۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین شیوع بیماری "لمپی اسکین" در فصول گرم سال
کد خبر: ۲۴۳۷۶۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۱۲ ساعت: ۱۱:۵۳ ↗ لینک کوتاه

دامپزشکی بوئین زهرا هشدار داد:

شیوع بیماری "لمپی اسکین" در فصول گرم سال

دامپزشکی بوئین زهرا در خصوص شیوع لمپی اسکین در فصول گرم سال هشدار داد.

شیوع بیماری "لمپی اسکین" در فصول گرم سال
دکتر ایماندار کارشناس مبارزه با بیماری‌های دامی اداره دامپزشکی شهرستان بوئین زهرا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ اظهار کرد: لمپی اسکین یک بیماری ویروسی پوستی با سرعت انتشار بالاست که با آغاز فصل گرما، میزان شیوع آن در گاوها و گوساله‌ها افزایش می‌یابد.

وی افزود: لمپی اسکین، بیماری مشترک بین انسان و دام نیست و تهدیدی برای انسان به شمار نمی‌آید؛ اما به علت کاهش تولید شیر، سقط، ناباروری، کاهش کیفیت پوست منجر به بروز خسارات فراوان در صنعت دام می‌شود.

این مسئول درباره نشانه‌های بیماری گفت: علائم این بیماری شامل تب، آبریزش از چشم‌ها، افزایش ترشحات بینی و حلق، بی اشتهایی، کاهش تولید شیر و ظهور ندول‌های جلدی (ضایعات پوستی به شکل برجستگی‌های دانه مانند) است که ممکن است تمامی بدن را بپوشاند.

دکتر ایمان‌دار تصریح کرد: با توجه به اینکه انتقال عامل بیماری علاوه بر تماس با دام‌های بیمار، تجهیزات موجود در دامداری‌های آلوده و محصولات خام دامی آلوده به ویروس، از طریق گزش حشرات (پشه‌ها و مگس‌های خونخوار) و به طور مکانیکی صورت می‌گیرد و با عنایت به شرایط آب و هوایی در فصول گرم سال، وزش بادهای شدید و دمای بالای هوا که برای تکثیر و فعالیت حشرات ناقل مناسب می‌باشد، لذا کنترل حشرات از طریق سم پاشی جایگاه و بدن دام‌ها را مهم‌ترین راه کنترل این بیماری برشمرد.

وی بیان کرد: آموزش دامداران، کنترل حمل و نقل دام با مجوز بهداشتی از اداره دامپزشکی، فعال کردن پست‌های قرنطینه و تشکیل ستاد پیشگیری و مقابله با این بیماری از جمله اقدامات مبارزه با این بیماری است.

دکتر ایمان‌دار در پایان از دامداران خواست در صورت مشاهده هر گونه علایم بیماری در دام با ارسال پیامک به سامانه پیامکی 50001512 و یا تماس با شماره 1512 به دامپزشکی شهرستان و استان اطلاع رسانی کنند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان