار سخت شده بود ؛ گرچه گاهی با نام اسلامی و جعفری و اسامی دیگر سخنرانی می کردم . مثلاً شهید دکتر مفتح برای ده شب سخنرانی در مسجد قبا من را دعوت کرده بود و من هم قول داده بودم و مسئولان مسجد قبا نیز برنامه سخنرانی را اعلام کرده بودند ، ولی مأموران کلانتری محل به استناد اینکه من ممنوع المنبر هستم ، مانع شدند.

وی همچنین می گوید، با اینکه ممنوع المنبر بودم ، ولی کم و بیش در برخی مساجد با نام های مختلف سخنرانی می کردم . از جمله در همین مسجد ارک به مناسبت فوت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ ابوالقاسم ناطق نوری ، پدر آقای علی اکبر ناطق نوری ، در مجلس یادبودش که مجلس بسیار معظمی بود ، سخنرانی کردم .»

خواندنی های زندگی «حسن روحانی»؛ از دوران طلبگی تا شیخ ممنوع المنبر

**ماجرای تغییر نام خانوادگی

حسن فریدون در مورد ماجرای تغییر نام خانوادگی خود می گوید : « وقتی وارد حوزه علمیه قم شدم ، نام خانوادگی خودم را به روحانی تغییر دادم … با وجود این ، نام شناسنامه من هنوز فریدون بود و این خود فوایدی داشت و می توانستم در مواقعی از این نام استفاده کنم .

 برای مثال ، در سال ۱۳۵۷ ، بی آنکه ساواک متوجه شود ، با همین نام فریدون از کشور خارج شدم و بعد که چند شب بعد ، مأموران به خانه ما ریختند و همه چیز را به هم زدند و از همسایه ها پرس و جو کردند ، تازه فهمیدند که من در ایران نیستم . این امر ساواک را شگفت زده کرده بود و مأمورانش نمی دانستند چگونه از کشور خارج شده ام . در دانشگاه نیز کسی نمی دانست که حسن فریدونِ دانشجوی دانشگاه تهران ، همان حسن روحانی است که در تهران و شهرستان ها منبر می رود . بدین گونه در سال های مبارزه با رژیم شاه از نام خانوادگی فریدون به عنوان پوشش بسیار خوبی بهره بردم و توانستم در مقاطع مختلف از این طریق از تعقیب مأمورین در امان بمانم .

**همسر خانه دار رئیس جمهور 

«صاحبه عربی در سال 1333 در سرخه‌ی سمنان در یک خانواده‌ مذهبی و سنتی به دنیا آمده و پدرش عبدالعظیم عربی راننده‌ مینی‌بوس بوده که بین سرخه و سمنان تردد می‌کرده است.
 
این گزاره برگرفته از کتاب زندگی نامه حسن روحانی است و تنها اطلاعاتی است که می‌توان از همسر او دریافت کرد.
 
رئیس دولت یازدهم در کتاب خود نوشته است که مراسم ازدواجشان را در شهریور 1348 در یک فضای سنتی و مذهبی برگزار کردند.
 
حاصل ازدواج صاحبه و حسن که به پیشنهاد پدر روحانی و با وساطت زن‌دایی‌شان خانم روشن پیوندی صورت گرفته، پنج فرزند (سه دختر و دو پسر) بوده است.


خواندنی های زندگی «حسن روحانی»؛ از دوران طلبگی تا شیخ ممنوع المنبر

**ادامه تحصیل در انگلیس

در فروردین ۱۳۵۷ ، حسن روحانی تصمیم به ترک کشور و ادامه تحصیل در انگلستان می گیرد . وی در خاطرات خود می گوید : « در گفتگو با آقای مطهری به ایشان گفتم که در حال حاضر وضع این گونه است که تقریباً در هیچ جا نمی توانم برنامه سخنرانی یا فعالیتی داشته باشم و بی تردید به زودی دستگیر می شوم و به سبب فرارها و پرونده هایی که در ساواک دارم ، ممکن است دوره زندان من طولانی باشد . مرحوم آقای مطهری فرمودند : از نظر من ، شما دو راه پیش رو دارید . یکی اینکه به تحصیلات دانشگاهی خود تا دریافت دکترا ادامه دهید . دیگر اینکه برای چند سالی به حوزه علمیه قم برگردید و دروس حوزوی خود را تکمیل کنید . به ایشان گفتم : ادامه تحصیلات دانشگاهی یا حوزوی در داخل کشور در شرایط فعلی شاید امکان پذیر نباشد ، مگر اینکه برای مدتی به خارج از کشور بروم و تحصیلات دانشگاهی را آنجا به اتمام برسانم و برگردم . در نهایت ، توصیه مرحوم مطهری ، سفر به خارج برای ادامه تحصیلات دانشگاهی بود .


**دوران ریاست جمهوری

گذشت و گذشت تا اینکه حسن روحانی در انتخابات میان‏دوره‏ای سومین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۲۹ بهمن ۱۳۷۸ از حوزه انتخابیه استان سمنان به نمایندگی مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد و در سال ۱۳۸۵ نیز از استان تهران به این مجلس راه یافت و در حال حاضر نیز در این مجلس عضو است.

خواندنی های زندگی «رئیس دولت دوازدهم»

وی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با پیروزی بر رقیبان رئیس جمهور شد و به مدت 4 سال در این مسند حضور داشت.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان