۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین هشدارها را در پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری جدی بگیرید
کد خبر: ۲۴۶۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان:

هشدارها را در پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری جدی بگیرید

معاونت فرماندهی انتظامی استان گفت: هرساله در آستانه ایام نوروز،شاهد گزارش های زیادی از نقص عضو افراد هستیم که فقط در اثر یک لحظه غفلت رخ می دهند.

هشدارها را در پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری  جدی بگیرید

به گزارش صبح قزوین، شب آخرین چهارشنبه سال که در بین مردم به چهارشنبه سوری معروف است،یکی از مراسم قدیمی ما ایرانی ها است که متاسفانه در سال های اخیر با حوادث ناگواری در این شب روبه رو بوده ایم.

از زمان دقیق شکل گیری، تغییر وتحولات این مراسم اطلاعات دقیقی در دست نیست .
امروزه برخی  از این آیین ها ماهیت خود را از دست داده اند وآیینی هم چون (چهارشنبه سوری)به مراسمی برای آزردن دیگران تبدیل شده است.

کسانی که با مواد منفجره وامثال آن به انحاء مختلف سلامتی مردم را به خطر می اندازند، با تن دادن به رفتاری آمیخته با هرج ومرج،آیین چهارشنبه سوری را تحریف کرده اند وآداب زیبا ومعنادار چهارشنبه سوری جای خود را به انفجارهای مهیب وآزار دهنده ای داده که گاه در آغاز سال نو اشک وماتم را جایگزین شادی خانواده ها می سازد.

 سرهنگ محمد قربان عسگری معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گفت: متاسفانه در سال های اخیر مراسم چهارشنبه سوری به دلیل بی توجهی به نکات ایمنی وسهل انگاری در برپایی مراسم، زیان های جانی ومالی سنگین وغیرقابل جبرانی را در پی داشته است.

وی افزود: براساس گزارشات موجود ممکن است حادثه برای هرکسی اتفاق بیافتد ودر برخی از حوادث افرادی کشته شده یا به شدت آسیب ببینند.

معاونت فرماندهی انتظامی استان گفت:هرساله در آستانه ایام نوروز،شاهد گزارش های زیادی از نقص عضو افراد هستیم که فقط در اثر یک لحظه غفلت رخ می دهند.

وی به شهروندان توصیه کرد،هشدار های زیر را جدی بگیرند:

- والدین در تهیه آتش بازی بی خطر فرزندانشان را راهنمایی نمایند و کودکان به هیچ عنوان شخصا نباید از مواد آتش بازی ومحترقه استفاده نمایند.

- همیشه در موقع آتش بازی جهت اطفاء حریق،آب،کپسول اطفاء حریق وحتی الامکان جعبه کمک های اولیه در دسترس باشد.

- در صورت نگهداری مواد آتش بازی، حتی کم خطر حتما آن را در جای خشک وخنک نگهداری کنید.

- هیچگاه از الکل برای آتش گیری مواد استفاده نکنید.

- از آتش زدن لاستیک،هیزم،کارتن خالی وامثال آن چه در واحدهای مسکونی وچه در معابر،کوچه وخیابان خودداری نمایید.

- مراقب رفتارهای خطرناک وناهنجار بوده ودر صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشتی نیروی انتظامی ویا پلیس 110اطلاع دهید.

- قطع عضو ضایعه ای جبران ناپذیر است، با احتیاط وپرهیز از رفتار های پر خطر زندگی را برای خود ودیگران تلخ نکنید.

- از نگهداری مواد محترقه ووسایل آتش بازی (حتی وسایل ومواد استاندار) در نزدیکی وسایل حرارتی وبرقی خودداری نمایید.

- والدین می توانند با آگاه سازی فرزندان خود ومراقبت از آنان، نخستین وبهترین فرهنگ سازان جامعه باشند.

سرهنگ عسگری با بیان اینکه،پلیس هرگز شادی وتخلیه هیجان را در نسل جوان نکوهش نمی کند اظهار داشت: اما زمانی که پای آزار رساندن به دیگران وتخریب اموال عمومی وبرهم زدن نظم وامنیت به میان می آید مسئله فرق میکند و انتظار مردم از پلیس چیزی جز برخورد قاطعانه نیست.

سرهنگ عسگری تصریح کرد: به استناد قانون مجازات اسلامی هرگونه قاچاق وخرید وفروش مواد منفجره ومحترقه به طور غیرمجاز جرم محسوب شده ومرتکب آن به مجازات مندرج در قانون محکوم می شود.

طبق ماده 618 قانون مجازات اسلامی : هرکس با هیاهو،حرکات غیرمتعارف یا با تعرض به افراد، مخل نظم وآرامش عمومی گردد ویا مردم را از فعالیت باز دارد به حبس از 3ماه تا یکسال و75ضربه شلاق محکوم می شود.

وی در پایان تاکید کرد؛ امیدواریم که در آخرین چهارشنبه آخر سال امسال شاهد حادثه ناگواری نباشیم ولی در هر صورت باید خود را برای حوادث احتمالی آماده کنیم.

انتهای پیام/4003/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان