۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین مراسم "آیین پنجاه بدر" در خانه تاریخی زعیم قزوین برگزار شد
کد خبر: ۲۴۵۰۹۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۱۹ ساعت: ۸:۱۴ ↗ لینک کوتاه

با حضور اقشار مختلف مردم؛

مراسم "آیین پنجاه بدر" در خانه تاریخی زعیم قزوین برگزار شد

با حضور اقشار مختلف مردم مراسم عصرانه فرهنگی (آیین پنجاه بدر) در خانه تاریخی زعیم برگزار شد.

مراسم "آیین پنجاه بدر" در خانه تاریخی زعیم قزوین برگزار شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ نخستین برنامه عصرانه فرهنگی و استقبال از آیین سنتی باران خواهی پنجاه بدر عصر روز گذشته(دوشنبه) توسط انجمن فرهنگی افق قزوین و همراهی انجمن پاسداشت از آیین‌ها و مشاهیر سرزمین کهن و حمایت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در خانه تاریخی زعیم ( خانه تشکل‌های غیردولتی) برگزار شد.

در این مراسم محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: با توجه به رسالت سازمان‌های مردم نهاد و اجرای فعالیت‌های متنوع توسط مردم در کنار نهادهای دولتی باید از فعالیت انجمن فرهنگی افق قزوین و انجمن پاسداشت از آیین‌ها و مشاهیر سرزمین کهن و همه نهادهای مردمی که برای حفظ فرهنگ اصیل و هویت مردم در تلاش هستند و با همت و همراهی خود چراغ میراث معنوی و فرهنگی را در استان روشن نگه داشته‌اند، تشکر می‌کنیم.

وی مردم قزوین را مردمی اصیل و سرشار از باورهای نیک و زیبا خواند و بیان کرد: آیین سنتی باران خواهی پنجاه بدر یکی از اصیل ترین سنت‌های قزوین به شمار می‌آید که مردم این شهر اعتقاد راسخی برای شرکت در آن دارند.

این مسئول اذعان کرد: برای ما که در سرزمین کم آبی مثل ایران زندگی می‌کنیم دو عنصری آب و آفتاب عمیقا با شیوه‌ها و الگوی زندگی مردم این کشور درآمیخته است. آب از هزاره‌های پیشین در معابد آناهیتا مقدس بوده و نیاز و ارادت ما به آب از آنجا آغاز می‌شود که در آیین‌های باران خواهی، نماز شکر و پنجاه بدر تداوم یافته است.

مدیر کل میراث فرهنگی قزوین با تاکید بر ضرورت حفظ و احیای آیین‌های کهن ایران زمین تصریح کرد: امیدوارم با همراهی مردم خوب و اقدام موثر انجمن‌های مردم نهاد سنت دوست داشتنی نیاکان خود را پاس داشته و نگذاریم در مقابل موج افسارگسیخته بی‌هویتی از دست بروند.

گفتنی است؛ در این مراسم موسیقی سنتی، شعر با لهجه قزوینی و دعای باران توسط اساتید انجمن‌های مردم نهاد اجرا شد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان