۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین سفر معنادار ترامپ به عربستان در بحبوحه تنش‌های داخلی آمریکا
کد خبر: ۲۴۷۲۷۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۳۰ ساعت: ۱۰:۵۴ ↗ لینک کوتاه

روزنامه ایندیپندنت نوشت ؛

سفر معنادار ترامپ به عربستان در بحبوحه تنش‌های داخلی آمریکا

روزنامه ایندیپندنت نوشت از سفر "دونالد ترامپ" به عربستان بوی نفاق به مشام می‌رسد.

سفر معنادار ترامپ به عربستان در بحبوحه تنش‌های داخلی آمریکا
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، پایگاه اینترنتی روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به سفر "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا، به ریاض اشاره کرد و نوشت: برنامه‌هایی که برای ترامپ در اجلاس ریاض درنظر گرفته شده‌اند بیشتر نوعی تظاهر و ریاکاری هستند و از آن بوی نفاق به مشام می‌رسد.

در ادامه این گزارش آمده است: ترامپ در حالی وارد ریاض می‌شود که فقط چند ساعت از بمباران نیروهای شبه نظامی طرفدار "بشار اسد"، رئیس جمهور سوریه، در جنوب این کشور می‌گذرد. آمریکا به بهانه اینکه نیروهای حامی اسد در جنوب سوریه امنیت پایگاه نیروهای ویژه آمریکایی و انگلیسی را به خطر انداخته بودند، چنین حمله‌ای را برنامه‌ریزی کرد. نیروهای آمریکایی و انگلیسی در این پایگاه به آموزش گروه‌های معارض مشغول هستند.

ساده لوحانه خواهد بود اگر تصور کنیم میان انتخاب این زمان برای انجام نخستین حمله بین‌المللی علیه دولت اسد و سفر ترامپ به عربستان هیچ ارتباطی وجود نداشته است.

البته این موضوع یک نتیجه مثبت در پی داشت؛ اینکه کاخ سفید توانست اذهان عمومی را از بحرانی که گریبان‌گیر دولت ترامپ شده، منحرف سازد. از زمانیکه ترامپ، "جیمز کومی"، رئیس سابق اف‌بی‌آی، را اخراج کرده، با چالش‌های فراوانی مواجه شده است. رسیدگی جیمز کومی به پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این تردید را بوجود آورده است که ترامپ برای جلوگیری از پیشرفت تحقیقات در این زمینه، کومی را اخراج کرد.

یک نظریه بدبینانه دیگر راجع به حمله هوایی روز پنجشنبه آمریکا علیه نیروهای وابسته به دولت سوریه برگرفته از همان ضرب‌المثل معروفی است که می‌گوید در آمریکا نقش سیاست‌های داخلی در اتخاذ تصمیمات نظامی بیشتر از تحولات خارجی است. ترامپ به خوبی می‌داند طی چهار ماه گذشته که وارد کاخ سفید شده است، تنها باری که از سوی مطبوعات آمریکا و دشمنانش مورد تحسین قرار گرفت، زمانی بود که فرمان شلیک موشک به یک پایگاه هوایی سوریه را در تاریخ 7 آوریل صادر کرد.

بنابراین، همزمان با عمیق‌تر شدن مشکلات داخلی ترامپ، وی هنوز باور دارد با به نمایش در آوردن قدرت نظامی در بیرون از مرزها می‌تواند از بحران‌های داخلی فرار کند.

علاوه بر این، ترامپ در حال حاضر با توجه به مشکلات داخلی فراوان خود، به یک موفقیت چشمگیر نیاز دارد. سفر سه روزه او به عربستان قبل از عزیمت به فلسطین اشغالی، این فرصت را به وی خواهد داد تا با فروش 110 میلیارد دلار تسلیحات به عربستان، فرصت‌های شغلی بیشتری در آمریکا ایجاد کند. 

ترامپ همچنین قرار است در نشست اسلامی- آمریکایی ریاض شرکت کند که سران ده‌ها کشور اسلامی دیگر نیز در آن حضور دارند. چنین گردهم‌آیی به میزبانی عربستان نشان‌ دهنده تلاش آنها برای اتحاد علیه ایران است. 

درحالیکه "باراک اوباما"، رئیس جمهور پیشین آمریکا، معتقد بود اتحاد با عربستان و دیگر کشورهای سنی، بیشتر از آنکه سازنده باشد به ایجاد مشکلات بعدی ختم می‌شود؛ ترامپ نظری کاملا متفاوت دارد. اما باید درنظر داشته باشد، اتحاد با عربستان و دیگر کشورهای پیرو آن علیه ایران، می‌تواند به معنی راه‌اندازی یک جنگ مذهبی میان شیعه و سنی باشد.

ایندیپندنت در پایان نوشت: رئیس جمهور آمریکا باید بداند، عربستان و اسرائیل مایل به فریب دادن او برای وارد شدن به جنگ با ایران هستند بدون آنکه خود وارد این جنگ شوند.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان