۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین هدفم فقط کسب رتبه و مقام نیست/ قزوین ظرفیت بالایی در حوزه قرآنی دارد
کد خبر: ۲۴۶۴۱۸ نویسنده: معصومه حمیدی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۲۵ ساعت: ۱۰:۱ ↗ لینک کوتاه

مقام اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم:

هدفم فقط کسب رتبه و مقام نیست/ قزوین ظرفیت بالایی در حوزه قرآنی دارد

مقام اول پنجمین دوره مسابقات بین ‌المللی قرآن‌کریم دانش‌آموزان جهان اسلام با اشاره به وجود ظرفیت بالای استان قزوین در حوزه فعالیت‌های قرآنی گفت: هدفم از شرکت در مسابقات، کسب رتبه و مقام نیست؛ بلکه همواره مهمترین هدفم ارتقای سطح تلاوت و کسب تجربه بوده است.

هدفم فقط کسب رتبه و مقام نیست/ قزوین ظرفیت بالایی در حوزه قرآنی دارد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، پنجمين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن‌كريم ويژه دانش‌آموزان جهان اسلام، اردیبهشت ماه امسال در تهران با حضور دانش‌آموزانی از 31 کشور جهان برگزار شد.

در این مسابقات و در رشته قرائت "معصومه حمیدی" نماینده ایران در پنجمين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام، توانست مقام اول این رشته را به خود اختصاص دهد.
معصومه حمیدی دانش‌آموز دوره دوم متوسطه از دبیرستان صدیقه کبری(س) استان قزوین، حافظ ۲۱ جزء قرآن بوده و دارای دو خواهر دیگر است که آنها نیز همانند خواهر بزرگتر خود، به فعالیت قرآنی علاقمند بوده و در این زمینه فعال هستند.

در ادامه مصاحبه‌ای با این برگزیده مسابقات بین‌المللی قرآن کریم انجام شده که در ذیل آمده است.
صبح قزوین : آشنایی شما با قرآن از کی و چگونه شروع شد؟
حمیدی: از چهار سالگی با حمایت‌های پدر و مادرم در کلاس‌های قرآن شرکت ‌کردم اما از آنجاییکه در شهر بیدستان سکونت داشتیم، به دلیل نبودِ امکانات و مربی، تا سن 12 سالگی قرآن را توسط والدینم و در منزل یاد می‌گرفتم که البته به شکل تخصصی نبود.
در سن 13 سالگی با توجه به علاقه‌ای که به فراگرفتن قرآن داشتم برای حضور در کلاس‌های قرآن به شهر قزوین آمده و از محضر اساتید قرآن استفاده کردم.
بنده حفظ و قرائت قرآن کریم را همراه با هم شروع کرده به طوریکه اکنون حافظ 21 جزء قرآن کریم هستم همچنین آموزش قرائت قرآن را به مدت دو سال توسط خانم شادور آموختم ضمن اینکه از آموزش‌های اساتید تهران نیز بهره‌مند شدم.

صبح قزوین : تاکنون چه جوایز و مقام‌های کسب کرده‌اید؟
حمیدی: من در مسابقات و فعالیت‌های قرآنی بسیاری شرکت کرده‌ام که کسب رتبه‌ اول مسابقات آموزش و پرورش در رشته قرائت خراسان رضوی، رتبه‌ی اول مسابقات کشوری بنیاد شهید و امور ایثارگران، رتبه دوم رشته قرائت در مسابقات قرآنی شکوفه‌های اوقاف در تهران، کسب رتبه اول در مسابقات کشوری دارالقرآن امام علی در رشته حفظ و قرائت از جمله موفقیت‌هایم بوده است.
امسال نیز در پنجمین دوره مسابقات بين‌المللي قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام توانستم مقام اول رشته قرائت را به خود اختصاص دهم.

صبح قزوین : به نظر شما چگونه می‌توان فرهنگ قرآن را در جامعه حاکم نمود؟
حمیدی: تحقق این امر در گرو تلاش و همت خانواده‌هاست به عبارتی برای اینکار باید از خانواده‌ها شروع شود و در ادامه نقش مدارس در نهادینه سازی فرهنگ قرآن در جامعه، بسیار حائز اهمیت است و نقش پررنگی در این حوزه خواهد داشت.

صبح قزوین : چه راهکارهای را برای بهتر شدن فعالیت قرآنی پیشنهاد می‌کنید؟
حمیدی: استان‌هایی همچون خراسان رضوی، اصفهان و خوزستان به لحاظ فعالیت قرآنی نسبت به استان قزوین فعال‌تر هستند به نظر من یکی از راهکارهای ترویج فعالیت قرآنی می‌تواند فرهنگسازی از طریق خانواده و مدارس باشد همچنین حمایت مسئولین از جامعه قرآنی در صدر قرار دارد و از اهمیت فراوانی برخوردار است.

صبح قزوین : به نظر شما والدین چه نقشی در عرصه تربیت فرزندان به آداب و اخلاق قرآنی دارند؟
حمیدی: نقش خانواده و به ویژه والدین در تربیت دینی فرزندان غیرقابل انکار است چراکه اولین جامعه پذیری در خانواده‌ها شکل می‌گیرد و نوع رفتار و برخورد پدر و مادر بر فرزندان تاثیر دارد و در مورد خودم نیز، قرآن همیشه در منزل ما تلاوت می‌شد و با حمایت‌های والدینم در کلاس‌های قرآن شرکت کرده و همین امر بستر حضورم را در فعالیت‌های قرآنی فراهم کرد.

صبح قزوین : مشوق شما برای حفظ و قرائت قرآن چه کسانی بودند؟
حمیدی: مشوق اصلی من از همان ابتدا پدر و مادرم بودند و شرایط را برای حضور در کلاس‌های قرآن فراهم کردند. دوستان، آشنایان و مربیان نیز بسیار مرا برای فراگیری قرآن، تشویق و ترغیب می‌کردند.

صبح قزوین : مهم‌ترین عامل موفقیت شما در این رشته چه بوده است؟
حمیدی: مهمترین عامل موفقیت بنده در وحله اول، لطف خدا و در ادامه حمایت و تشویق والدین و همچنین هدفمندی و داشتن پشتکار است که براین اساس همه تلاشم را برای رسیدن به هدفم به کار گرفتم.
افراد زیادی در سطح کشور هستند که شاید دارای استعداد بالایی نسبت به من هستند اما چون حمایت نمی‌شوند و خودشان نیز آنطور که شایسته است تلاش نمی‌کنند بنابراین نمی‌توانند به هدف خود دست یابند لذا همواره به هم سن و سالان خودم توصیه می‌کنم برای رسیدن به هدفشان در گام نخست به خدا توکل کنند و از او کمک بجویند و در مرحله بعدی همه تلاش خود را به کار بگیرند.

صبح قزوین : سطح دانش‌آموزان ایرانی را در مسابقات چگونه ارزیابی می‌کنید؟
حمیدی: دانش‌آموزان ایرانی دارای توانایی بالایی هستند و کشور ایران پس از مصر، در رشته قرائت در جایگاه دوم قرار دارد.

صبح قزوین : برنامه شما برای آینده چیست؟
حمیدی: این مسابقات پایان کار من نیست تا از تلاش و همتم دست بکشم بلکه شروعی تازه برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر است. دوست دارم دانش‌آموزان و هم سن و سالان خودم را آموزش دهم که بتوانند برای کشور و جامعه افتخار آفرینی کنند البته اکنون نیز مربی کلاس صوت و لحن در کانون امام سجاد(ع) هستم.
هدفم از شرکت در مسابقات کسب رتبه و مقام نبوده، بلکه همواره مهمترین هدفم ارتقای سطح تلاوت و کسب تجربه است.

صبح قزوین : باتوجه به تهاجم فرهنگی، حفظ قرآن و آشنایی دانش‌آموزان به ویژه نوجوانان با قرآن و معارف قرآنی تا چه اندازه می‌تواند برای مقابله با جنگ نرم موثر باشد؟
حمیدی: آشنایی افراد با قرآن و تعالیم الهی، صددرصد کمک کننده و تاثیرگذار است زیرا حافظان و قاریان اگر می‌خواهند در این مسیر موفق باشند باید با معانی آیات قرآن آشنا بوده و در ارتباط باشند و از آنجاکه آیات الهی هشدار دهنده هستند افراد در مواجهه با مسائل مختلف، متناسب با آموزه‌های قرآنی عمل کرده و در نتیجه از آسیب‌ها مصون خواهند ماند.

صبح قزوین : فضای قرآنی استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
حمیدی: استان قزوین دارای ظرفیت بالایی در زمینه فعالیت قرآنی است اما علی‌رغم وجود افراد با استعداد، نسبت به سایر استان‌ها فعالیت کمتری دارد و به ویژه در زمینه قرائت قرآن کریم، حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد.

صبح قزوین : خاطره‌ای از مسابقاتی که در آن شرکت داشتید؛ تعریف کنید.
حمیدی: بهترین خاطرات من مربوط به مسابقاتی است که در آنها شرکت کردم. در مسابقات بین المللی امسال نیز، اینکه می‌توانستم با دانش‌آموزان کشورهای دیگر به زبان عربی ارتباط برقرار کرده و با آنها دوست شوم، خاطره زیبایی را برایم ایجاد کرد به طوریکه همچنان با یکی از این دانش‌آموزان خارجی شرکت کننده، در ارتباط هستم.

انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان