۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین مشکلات معیشتی معلمان سبب افت کیفیت آموزش می‌شود
کد خبر: ۲۴۵۳۲۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۲۰ ساعت: ۹:۱۱ ↗ لینک کوتاه

معلم نمونه آبیکی:

مشکلات معیشتی معلمان سبب افت کیفیت آموزش می‌شود

معلم نمونه آبیکی بیان کرد: تصمیم گرفته شده است که معلم‌ها ۲۴ ساعت در هفته تدریس کنند یعنی ۴ روز در هفته در صورتی که معلمان باید شیفت‌های بعدازظهر و روزهای تعطیل مطالعه و تفریح داشته باشد اما متاسفانه بدلیل مشکلات معیشتی معلم ها به دنبال شغل دوم هستند.

مشکلات معیشتی معلمان سبب افت کیفیت آموزش می‌شود
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ در دین مبین اسلام ،انسان از آموختن آنچه نمی‌داند به کرامت می‌رسد و نیز در فرهنگ شیعه هم هرکس به دیگری چیزی بیاموزد او را بنده خود کرده که اینها تاییدی بر مقام بالای استاد و معلم است.

با توجه به اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش در بین نهادهای مختلف جامعه می‌توان اذعان کرد، مهمترین نهاد اثرگذار در تربیت و تامین نیروی انسانیست و معلم به عنوان مدرس و مربی می تواند نقش حساس و کلیدی در این رابطه داشته باشد، تا نیروی انسانی کارآمد و خلاق برای جامعه تربیت نماید.

هر ساله روز 12 اردیبهشت را به نام هفته معلم نامگذاری کردند تا هم یادی باشد برای منزلت مقام معلم و هم از تلاش‌ها و زحمات معلمان تجلیل شود.

در این هفته هر ساله معلمانی از سراسر مناطق و استان‌ها با کسب امتیازات و توانمندی‌های که دارند به عنوان معلم نمونه استانی و منطقه‌ای معرفی می‌شوند.

بهمن قلی‌پور زرگر، معاون پرورشی دبیرستان شهید نواب صفوی و شهید علی مکاری در روستای قشلاق که 24 سال سابقه تدریس دارد و همکاران و اولیای دانش آموزان ویژگی های ممتاز او را پشتکار فراوان، توانمندی درسی، ارتباط مناسب با دانش آموزان و اولیا، خستگی ناپذیری درکار، تواضع وفروتنی عنوان می‌کنند.

انتخاب وی به عنوان معلم نمونه استانی در سال 96 بهانه شد تا با ایشان به گفت‌وگو بنشینیم:

قلی پور با بیان اینکه 24 سال سابقه تدریس دارد، می‌گوید: در طی این 24 سال در مقاطع دبیرستان و راهنمایی به عنوان مدیر، معاون پرورشی و معلمی فعالیت داشته‌ام و هم اکنون نیز در حدود 6 سال است که به عنوان معاون پرورشی و معلم ریاضی در مدارس قشلاق تدریس دارم.

وی با اشاره به معیارهای انتخاب معلم نمونه بیان می‌کند: در سال‌های گذشته بر اساس کسب رتبه و تشویقی ها و تحویل مدارک معلم یا معاون نمونه را انتخاب می‌کردند ولی در دو سال اخیر کارشناسان و مسئولان اداره نظر می‌دهند و معلم یا معاون نمونه را انتخاب می‌کنند.

این معلم نمونه در ادامه توضیح می‌دهد: در این 5 سال که به عنوان معاون پرورشی در مدارس قشلاق فعالیت کرده‌ام هر سال در رشته‌های مختلف فرهنگی رتبه‌های برتری را کسب کردیم.

وی در ادامه عنوان می‌کند: سال گذشته در رشته سرود همگانی در کشور رتبه سوم را کسب کردیم.

قلی‌پور با اشاره به اجرای فعالیت‌های فرهنگی در مدارس اظهار می‌کند: در مدرسه مکاری کارهای فرهنگی بسیاری انجام شده به عنوان مثال برگزاری همایش‌های خانواده در 20 جلسه با جمعیت بالغ بر 500 نفر، برگزاری عزاداری‌های دانش آموزی به طور منظم و تشکیل کارگروه فرهنگی نمونه‌ای از اقدامات فرهنگی این مدارس است.

وی با بیان اینکه اقداماتی که در رابطه با کارهای فرهنگی انجام می‌شود در حوزه پرورش و تربیت دانش آموزان نقش بسزایی دارد، عنوان می‌کند: بخشی از فعالیت‌های پرورشی به اقامه نماز و آموزش قران به دانش آموزان اختصاص یافته است.

این معلم نمونه با اشاره به اقدام بزرگ قرآنی انجام شده در روستای قشلاق تشریح می‌کند: سال گذشته در این روستا توانستیم برنامه بزرگ قرآنی اجرا کنیم که این برنامه به مدت 6 ساعت از شبکه قرآن پخش شد و همچنین در این برنامه نخبگان و قاریان قرآن از سراسر استان قزوین شرکت کردند.

وی با بیان اینکه باید در حوزه آموزش قرآن گام‌های بلندی برداشته شود، بیان می‌کند: در سال هایی که در این روستای قشلاق مشغول به کار بودم با همکاری معلمان و دانش آموزان توانستیم حدود 8 محفل انس با قرآن را برگزار کنیم و در تلاش هستیم این برنامه‌های قرآنی مستمر باشد و همچنین بر این باور هستیم دانش آموزان در کنار کسب مفاهیم معنوی قرآن رتبه های برتر استانی و کشوری را نیز کسب کنند.

قلی‌پور اضافه می‌کند: در سال جاری دانش آموزان در رشته‌های انشای نماز، اذان، احکام و نهج البلاغه به مسابقات استانی اعزام شدند که 7 نفر از دانش آموزان موفق به کسب رتبه منطقه‌ای و یکی از دانش آموزان موفق به کسب رتبه 3 استانی در رشته اذان شد.

وی با اشاره به ویژگی‌های معلم نمونه اذعان می‌کند: معلمان باید به معلمی به عنوان شغل نگاه نکنیم به فرموده شهید رجایی معلمی شغل نیست معلمی هنر و عشق و فداکاری است. کسانی که معلمی را به عنوان شغل نگاه می‌کنند روحیه خوبی ندارند ولی کسانی که با عشق تربیت و آموزش دانش آموزان را برعهده گرفته‌اند همیشه موفق خواهند بود.

این معلم نمونه رمز موفقیت هر دبیر و معاونی را تلاش و پشتکار می‌داند و می‌گوید: معلمان باید برای هر برنامه‌ای که در نظر دارند پشتکار و پیگیری‌های لازم را داشته باشند تا آن برنامه به نحوه احسن انجام شود و یکی دیگر از رمز‌های موفقیت هر معلمی اخلاص و رضایت خداوند در کار است، در غیر این صورت آن کار یا تلاش هیچ ارزشی ندارد.

وی با اشاره به شیوه آموزش خود ابراز می‌کند: شیوه آموزشی من بیشتر مبتنی بر تشویق است و در مواردی هم تنبیه داشته‎‌ام من زمانی که به تدریس ریاضی مشغول بودم علاوه بر تدریس زمانی که دانش آموزان از درس خسته می‌شدند سعی میکردم با صحبت انگیزه درس خواندن دانش‌آموزان را بالا ببرم و همچنین در مورد مباحث غیر درسی نیز با دانش آموزان خیلی صحبت می‌کنم.

قلی‌پور اضافه می‌کند: تعامل و ارتباط من با دانش آموزان خیلی خوب و دوستانه است و همواره به همکارانم هم توسعه میکنم که با دانش‌آموزان دوست باشند تا بتواند تعاملی خوبی با هم داشته باشند.

وی در ادامه می‌گوید: معلم باید عشق داشته باشد من با دانش آموزانم با عشق رفتار می‌کنم. معلمان باید دغدغه های فکری و مشکلات خود را پشت در کلاس بگذارند و با روحیه باز وارد کلاس شوند.

این معلم تلخ‌ترین خاطره دوران تدریس خود را می‌گوید: دومین سال تدریس در روستای خطایان تدریس میکردم و برای اضافه کاری به روستای خاک نشان می رفتم در کلاس سوم راهنمایی یکی از دانش آموزان را که وضعیت درسی خوبی نداشت و سرکلاس شلوغ میکرد را از کلاس بیرون کردم.

این مدرسه مختلط بود دانش آموزان کلاس دوم راهنمایی چهار دختر و مابقی پسر بودند این دانش آموز می‌رود کلاس دوم راهنمایی و با گچ روی تابلو می‌نویسد پروانه، پروانه فرزانه از قضا اسم دو نفر از دانش آموزان دختر این کلاس پروانه و فرزانه بود.

این دانش آموزان ناراحت شدند و گریه کنان پیش من اومدند و گفتند چرا این دانش آموز را از کلاس بیرون انداختید آمده در کلاس ما روی تابلو با گچ اسم ما را نوشته من هم که خیلی از دست این دانش آموز عصبانی بودم شروع کردم به کتک زدن.

این دانش‌آموز در حین کتک خوردن می‌گفت من نوحه نوشتم و من هم قبول نمیکردم بعد از اینکه آروم شدم رفتم کلاس دیدم نوشته 72 پروانه.... پروانه فرزانه و واقعا این نوحه بود من از این که زود قضاوت کرده بودم ناراحت و عذاب وجدان گرفتم و از این دانش آموز معذرت خواهی بعد از این موضوع تصمیم گرفتم هیچ‌گاه زود قضاوت نکنم.

وی با اشاره به این سوال که اگر جای وزیر آموزش و پرورش بودند چه اقداماتی انجام می‌دادند، بیان می‌کند: اگر جای وزیر آموزش و پرورش بودم مهمترین اقداماتی که انجام میدادم وضعیت معیشت و رفاه معلم ها را بهبود میدادم چرا که در حال حاضر دغدغه معلمان این است که شغل دوم داشته باشد.

این معلم نمونه با اشاره به شغل دوم معلمان تصریح می‌کند: شغل دوم معلمان به آموزش و تربیت دانش آموزان ضربه می‌زند، تصمیم گرفته شده است که معلم‌ها 24 ساعت در هفته تدریس کنند یعنی 4 روز در هفته در صورتی که معلمان باید شیفت‌های بعدازظهر و روزهای تعطیل مطالعه و تفریح داشته باشد اما متاسفانه بدلیل مشکلات معیشتی معلم ها به دنبال شغل دوم هستند.

قلی پور در پایان با اشاره به بهترین هدیه که در دوران تدریس خود گرفته خاطرنشان می‌کند: بیست سال پیش زمانی که در روستای خطایان مدیر بودم دوتا از دانش آموزان کارت پستالی به من دادند که هنوز هم آن‌ها را نگه داشتم و برای من خیلی با ارزش هستند و این دو دانش آموز با گذشت بیست سال هنوز هم مرا فراموش نکردند و هرسال روز معلم به یاد من هستند. اما با ارزش‌تر از این هدایایی مادی دانش آموزانم هستند که به مراتب بالای علمی و شغلی دست یافتند.

گفتنی است؛ وی در سال 88 نیز به عنوان معلم نمونه منطقه انتخاب شد بود برای ایشان آرزئی توفیق رو افزون را داریم.
انتهای پیام/2002

منبع: نگاه آبیک

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان