۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین قراردادهای نفتی جدید را هم به راحتی کرسنت اجرا می‌کنید؟
کد خبر: ۲۴۴۰۹۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۱۴ ساعت: ۱۱:۲ ↗ لینک کوتاه

رکود اقتصادی؛

قراردادهای نفتی جدید را هم به راحتی کرسنت اجرا می‌کنید؟

وزیر نفت گفت: ما کارهای زیادی برای صنعتگران ایرانی در بخش نفت انجام داده‌ایم و فکر می‌کنم به راحتی می‌شود قراردادهای نفتی را اجرایی کنیم.

قراردادهای نفتی جدید را هم به راحتی کرسنت اجرا می‌کنید؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  به نقل از روزنامه کیهان، وزیر نفت گفت: ما کارهای زیادی برای صنعتگران ایرانی در بخش نفت انجام داده‌ایم و فکر می‌کنم به راحتی می‌شود قراردادهای نفتی را اجرایی کنیم.

بیژن زنگنه وزیرنفت در حاشیه جلسه هیئت‌دولت در جمع خبرنگاران گفت: اگر قراردادهای نفتی را بتوانیم اجرایی کنیم در این قالب حدود 70 میلیارد دلار به ایرانی‌ها ارجاع خواهد شد و من در 80 میلیارد دلار کاری که برای ایرانی‌ها برآورد کرده‌ام، حداقل 50 میلیارد دلار را می‌توان جذب کرد. این یعنی یک حجم عظیمی از توانمندی‌ و نسل جدیدی از صنایع و پیمانکاران در کشورمان ایجاد خواهد شد.
 
اظهارات زنگنه در حالی است که تفاهم‌نامه با شرکت بدعهد و بدسابقه توتال در زمینه میدان مشترک گازی با قطر، به مبادله اطلاعات سرّی بخش ایرانی این حوزه مشترک با شرکت فرانسوی منجر شد اما این شرکت پس از جمع‌آوری اطلاعات لازم، به بهانه تحریم‌های آمریکا زیر قول خود زد و رفت تا با دقت و حجم بیشتری به استخراج در بخش قطری این میدان مشترک بپردازد.
 
از سوی دیگر ادعای اینکه «به راحتی می‌توانیم قراردادهای جدید را اجرا کنیم» ناظران سیاسی و اقتصادی را به یاد قرارداد آسان و پرخسارت کرسنت با طرف اماراتی می‌اندازد که ضمن آن گاز ایران را برای 20 سال و 14 برابر زیر قیمت فروختند و پس از بررسی‌ها نقش برخی مقامات ارشد وزارت نفت (دولت خاتمی) در فساد و رشوه نهفته در این قرارداد آشکار شد. اکنون با امتناع ایران از اجرای قرارداد خسارت‌بار، جریمه 50 میلیاردی در انتظار کشورمان است. این خسارت در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. 



انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان