۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین بیمه‌ها نسخه ماما را قبول نمی‌کنند/ لذت تولد یک نوزاد خستگی را از تنم خارج می‌کند
کد خبر: ۲۴۴۴۳۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۱۶ ساعت: ۱۲:۵۲ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مامایی در مصاحبه با صبح قزوین:

بیمه‌ها نسخه ماما را قبول نمی‌کنند/ لذت تولد یک نوزاد خستگی را از تنم خارج می‌کند

کارشناس مامایی بیان کرد: شیرین‌ترین خاطره در طول خدمتم لحظاتی است که مادر فرزندش را درآغوش می‌گیرد، یک بار هم بعد از تولد نوزاد مادر قبل از این‌که سلامت نوزادش را از من بپرسد دختر است یا پسر؟

بیمه‌ها نسخه ماما را قبول نمی‌کنند/ لذت تولد یک نوزاد خستگی را از تنم خارج می‌کند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، پنجـم مـاه مـی مصـادف بـا 16 اردیبهشـت، از سـوی سازمـان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی به نام «روز جهانی ماما» نام گذاری شده است. برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ این روز به عنوان روز جهانی ماما پیشنهاد و سپس از سال ۱۹۹۲ به صورت رسمی به افکار عمومی جهان اعلام شد.

قدمت رشته مامایی در ایران به شکل آموزش عالی پس از تحصیلات دبیرستان، به ۸۰ سال قبل برمی گردد. اولین آموزشگاه مامایی به نام مدرسه قابلگی با ۱۰ نفر شاگرد در سال ۱۲۹۸ در بیمارستان بانوان شهر تهران تاسیس شد.

پس از گذشت ۱۰ سال اولین آموزشگاه عالی مامایی در سال ۱۳۰۸ و با اعطای مدرک معادل لیسانس به عنوان یکی از شعب مدرسه طب آغاز به کار کرد. در سال ۱۳۱۳ دانشگاه تهران تاسیس شد و سپس دانشکده پزشکی آن نیز افتتاح شد.

لذا چند سـال بعـد در سـال ۱۳۱۹ بیمارستـان زنـان به دانشکده پزشکی ملحق شد؛ از بهمن ۱۳۶۸ مصوب شد و هم اکنون در تربیت دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد مامایی ارایه خدمت می کنند.

استاندارد جهاني ماما، هر 30 تا 50 ماما به ازاي 1000 تولد است. در كشور ما تقريباً براي هر 100 تولد يك ماما وجود دارد.

در حقيقت ترغيب مادران جوان به رستم زايي و جذبه سودانگارانه آن موجب شده مامايي كه وظيفه و جايگاه اصلي را در تولد نوزادان دارد به فراموشي سپرده شود. در حالي كه جامعه پزشكي به شدت به فارغ التحصيلان انبوه اين رشته نيازمند است.

حرفه اي كه در كشورهاي پيشرفته يكي از بازوهاي اصلي و غير جايگزين بخش زنان و زايمان به شمار مي‌رود و گستره آن تمامي نيازها، مراقبت‌ها و كفه آگاهي رساني خانواده‌ها و دختران جوان را دربرمي‌گيرد.

به مناسبت روز جهانی ماما، گفت‌وگویی جالب و خواندنی را با فعالترین ماما در حوزه فرهنگی ترتیب داده‌ایم که می‌خوانیم:

سیده فاطمه رضوی کارشناس مامایی، عضو موسسه عصر اندیشه، جمعیت و عضو کارگروه بانوان استان قزوین است که با حضور در مساجد قزوین و همچنین روستاهای محروم علاوه بر معاینه و ویزیت رایگان مردم شهر با سخنرانی در زمینه دغدغه‌ رهبری در بحث جمعیت و خانواده، همچنین در مباحث تخصصی بارداری و زایمان آگاه سازی و اطلاع رسانی می‌کند.

صبح قزوین : لطفا خودتان را معرفی کنید؟
رضوی
: سیده فاطمه رضوی کارشناس مامایی، 8 سال سابقه کار دارم و هم اکنون در مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی و درمانگاه امام خمینی مشغول به فعالیت هستم.

صبح قزوین : آیا مامایی شغل سختی است؟
رضوی
: برای من که به این شغل علاقه دارم شغل سختی نیست.

صبح قزوین : در شغل مامایی مهارت مهم است یا علاقه؟
رضوی
: در شغل مامایی ما میتوانیم از زمانی که یک نوزاد متولد می‌شود تا زمان میانسالی او را تحت نظر داشته باشیم به همین دلیل هم علاقه و هم مهارت دراین شغل بسیارمهم است زیرا جان دونفر در دست ما است. بارداری هر شخصی با دیگری متفاوت است و برای هر یک عوارضی است که باید برای درمان آن مهارت داشته باشیم در گذشته مرگ میر مادر و نوزاد زیاد بود ولی در عصر حاضر مهارت‌ها پیشرفت کرده است.

صبح قزوین : از مشکلات صنف مامایی بگویید؟
رضوی:
مشکلات در صنف مامایی زیاد است و دروسی که ما برای این شغل خوانده‌ایم درنظر گرفته نمی‌شود و در کارهای دیگه مصرف می‌شود در حال حاضر در بیمارستان‌ها ماماها به عنوان پرستار‌ فعالیت می‌کنند.

حیطه شغلی برای ماماها در نظر گرفته نمی‌شود یک فارغ التحصیل ماما اگر در حیطه شغلی خود کار کنند خیلی موفق‌تر است تا در بخش‌های دیگر فعالیت کند.

مهمترین چالش حرفه مامایی این است که خود بیمه‌ها خدمات قانونی که ماما می‌دهند مثل تعدادی از داورها، سونوگرافی، آزمایش و برخی از خدمات پاراکلینیکی را تحت پوشش قرار نمی‌دهند.

با وجود اینکه یک ماما مراقبت‌های دوران بارداری و زایمان طبیعی را انجام می‌دهد اگر فردی تحت مراقبت ماما قرار گیرد و بیمه باشد باید برای نوشتن آزمایشات و سونوگرافی یک ویزیت اضافه به یک متخصص زنان بدهد تا آزمایشات و خدمات پاراکلینیکی در دفترچه بیمه بیمار نوشته شود.

صبح قزوین : با وجود این مشکلات چه انگیزه‌‌ای باعث می‌شود، شما در این شغل به فعالیت خود ادامه دهید؟
رضوی:
گر به سال‌های قبل بازگردم دوباره این رشته و شغل را انتخاب خواهم کرد زیرا لذت تولد یک نوزاد بسیار نشاط آور است و همین باعث می‌شود روز به روز شوق و علاقه ام به این شغل بیشتر شود، وقتی یک خانم باردار را مراقبت می‌کنم با تولد فرزندش خستگی از تنم خارج می‌شود.

صبح قزوین : شیرین ترین خاطره خود در طول چند سالی که خدمت کرده‌اید چه بوده است؟
رضوی
: شیرین‌ترین خاطره در طول خدمتم لحظاتی است که مادر فرزندش را درآغوش می‌گیرد، یک بار هم بعد از تولد نوزاد مادر قبل از این‌که سلامت نوزادش را از من بپرسد دختر است یا پسر؟

جالب این‌جا است که گفتم سلامت نوزادت مهم نیست گفت میدانم که سالم هست، با وجود اینکه هم اکنون میتوان از ماه سوم بارداری جنسیت نوزاد را تشخیص داد اما این مادر از جنسیت نوزاد خود خبر نداشت که در نوع خود جالب بود.

صبح قزوین : تلخ ترین خاطره خود؟
رضوی:
تلخ‌ترین خاطره هم این بود که در زایمانی نوزاد ناقص به دنیا آمد فقط یک پا داشت در صورتی که مادر نوزاد از قبل این از موضوع اطلاع داشت و ما نمی‌دانستیم.

صبح قزوین : چرا خانم‌ها تمایل به زایمان سزارین دارند؟ از عوارض زایمان طبیعی و سزارین برایمان بگویید؟
رضوی
: متاسفانه خانم‌ها زایمان سزارین را به طبیعی ترجیح می‌دهند، و این روش اشتباه و غلط است علت اصلی آن ناآگاهی مادران از عوارض این نوع زایمان است سزارین نه به نفع نوزاد است و نه مادر.

سزارین یعنی ما می‌خواهیم نوزاد را زودتر از موعد متولد کنیم و یک زمانی را تعیین می‌کنیم که در آن زمان باید متولد شود اما زایمان طبیعی یعنی اینکه نوزاد به‌ موقع متولد ‌شود و بعد از رشد کامل خود به دنیا می‌آید ولی در سزارین شاید یک قسمتی از اندام‌های درونی نوزاد به طور کامل تکامل نیافته باشد.

در سزارین عفونت‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد زیرا زودتر از موعد بوده و در نوزادانی که به صورت سزارین متولد شده‌اند مشکلات اسهال، نفخ ها، تنفسی، قلبی در این نوزادان دیده می‌شود.

در زایمان طبیعی بی‌هوشی کامل نداریم اما در سزارین بی‌هوشی کامل است و همین داروهای بی‌هوشی که تزریق می‌شود بر روی مادر و فرزند تاثیر می‌گذارد و ما دوران بارداری و شیردهی بعضی داروها را توصیه نمی‌کنیم زیرا بر مادر و فرزند تاثیر می‌گذارد.

سزارین یک جراحی است و مادر باید دوهفته‌ای را مراقبت و استراحت کند ولی در طبیعی بلافاصله خانم می‌تواند کار شخصی خود را انجام دهد و باعث می‌شود بین مادر و نوزاد رابطه عاطفی برقرار شود ولی در سزارین این رابطه دیر شکل می‌گیرد زیرا مادر در شیردهی به بچه مشکل دارد به همین دلیل دیر رابطه عاطفی بین آنها شکل می‌گیرد و شیردهی را نیز به تاخیر می‌اندازد.

سزارین گاهی از روی ناآگاهی است وگاهی هم اورژانسی، در سزارین جراحی آن ده دقیقه طول می‌کشد و برای متخصص هم زمان‌بر نیست، ولی در طبیعی زمان آن مشخص نمی‌کند شاید خانم صبح بستری شود شب زایمان کند. تعرفه‌ای برای زایمان طبیعی وجود ندارد که این موضوع برای مادران خوب است ولی برای ماماها و متخصص‌ها به صرفه نیست.

صبح قزوین : بعضی از مادرها می‌گویند نوزدان در سزارین باهوش‌تر و سالم‌تر متولد می‌شوند این موضوع چه اندازه صحت دارد؟
رضوی:
این موضع کاملا غلط است همانطور که در جواب سوال بالا از عوارض سزارین عرض کردم چنین موضوعی صحت ندارد.

صبح قزوین :در شرایط بحرانی اگر قرار بگیرید جان مادر را نجات می‌دهید یا نوزاد؟
رضوی:
بین جان مادر و فرزند با توجه به شرایط موجود عمل می‌کنیم در شرایطی جنین مشکل دارد و تا زمانی که روح در آن دمیده نشده است میتوان آن را سقط کنیم در شرایطی مادر مشکل دارد که نباید باردار میشد و اگر باردار شود مراقبت خواهیم کرد ولی شاید بعداز تولد نوزاد زنده نماند.

صبح قزوین : یک مامایی نمونه چه ویژگی‌های دارد؟
رضوی
: یک مامای نمونه باید صبور باشد و سلامتی مادر و فرزندی که تحت نظر دارد را در مهم‌ترین اولویت خود قرار دهد باید در نظر داشته باشد که جان دو نفر در دستان اوست، شوق و علاقه از دیگر ویژگی های بارز یک مامانی نمونه است.

صبح قزوین : حرف آخر؟
رضوی
:مقام معظم رهبری تاکید دارند که جمعیت کشور روز به روز بیشتر شود شاخص جمعیت در هر کشور باید 2/5 باشد که این شاخص در کشور ما 1/02 است. کمبود جمعیت در آینده کشور را با مشکلاتی روبه رو خواهد بحث امنیت، شغل و ... که برای جلوگیری از این مشکلات باید به مردم اطلاعات وآگاهی دهیم.

منبع: نگاه آبیک
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان