۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین چگونگی فعالیت داوطلبان در دوره پنجم انتخابات+آیین نامه
کد خبر: ۲۴۵۸۲۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۲۳ ساعت: ۸:۴۰ ↗ لینک کوتاه

گذری بر انتخابات شورای شهر و روستا؛

چگونگی فعالیت داوطلبان در دوره پنجم انتخابات+آیین نامه

زمان تبلیغات این دوره حسب ماده ۹۰ قانون و ماده ۶۲ آیین نامه انتخابات طبق برنامه زمانبندی از تاریخ ۹۶/۰۲/۲۱ لغایت ۹۶/۰۲/۲۷ به مدت ۷ روز می باشد.

چگونگی فعالیت داوطلبان در دوره پنجم انتخابات+آیین نامه
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ؛ زمان تبلیغات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا حسب ماده ۹۰ قانون و ماده ۶۲ آیین نامه انتخابات طبق برنامه زمانبندی از تاریخ ۹۶/۰۲/۲۱ لغایت ۹۶/۰۲/۲۷ به مدت ۷ روز می باشد و یک روز قبل از روز رای گیری یعنی ۸ صبح روز ۲۸ اردیبهشت ماه تبلیغات ممنوع است.

داوطلبان توجه داشته باشند استفاده از هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان اعم از کاغذی، پارچه ای، مقوایی، فلزی و یا هر جنس دیگر با ابعاد بیشتر۷۰ ×۱۰۰ سانتی متر ممنوع است. محل نصب نیز در قانون پیش بینی شده است و در صورت عدم رعایت موضوع ستاد انتخابات با همکاری نیروی انتظامی و شهرداری نسبت به جمع آوری آنها اقدام خواهد نمود و و لازم است داوطلبین به اینگونه موارد جهت پاکیزگی محیط شهری و جلوگیری از تخلف انتخاباتی توجه ویژه نمایند.

لازمست داوطلبین محترم نسبت به مطالعه فصل پنجم آیین نامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و بخش مصوب ۱۳۸۱/۴/۱۶ هیأت وزیران اقدام تا از هزینه ها و جلوگیری از تخلفات تبلیغاتی از هم اکنون آگاهی یابند.

ستاد تبلیغات انتخاباتی، مرکزی است که فعالیتهای تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان مندرج در مواد فصل پنجم این آیین نامه در آن ساماندهی و انجام پذیرد. هر داوطلب تنها می تواند یک ستاد مرکزی تبلیغاتی دایر نماید.

آیین نامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و بخش
مصوب ۱۳۸۱/۴/۱۶ هیأت وزیران

فصل پنجم – تبلیغات
ماده ۶۲- مدت فعالیت تبلیغات انتخاباتی برای کلیه نامزدها یکسان است و (۸) روز قبل از روز اخذرأی آغاز می گردد و تا (۲۴) ساعت قبل از روز اخذرأی ادامه خواهد داشت.

ماده ۶۳ (اصلاحی ۱۳۸۵/۶/۱۵) – در فعالیتهای تبلیغاتی انتخاباتی، انجام امور ذیل ممنوع است و مرتکبین تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.

۱- نوشتن و یا اظهار مطالب خلاف واقع.

۲-دیوار نویسی، راه اندازی کاروانهای تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار خارج از محل سخنرانی و یا ستاد تبلیغاتی انتخاباتی.

۳- اعلام نظر شخصیتها در تأیید نامزدها با ذکر عنوان و مسئولیت آنان.

۴- استفاده از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد.

۵- فعالیت انتخاباتی کارمندان در ساعات اداری .

۶- استفاده از وسایل و امکانات وزارتخانه ها و ادارات، شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداریها و شرکت ها و سازمانهای وابسته به آنها و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی ( به هر میزان ) استفاده می کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مذکور.

۷- فعالیت تبلیغاتی مجریان و ناظران انتخابات برای نامزدهای انتخاباتی در قلمرو مسئولیت خود.

۸- الصاق هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستانها، تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و تابلوهای منصوبه در معابر عمومی توسط بخش دولتی و وابسته به دولت و همچنین تأسیسات عمومی و دولتی و صندوقهای پست، باجه های تلفن، پستهای برق و تلفن، تابلوها و املاک بخش خصوصی (مگر با رضایت مالکان یا متصرفان) و هرگونه تابلوی راهنما، مأمورین انتظامی در صورت مشاهده چنین مواردی متخلفان را جلب و به منظور تعقیب قانونی به مقامات قضایی تحویل مینمایند. بخشداری ها موظف اند با استفاده از امکانات محلی نسبت به امحای چنین اوراقی اقدام نمایند.

۹- تبلیغ علیه نامزدها و هرگونه هتک حرمت و حیثیت آنان.

۱۰- پاره یا معدوم نمودن عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در مدت و زمان قانونی تبلیغات که در محلهای مجاز الصاق شده و یا نصب شده باشد.

۱۱- انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان داوطلبی خارج از مهلت قانونی تبلیغات.

تبصره ۱- درجات تحصیلی و سوابق خدمات و فعالیتهای مورد ادعا در آثار تبلیغاتی باید مستند به مدارکی باشد که در صورت نیاز هیأت اجرایی ، ارایه آنها امکان پذیر باشد.

تبصره ۲- استفاده از امکانات تبلیغی مؤسساتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می کنند ولی با رعایت ضوابط و انعقاد قرارداد و اخذ وجه از اشخاص حقیقی و حقوقی برای آنها کارهای تبلیغاتی انجام میدهند ( مثل نشریات وابسته به دولت )، در تبلیغات انتخاباتی بلامانع است.

تبصره ۳ (الحاقی ۱۳۸۵/۶/۱۵) – استفاده از اماکن دولتی و عمومی مشروط به اخذ مجوز از مقامات ذی صلاح و پرداخت هزینه برابر برای تمامی نامزدها و طرفداران آنان بلامانع است .

تبصره ۴ (الحاقی ۱۳۸۵/۶/۱۵) – بخشداریها می توانند با استفاده از امکانات محلی، محلهای مناسبی اعم از ثابت یا سیار برای الصاق یا ارائه آثار تبلیغاتی نامزدها تعیین نمایند و در صورت لزوم هزینه لازم را از آنان اخذ کنند.

تبصره ۵ (الحاقی ۱۳۸۵/۶/۱۵) – استفاده از هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان اعم از کاغذی ، پارچه ای ، مقوایی ، فلزی و یا هر جنس دیگر با ابعاد بیشتر۷۰ ×۱۰۰ سانتی متر ممنوع است .

تبصره ۶ (الحاقی ۱۳۸۵/۶/۱۵) – شرکت پست در چارچوب اساسنامه خود فقط می تواند در امر توزیع آثار تبلیغاتی نامزدها اقدام نماید .

ماده ۶۴ (اصلاحی ۱۳۸۵/۶/۱۵) – مطبوعات و نشریات حق ندارند آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج نمایند و یا مطلبی بنویسند که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد، در این صورت نامزدها حق دارند پاسخ خود را به نشریه مزبور بدهند و آن نشریه طبق قانون مطبوعات مکلف به چاپ فوری آن در مهلت مجاز تبلیغات می باشد.

تبصره (الحاقی ۱۳۸۵/۶/۱۵) – مطبوعات و نشریات در انتشار هرگونه مطلب درخصوص نامزدها مکلفند به نحوی اقدام نمایند که فرصت پاسخگویی برای نامزد در مهلت مجاز تبلیغاتی فراهم باشد.

ماده ۶۵- انتشار اعلام نظر شخصیتها (بدون ذکر عنوان مسئولیت آنان)، مجامع، احزاب و گروههای مجاز، در تأیید نامزد انتخاباتی باید مستند به مدرک کتبی و امضا شده مربوط به تأیید و حمایت باشد و در صورت درخواست هیأت اجرایی، نامزد انتخاباتی مکلف به ارایه این مستندات و مدارک باشد.

ماده ۶۶- همزمان با آغاز کار ستاد تبلیغات انتخاباتی نامزدها، نشانی و محل ستاد و نام مسئول آن کتباً و با امضای نامزد انتخاباتی مربوط ، به آگاهی هیأت اجرایی حوزه انتخابیه برسد.

تبصره (الحاقی ۱۳۸۵/۶/۱۵) -ستاد تبلیغات انتخاباتی، مرکزی است که فعالیتهای تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان مندرج در مواد فصل پنجم این آیین نامه در آن ساماندهی و انجام پذیرد. هر داوطلب تنها می تواند یک ستاد تبلیغاتی دایر نماید.

ماده ۶۷- هرگونه عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی که در محل شعبه ثبت نام و اخذرأی وجود دارد باید قبل از اخذرأی ، توسط اعضای شعبه امحا شود.
انتهای پیام/2002

منبع: نگاه آبیک

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان