۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین دولت یازدهم رکورددار واردات گندم شد
کد خبر: ۲۴۵۸۸۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۲۳ ساعت: ۱۱:۵۷ ↗ لینک کوتاه

ادعای خودکفایی دولت یازدهم دروغ است

دولت یازدهم رکورددار واردات گندم شد

در حالی که آمارها حکایت ازاین دارد که مطابق آمار گمرک در۱۲ماهه اول سال ۹۵ بیش از یک میلیون تن گندم وارد کشور شده است دولتی ها مدعی خودکفایی و صادرات ۳میلیون تن گندم هستند.

دولت یازدهم رکورددار واردات گندم شد
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، در حالی که آمارها حکایت ازاین دارد که مطابق آمار گمرک در 12ماهه اول سال 95 بیش از یک میلیون تن گندم وارد کشور شده است دولتی ها مدعی خودکفایی و صادرات 3میلیون تن گندم هستند. 
 
حسن روحانی، رئیس جمهوردر دومین مناظره تلویزیونی گفت:« خودکفایی در گندم و گازوئیل و خودکفایی در بنزین که به زودی انجام می‌شود. همچنین بهبود زندگی کشاورزان نسبت به گذشته و پرداخت 15 هزار میلیارد تومان به کشاورزان به جهت خرید گندم و از سوی دیگر راه‌های روستایی که ایجاد شده و برق‌رسانی به روستاها به طوری که اکنون در کل کشور روستای زیر 10 نفر خانواری وجود ندارد که برق نداشته باشند». 
 
روحانی همچنین در گفت وگوی ویژه خبری  با اشاره به خودکفایی در زمینه تولید گندم، خاطرنشان کرد: زمانی ما 6 میلیون تن گندم وارد می‌کردیم، اما اکنون 3 میلیون تن صادر می‌کنیم که این نشان از خودکفایی در تولید گندم دارد که به خاطر کار کشاورزان ما بوده است. 
 
علی قنبری، معاون وزیر کشاورزی، نیز مهرماه 95 اعلام کرد: «با توجه به اقدامات موثر دولت به‌ویژه وزارت جهاد کشاورزی برای تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تولید گندم خودکفا شدیم».
 
با توجه به اینکه ادعای خودکفایی گندم در سال 82 درست از آب در نیامد، اکنون می طلبد تا درستی ادعای خودکفایی گندم در سال95 مورد واکاوی قرار گیرد. بررسی دقیق وضعیت واردات در گمرک نشان می دهد که دولت یازدهم فقط سال گذشته 30 هزار تن گندم دامی از اسپانیا و ترکیه وارد کرده است. 
 
بر اساس آمار گمرک در 10 ماه منتهی به دی‌ماه سال 95 نزدیک به 29 هزار و 662 تن گندم دامی، به ارزش دلاری 6میلیون و 300 هزار دلار  وارد کشور شده است. 
 
برسی آمار12 ماهه واردات و صادارت کشور در کالاهای اساسی  از نظر دلاری به این ترتیب است: 
 
«ذرت، دانه سویا، برنج، کنجاله سویا، گندم، موز، شکر خام، گوشت گاو، روغن پالم و چای». 
 
رکورد دولت یازدهم در واردات گندم 
 
بنابر این می توان گفت با توجه به اینکه گندم پنجمین رتبه واردات محصولات کشاورزی را دارد از کالاهای عمده وارداتی کشور محسوب می شود. در 12 ماهه اول سال 95 یک میلیون و 370 هزار تن گندم به ارزش 350 میلیون دلار وارد کشور شده است. 
 
به عبارت بهتر دولت یازدهم در چهار سال گذشته در واردات گندم رکورد دار بوده است. به طوری که بیشترین واردات در سال 93 با 7.2 میلیون تن گندم بوده است. 
 
عبدالمجید شیخی، کارشناس کشاورزی درباره خودکفایی گندم می گوید: بر اساس اطلاع موثق و گزارشات میدانی که از محموله های گندم در اختیار دارم که محموله های گندم در حجم وسیعی از بندر امیر آباد وارد کشور شده است و دولت این گندم ها را تحت عنوان گندم های تولید شده در داخل در آمار تولید گندم محاسبه کرده است. 
 
همچنین چندی قبل حسین یزدجردی، رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران هم با انتقاد از ادعای خودکفایی گندم گفته بود که  "خود کفایی که وزارت جهاد و دولت از آن صحبت می‌کنند، خودکفایی کامل و کافی نیست چون در بخش کیفی به خودکفایی نرسیدیم و هنوز گندم هایمان برای پخت نان از نظر کیفی مناسب نیست». 
 
ادعای خودکفایی دولت یازدهم دروغ است 
 
با این وجود می توان گفت که به خودکفایی نرسیده ایم و تنها بخشی از واردات ما کاهش یافته است. 
 
خودکفایی در جایی معنای واقعی خود را پیدا می کند که ما واردات نداشته باشیم. مطابق نیاز کشوردر سال95 می بای14 میلیون و 600 هزار تن واردات گندم می داشتیم تا به خودکفایی برسیم. این درحالی مطابق آمار تولید بر گرفته از آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی  در سال 95 نزدیک به  1.5میلیون تن واردات گندم داشته ایم. 
 
با استفاده از فرمول محاسبه ضریب خودکفایی که تولید بخش کشاورزی تقسیم بر تولید با واردات خالص بخش کشاورزی است در سال 95 کشور در گندم خودکفا نشده است. چرا که با توجه به این فرمول و لحاظ کردن میزان واردات و تولید، ضریب خودکفایی90.8 درصد می شود و برای رسیدن به خودکفایی 9.2 درصد  فاصله داریم. 
 
بنابراین به راحتی می توان دریافت نه تنها در سال 95 خودکفا نشده ایم بلکه 3 میلیون تن صادرات هم نداشته ایم. 
 
محاسبه دولت یازدهم برای رسیدن به خودکفایی با لحاظ کردن 1.5میلیون تن واردات گندم است. یعنی دولتی ها 1.5 میلیون تن واردت گندم را با آمار تولید داخل محاسبه  می کنند و خودکفایی گندم را اعلام کرده اند. 
 
صدوربخشنامه واردات گندم از سوی دولت یازدهم 
 
حتی در شرایطی که کشور با افزایش تولید گندم مواجه بود، محمد شریعتمداری، رئیس ستاد تنظیم بازار بخشنامه واردات گندم با ارز مبادله ای را به سه وزیر کابینه ابلاغ کرد. 
 
از شهریور 92تاکنون ستاد تنظیم بازار به بهانه هماهنگی در اجرای قانون هدفمندی تنظیم بازار کالاهای کشاورزی را به عهده گرفت و از زمانی که تولید، توزیع و حتی واردات کالاها به ویژه محصولات کشاورزی به این ستاد واگذار شد، صدور بخشنامه‌های واردات کالاها نیز کلید خورد. 
 
انگار این ستاد در زمان گرانی و کاهش کالا در بازار در خواب به سر می‌برد، گوش به فرمان وارد‌کنندگان بوده و مسئولیتی جز حمایت از این تجار و بازرگانان ندارد. 
 
واردکنندگان کالای استراتژیک سال هاست که از محل واردت گندم های بی کیفیت خارجی پول هنگفتی به جیب می زنند و با ارز دولتی گندم خارجی وارد می کنند. اما امسال همزمان با آغاز فصل برداشت محصول گندم وزیر جهاد کشاورزی واردات این کالا را ممنوع اعلام کرد؛ با این حال وارد‌کنندگان  که از واردات سود می بردند بالاخره در شهریور ماه با مجوز رئیس ستاد تنظیم بازار، موفق به ترخیص این کالا از گمرکات کشور شدند. 
 
این در حالی بود که بر اساس سند چشم‌انداز 20 ساله کشور در افق1404 هجری شمسی، ایران تا 8 سال آینده باید جایگاه نخست منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را در همه زمینه‌ها از جمله بخش کشاورزی به دست آورد اما واردات بی رویه گندم در سال های اخیر راه را بر خودکفایی واقعی در تولید گندم بست و ایران را به اولین وارد کننده گندم جهان تبدیل کرد.


انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان