۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین مجری «مناظره» یا «سفرهای تبلیغی آقای رئیس»؟/حرمت رسانه ملی در خطر مجری مناظره
کد خبر: ۲۴۴۳۱۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۱۵ ساعت: ۱۹:۱۱ ↗ لینک کوتاه

تا انتخابات ؛

مجری «مناظره» یا «سفرهای تبلیغی آقای رئیس»؟/حرمت رسانه ملی در خطر مجری مناظره

نحوه عملکرد مجری مناظره های انتخاباتی رسانه ملی در مناظره اول و حواشی حضور وی در محافل سیاسی، باعث انتقاد دلسوزان به خدشه دار شدن اصل بی طرفی رسانه ملی به بهانه تنگنای مالی شده است.

مجری «مناظره» یا «سفرهای تبلیغی آقای رئیس»؟/حرمت رسانه ملی در خطر مجری مناظره
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، تا ساعاتی دیگر ۶ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری برای بار دوم در برابر هم می نشینند تا در قالب مناظره، به دفاع از برنامه های خود بپردازند و رقبا را به چالش بکشند.

در این میان اما دو چهره منتسب به دولت یعنی آقایان روحانی و جهانگیری بیش از ارائه برنامه های خود، وظیفه سنگین تری به دوش داشته دارند و آن دفاع از عملکرد چهارساله دولتی است که در چهارسال گذشته، اولی رئیس آن و دومی معاون اول بوده و البته تخریب رقبا هم شاید بخشی از فعالیت این نامزدها در مناظره دوم باشد.

اداره این مسئله و جهت دهی به مناظره، اما وظیفه مجری است که ضمن رعایت انصاف، به گونه عمل کند که به نمایندگی از رسانه ملی بی طرفی صدا و سیما را به اثبات برساند، امری که بعد از مناظره نخست کاندیداها با اما و اگرهای بسیاری مواجه شد و بسیاری از چهره های سیاسی و کارسناسان رسانه ای بر عدم بی طرفی مجری مناظره ها اذعان کردند.

جهت داری مجری، صدای منتقدان را در آورد!

پیش از آغاز جدی تبلیغات انتخاباتی درحالی رسانه ها خبر از اجرای مناظره های انتخاباتی توسط مرتضی حیدری مجری رسانه ملی دادند که وی در تهران نبود و برای سفر تبلیغاتی به همراهی حسن روحانی راهی قزوین و تاکستان شده بود. حیدری در این سفر مسئولیت مجری گری برنامه های تبلیغی رئیس جمهور را برعهده داشت و همین باعث شد که برخی در قلم نقد، وی را «مجری تبلیغاتی» بخوانند.

اجراهای حیدری البته به اینجا ختم نشده و وی در پرونده کاری خود سابقه اجرای برنامه هایی از قبیل مراسم افتتاحیه شرکت مهدی جهانگیری برادر معاون اول رئیس جمهور را هم به ثبت رسانده است.

شاید یکی از مهمترین دلایل منتقدان وی برای نسبت دادن لقب مجری چند تبلیغاتی، همین حضور های معنادار وی در برنامه دولتی ها باشد.

جبران کاستی مجری، حتی به قیمت تغییر آن

آزمون بزرگ این مجری تلویزیونی اما زمان اجرای نخستین مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در روز ۸ اردیبهشت بود. حیدری در این برنامه نشان داد که نماینده شایسته ای برای رسانه ملی در تبیین اصل بی طرفی نبوده و مخاطبان رسانه ای این برنامه دیدند که وی نتوانست در برابر استفاده بیش از حد مجاز یکی از کاندیداها از زمان تعیین شده، اقدام به موقع و درستی از خود نشان دهد.

در مناظره نخست درحالی حسن روحانی 2 دقیقه بیشتر از سایر کاندیداها صحبت کرد که حیدری هیچ واکنشی نشان نداد و فقط با بیانی ملایم و برخوردار از لطافت و ارادت خطاب به رئیس جمهور گفت: «وقت شما تمام شده»!

در هفته ای که گذشت، بسیاری از کارسناسان و چهره های سیاسی با انتقاد از این نوع عملکرد مجری مناظره های انتخاباتی، رسانه ملی را به رعایت اصل بی طرفی و انجام رسالت خود مانند دوره های گذشته توصیه کردند.

این البته تنها اظهارنظر سیاسیون نبود چرا که مطالبه عمومی پیش از برگزاری مناظره دوم، جبران این کاستی ولو به قیمت تغییر مجری مناظره ها بود.

البته جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نیز با انتشار بیانیه ای به انتقاد از عملکرد رسانه ملی در عدم توجه به اصل بی طرفی و انصاف نوشت: رسانه ملی به عنوان یک سرمایه ملی نباید به بهانه تضییقات مالی و یا فشارهای صاحبان قدرت تن به بی عدالتی و آنتن فروشی دهد.

در این بیانیه همچنین خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما تاکید شده است: «اظهارات مکرر جنابعالی و سایر مسئولان صدا وسیما مبنی بر تقسیم عادلانه فرصت ها برای ۶ نامزد ریاست جمهوری، با واقع امر منطبق نیست ، مردم می پرسند چرا باید شاهد آن باشیم نامزدی نامزدی که پول و منصب و ابزار فشاردر اختیاردارد بتواند برای رسانه ملی تصمیم گیری و تصمیم سازی کند؟ بتواند دو ساعت قبل از شروع مناظره، موضوع مناظره را تغییر دهد؟ از مجری مناظره به عنوان مجری سفرهای انتخاباتی خود استفاده کند؟بتواند دانش آموزان و کارگران و کارمندان را برای تجمعات انتخاباتی خویش به خط کند اما هیچ دوربینی جسارت تصویرپردازی از این صحنه ها را نداشته باشد ، بتواند شبکه های استانی را ملزم به پخش زنده و مستقیم سخنرانی های خود در ایام انتخابات نماید، بتواند در بخش های خبری، تنظیم ها و تصویرهای جانبدارانه از مناظره داشته باشد ، بتواند در مناظره وقت بیشتری به خود اختصاص دهد و از وقت رقیب هم بکاهد! بتواند شعارهای کارگران معترض را سانسور کند تا یک رسانه سراسری از وظیفه ذاتی اش در انعکاس مطالبات و اعتراض های مردمی باز بماند.»



انتهای پیام/1404
منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان