۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین معیارها و سازوکار مناسبی برای بازرسی در شهرداری وجود ندارد/ شورا تبدیل به شورای شهرداری شده است
کد خبر: ۲۴۶۵۵۹ نویسنده: فاطمه اشدری تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۲۶ ساعت: ۸:۵۰ ↗ لینک کوتاه

عضو شورای شهر در تحلیل وضعیت شورای شهر:

معیارها و سازوکار مناسبی برای بازرسی در شهرداری وجود ندارد/ شورا تبدیل به شورای شهرداری شده است

عضو شورای شهر در تحلیل وضعیت شورای شهر بیان کرد: متاسفانه هم اکنون شورای شهر قزوین تبدیل به شورای شهرداری شده است حال آنکه اگر شورا، شورایِ شهر بود و نه شورایِ شهرداری می‌توانست نقادی را در جامعه ایجاد کند؛ اما فکر می‌کنم شورا، شورایِ شهرداری است.

معیارها و سازوکار مناسبی برای بازرسی در شهرداری وجود ندارد/ شورا تبدیل به شورای شهرداری شده است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ «انتقاد از احزاب و جریانات کشور و استان»، «ترسیم فضای کلی شورای شهر قزوین»، «تشریح وضعیت حضور اجتماعی زنان در شهر» و بیان انتقادات آشکار از برخی عملکردهای شورا و شهرداری قزوین مهم ترین رئوس گفت‌وگو با فاطمه اشدی عضو فعلی و ادوار شورای شهر قزوین است.

اشدری در این گفت‌وگو بی محابا بخشی عملکرد شورا، شهرداری و حتی احزاب خودی و غیرخودی را به چالش می‌کشد و از این رهگذر معیارهای مد نظر انقلاب و رهبری را در راستای انتخابی عقلانی و ثمربخش را طرح می‌کند.

صبح قزوین : جریانات سیاسی در کشور و استان قزوین در برنامه ریزی برای انتخابات‌ها معمولاً دقیقا نودی عمل می‌کنند آیا این نشاندهنده نقاط قوت آنها در روزآمد بودنشان است و یا اینکه دلیلی است بر عقب ماندن آنها از قافله برنامه ریزی؟
اشدری: جریانات سیاسی، هم چپ و هم راست دم انتخابات یارچینی می‌کنند. یارچینی آنها به حدی وسیع است که بعضی وقت‌ها تا دم انتخابات هم این یارکشی تکمیل نمی‌شود اما هرگز هیچ کدام از آنها، کاندیداهای قبلی خود را رصد و بررسی نمی‌کنند، نمی‌دانند یار قبلی آنها در شورا چه کرده و اصولا نمی‌دانند که باید براساس چه تجربه ای برای دوره بعد چه تصمیماتی بگیرند.

در حالی که باید به فرموده امام علی(ع) فرزند زمانۀ خود بود و برای برقراری ارتباط با جامعه و مخصوصاً جوانان به بررسی وضع موجود پرداخت.

با این روند ما پتانسیل مثبت، یعنی مشارکت مردمی را کم کم از دست می‌دهیم. این عیب بزرگ ما است که هیچ وقت جایگاهی که نماینده‌ای در آن داریم را رصد نمی‌کنیم. اینکه او چه می‌توانست بگوید و نگفت و چه قدمی می‌توانست بردارد و برنداشت. همه اینها نیاز به نظر و تحلیل دارد حال آنکه ما از این نظر و تحلیل به دور بودیم.

صبح قزوین : آیا این مشکل تحلیل نداشتن متوجه احزاب است یا مردم؟
اشدری:
خیر متوجه مردم نیست مشکل جای دیگری است؛ ببینید ما مدام برای مردم در مجالس مختلف از سیرۀ رفتاری اهل بیت می‌گوییم؛ از فداکاری و مردمداری امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) و رنج‌ها و مصائبی می‌گوییم که ائمه در این مسیر متحمل شدند. اما واقعاً خودمان سرسوزنی به این سیره و زندگی توجه می‌کنیم!؟

احزاب ما دچار گم گشتگی مسیر خدمت شده اند؛ یعنی آنقدر درگیر بحث، جدل، حرف و فقط حرف زدن‌های بیهوده شده اند که یادشان رفته خدمتگزاری یعنی چه؟ در نتیجه لذت شیرین خدمتگذاری به مردم را از خود و حقِ خدمت گیری را ازمردم گرفته اند. بقول یکی از روحانیون اینها می‌آیند در مقابل مردم با هم دعوا می‌کنند آن وقت در پشت صحنه بهترین شام‌ها را با هم در بهترین جاها می‌خورند! دیگر چرا مردم را اسیر تشنج می‌کنید؟

این مردم لذت شیرین جمهوری اسلامی را چگونه درک کنند؟ ما باید با خدمت رسانی درست، آرامش سیاسی را به همراه بیاوریم. چطور است که وقتی در شورا نشستیم چپ و کنار دیگر کنار هم هستند؟! می‌گویند بیایید وحدت ایجاد کنیم حالا مردم باید از کجا بفهمند که نظر مخالف فلان طرح و پیشنهاد چه بوده است؟ این رفتار غلطی در شورا است.

موافق و مخالف باید در جای خودش حرف بزنند و عین این را رسانۀ شفاف و صادق پوشش دهد. ما هنوز در شهرداری به این رسانه نرسیده ایم و امیدواریم در بیرون به این رسانه برسیم.

صبح قزوین : از سخنان شما چنین برداشت می‌شود که احزاب، دستگاه‌ها و نهادها خودشان باید پیش از مردم به نقادی رفتار و عملکرد خودشان بپردازند؛ فکر می‌کنید از همین چشم انداز به عنوان یکی از نمایندگان ادوار شورای شهر قزوین، نهاد شورای شهر ما تا چه حد در این مسیر موفق بوده است؟
اشدری:
متاسفانه هم اکنون شورای شهر قزوین تبدیل به شورای شهرداری شده است حال آنکه اگر شورا، شورایِ شهر بود و نه شورایِ شهرداری می‌توانست نقادی را در جامعه ایجاد کند؛ اما فکر می‌کنم شورا، شورایِ شهرداری است.

در واقع ما داریم شورای شهردار می‌شویم چون اگر نقدی هم می‌کنیم برخی از همکاران ما در همان سالن شورا در دفاع از رفتار شهرداری، سریعا در مقام پاسخگویی برمی‌آیند بگونه ای که اصلاً نیازی نیست که آقای شهردار عوامل پاسخگویی خودش را بسیج کند.

نقدها را از یک گوش می‌گیرند از گوش دیگر درمی‌دهند حال آنکه رئیس شوراست که باید پیگیری کند که سرنوشت این نقدهای شورای شهر در شهرداری چه شد؟ جداً بنده نمی‌دانم که در شورا چه روی می‌دهد که به محض اینکه افراد وارد به شورا راه می‌یابند، رنگ عوض می‌کنند. شاید مدیران رنگ عوض می‌کنند تا در جاهای جدید از طرف سیاستگذاران کلان پست بالاتری بگیرند.

صبح قزوین : با توجه به اینکه شورا یک نهاد مدنی و مشارکتی است آیا تصمیمات شورا و شهرداری هم مشمول این قاعده نقدناپذیری می‌شود ؟
اشدری:
بله، تصمیمات هم شامل این نقدناپذیری می‌شود؛ در همین رابطه یک روز به شهردار گفتم طرح تفضیلی که تماماً پل سازی نیست! بخشی از طرح‌های تفضیلی پل سازی است باقی طرح‌ها چه می‌شود؟

مسئولی را هم به عنوان مسئول عمرانی خود گماشته بودید که به محض حرف زدن دیگران تصور می‌کرد هرچه خود می‌گوید، وحی منزل است و دیگران حق اظهار نظر ندارند عین این حرف را به آقای شهردار گفتم و خب با جسارت و زنندگی نسبت به شورا گفتند که شما اصلاً علم این کار را ندارید که سر کارهای عمرانی که من انجام داده ام، اظهار نظر کنید!

این پاسخ در حالی است که انسان باید نهایت اخلاق را در پاسخگویی به اعضای شورا رعایت کند. حتی اگر فکر کند که این نقد بجا نباشد - آنهم نقد اعضایی که هرکدام چندین دوره در شورا بوده اند و دیگر هر کدامشان تجربه یک شهردار را دارند- باید اخلاق را رعایت کند.

از سویی مردم دیگر یا خود تحصیلکرده هستند و یا فرزندان تحصیل کرده ای دارند. در این صورت باید جداً به نقدهای مردم و نمایندگان آنها توجه داشت، مدیریت شهری موفق است که به نقد مردم توجه کند.

مثال دیگر هم در این زمینه وجود دارد. می‌دانید که برخی از همکاران ما چادری نیستند اما خیلی از همکاران ما که پوشش آنها چادر نیست لباس برازنده ای را پوشیده اند و حجاب قابل قبولی دارند. اما بحث ما بر سر آن غیرچادری‌هایی است که تنها در ملاقات با امام جمعه چادر سرمی‌کنند. خب اگر شما چادر را به عنوان حجاب برتر قبول دارید، چرا در همه جا از آن استفاده نمی‌کنید؟ و اگر نه، چه لزومی دارد که برخی از خانم‌های نماینده تنها در ملاقات با امام جمعه چادر سرکنند؟

این توهین به امام جمعه است و نه احترام. انسان نزد خود تصور می‌کند که این خانم در مورد امام جمعه چه تصوری دارد که تنها در حضور ایشان چادر سرمی‌کند؟ البته این موضوع با زیارت امامزاده‌ها و قبور مطهر ائمه فرق دارد در آنجا چادر برای تمرکز بر امر زیارت است اما اینجا نه؛ معنای چادر سرکردن این خانم‌ها چیز دیگری است.

آن وقت این دوگانگی رفتار را به بچه‌ها یاد می‌دهند که بله می‌توانی چادر سرنکنی اما وقتی رفتی پیش امام جمعه باید چادر سر کنی آن بچه فکر می‌کند که این امام جمعه کیست؟ اسم این احترام نیست.

صبح قزوین : شاید این موضوع متوجه نوع و کیفیت روابطی است که برخی با مجموعه شهرداری دارند؟
اشدری:
آنقدر برخی روابط همکاران ما با شهرداری و مدیریت‌های شهرداری همراه با برخی تعاملات و انتظارات شخصی شده که مدیر دستگاه در برابر کمیسیون شورا می‌گوید من اینکار را نمی‌کنم.

مدتی پیش بود که ما آمدیم شورای عفاف و حجاب را تقویت کردیم. در سازمان فرهنگی- ورزشی ردیف بودجه برای آن مشخص کرده ایم و بعد تعیین کردیم که آقای فرهنگی- ورزشی هر برنامه ای برای موضوع عفاف و حجاب انجام می‌دهی، باید زیرنظر بنیاد عفاف و حجاب باشد. شما فقط از بالادست مدیریت بودجه کنید.

اما اگر کسی آمد و گفت که می‌خواهد نمایشگاه عفاف و حجاب دایر کند یا تولیداتی در این زمینه داشته باشد، این کار تخصصی است و متخصص آن هم در سازمان فرهنگی- ورزشی شهرداری نیست این را باید به بنیاد عفاف و حجاب محول کنی و از آنها توضیح بخواهی که چقدر باید هزینه کرد، چگونه باید شروع کرد و کار را باید در کجا انجام دهیم تا تاثیرش افزایش یابد.

بعد از این تصمیمات یکباره آن آقا حالش منقلب می‌شود که من اینکار را نمی‌کنم! بنده گفتم؛ شما نباید بگویی من این کار را می‌کنم یا نمی‌کنم شما شورا داری، شورا هم کمیسیون فرهنگی دارد و کمیسیون فرهنگی هم دارد برای شما سیاستگذاری می‌کند.

صبح قزوین : به عنوان آخرین سئوال جایگاه و بحث همکاری شورای شهر قزوین با مشاوران تخصصی که قرار بود برای حفظ استقلال در برابر شهرداری صورت گیرد، در نهایت به کجا انجامید؟
اشدری:
از اواخر شورای دوم به این مبحث که شورا نیاز به مشاوران تخصصی دارد، پرداختیم. تا امروز می‌توانستیم مشاور بگیریم اما چرا نگرفته ایم؟! این قانون ما بود اما اجرایی نشد. البته منابع مالی نداشتیم وگرنه می خواستیم مشاورین نظارتی داشته باشیم از سوی شورای شهر و نه مشاوری از سوی شهرداری.

در بسیاری از مورد خودمان مباحث را ادامه ندادیم و در برخی موارد هم نوع نگاه شهرداری که اگر اجرا نکردم، کسی به من نمی گوید چرا اجرا نکردی! مانع اجرایی شدن مباحث بود.

معیارها و سازوکار مناسبی برای بازرسی در شهرداری وجود ندارد. این ماجرا مثل این است که به یک مدیر مدرسه بگوییم بازرس عملکرد شما در این مدرسه فردی است که زیردست خود شماست آنهم بازرسی که کارشناس ندارد خب این بازرس چه فایده و کارکردی می‌تواند داشته باشد؟!

بنده در نطق‌های شورا عرض کردم که آقای شهردار، بازرسی شهرداری باید زیر نظر بازرسی شهرستان یا استان باشد و نه زیر نظر شهرداری و همچنین این بازرسی باید نیروهای کارشناسی داشته باشد. بازرسی شهرداری باید همۀ مدیران شهرداری و عملکرد آنها را رصد کند. بودجه‌ها را بررسی کند و حتی نظرسنجی‌های مردمی داشته باشد.

در همین رابطه کاری که امسال انجام دادم این بود که از نظر برخی از شورایاران متخصص به عنوان مشاور کمیسیون استفاده کردم. خواستم اثبات کنم که می توان از شورایاری‌ها که بهترینِ مشاوران هستند استفاده کرد.

گذشته از بحث شورایاران متخصص و رایگان ما بسیج را هم داریم که مشاوران زیادی در آنجا حضور دارند. اینها نیروهای مخلص، متخصص و رایگانی هستند که می‌توانند به شورا مشاوره بدهند و شورا پیوسته در امور مختلف از نظرات تخصصی آنها استفاده کند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان