۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین طرح گلایه‌ ایران از بدعهدی‌های آمریکا در کمیسیون مشترک ۱+۵/درباره ستادهای انتخاباتی اظهار نظر نمی‌کنم
کد خبر: ۲۴۳۶۲۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۱۱ ساعت: ۱۵:۳۰ ↗ لینک کوتاه

قاسمی در نشست خبری:

طرح گلایه‌ ایران از بدعهدی‌های آمریکا در کمیسیون مشترک ۱+۵/درباره ستادهای انتخاباتی اظهار نظر نمی‌کنم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران در کمیسیون مشترک برجام در خصوص بدعهدی‌ها بخصوص از جانب آمریکا گلایه‌های خود را مطرح کرد.

طرح گلایه‌ ایران از بدعهدی‌های آمریکا در کمیسیون مشترک ۱+۵/درباره ستادهای انتخاباتی اظهار نظر نمی‌کنم
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در ساختمان شماره 9 این وزارتخانه برگزار شد، روز ملی خلیج فارس که برای ایرانیان بسیار روز مهمی است، روز کارگر و آغاز هفته معلم را به همه ایرانیان تبریک گفت.
 
قدردانی کمیسیون مشترک از پایبندی ایران به تعهدات برجام
 
قاسمی درباره نشست مشترک برجام اظهارداشت: کمیسیون مشترک برجام بر اساس تفاهمات خود برجام که هر ٦ ماه یکبار برگزار شود تشکیل شد و مباحث زیادی را شامل شد. ایران در خصوص بد عهدی‌ها بخصوص از جانب امریکا و برخی سخنان رییس جمهور امریکا که مخل سازکارهای ضد تحریمی است گلایه های خود را مطرح کرد که در بخشهای مالی و بانکی تا حدودی اثر گذار بوده است. از سوی کمیسیون مشترک هم به اتفاق از ایران به دلیل انجام تعهدات قدردانی شد و بر این صحه گذاشتند که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است.

حمایت کمیسیون مشترک برجام از تفاهم ایران و چین درباره رأکتور اراک 
 
وی با اشاره به بیانیه خانم اشمید که در آن همه اعضا بر پایبندی ایران به تعهدات خود تاکید کردند و پایبندی خود به تعهدات را مورد تاکید قرار دادند که باید برجام تداوم یابد. از تفاهم ایران و چین درباره راکتور اراک نیز حمایت کردند که این پیشرفت را مورد صحه قرار دادند و این گامی به جلوست که می‌توان آن را یکی از دستاوردهای برجام برشمرد.

خارج از برجام با آمریکا مذاکره نداریم 
 
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص نشست ایران و آمریکا گفت: چنینی خبری ندارم. آنچه وجود داشته از قبل رایزنی‌های ایران با سایر کشورها است که در حاشیه اجلاس با کشورها انجام می‌گیرد. ما موضعی که از قبل داشتیم و به آن پایبندیم مذاکره با آمریکا در موضوعات خارج از برجام نداریم. در دولت قبل به دلایل انسانی صحبت‌هایی را درباره زندانیان ایرانی داشته‌ایم که در دولت قبلی بوده و در اینجا هم طرف آمریکایی در حاشیه اجلاس درباره زندانیانی که در ایران هستند به طور مشخص گفتگوهایی داشته‌اند اما ما هیچ گفتگوی دو جانبه‌ای نبوده و فقط درباره برجام بوده است.
 
واکنش قاسمی به اظهارات شهردار سابق تهران در اصفهان 
 
قاسمی درباره واکنش به اظهارات شهردار اسبق تهران در اصفهان و در ستاد یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: آنچه شما اشاره کردید بخشی از آن مباحث داخلی و انتخاباتی است که من به آن ورود نمی‌کنم. قدرت دیپلماسی قدرت بالایی است و می‌توان از آن در مقاطع مختلف استفاده کرد و این یک اصل مبرهن و بدیهی است. ولی وقتی صحبت از تروریسم کور می‌شود باید به این موضوع توجه کرد که عموماً تروریست‌ها از زبان زور و قدرت استفاده می‌کنند و باید متناسب با این زبان به آنها جواب داد. استفاده از دیپلماسی در مورد اینگونه تروریست‌ها بحث درستی نیست و یا حداقل قابل بحث نیست.
 
ابراز همدردی پاکستان در حادثه میرجاوه کافی نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره تعرض پاکستان به مرز میرجاوه توضیح داد: حادثه ميرجاوه حادثه تلخی بود و بار ديگر نشان داد كه در مرزهای پاكستان ثبات و امنيت وجود ندارد. پاكستان در سطحی درباره اين حادثه ابراز همدردی كرد، ولی اين همدردی کافی نیست. لذا پرونده حادثه ميرجاوه در وزارت امورخارجه مفتوح است و با جديت دنبال می‌شود و هرگونه اقدامی كه برای احقاق حق شهدايمان و فرد گروگان گرفته در خاك پاكستان باشد انجام می‌دهيم.  کشوری که خود را جزو ائتلاف ضد تروریسم می‌داند سرزمین خود را در اختیار تروریستها گذاشته تا اقدامات خرابکارانه خود را داشته باشند ما اقدامات رسمی را در سطوح بالاتر خواهیم داشت و اجازه نخواهیم داد که مرزهای ما تبدیل به جولانگاه اشراری شود که مشکلاتی را برای مرزهای ما ایجاد کنند. 
 
قاسمی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره اینکه عربستان سعودی اعلام کرده به بازماندگان حادثه منا هبه خواهد داد. این هبه آیا به معنای غرامت به خانواده های آسیب دیده است یا خیر و در غیر این صورت وزارت خارجه برنامه‌ای برای ورود به مسائل حج دارد، گفت: ترجیح می‌دهم مسئله حج را از سازمان حج و زیارت سوال کنید. این اختیار به سازمان حج و زیارت واگذار شده و مذاکرات حج را نیز نمایندگان این سازمان انجام می‌دهند.
 
وزارت خارجه پیگیر موضوع سفارت عربستان است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص پیگیری موضوع سفارت عربستان و پرونده آن گفت: بحث تهاجم به یک سفارت خارجی امری محکوم و ناپسند است. این اقدام توسط مقامات عالیرتبه محکوم شد و خواستار پیگیری جدی توسط قوه قضاییه شد. بخشی از مشکلات ما ناشی از این اقدام خودسرانه بود. وزارت خارجه پیگیر این پرونده است و امیدواریم روزی این پرونده به انتها برسد و عاملین آن مجازات شوند تا دیگر کسی به صورت خودسرانه در خصوص سیاست خارجی اقدامی نکند.

قاسمی در خصوص آمار گردشگری خلیج فارس به مشهد گفت: فکر میکنم آمار دقیق است و نباید اجازه داد برخی با اینگونه اقدامات ضرر و زیان به کشور تحمیل کند. 
 
دولت کانادا تفاهم نکند ایرانیان مقیم این کشور رای نمی‌دهند
 
قاسمی در خصوص ممنوعیت دولت کانادا در برگزاری انتخابات در این کشور تصریح کرد: اگر درباره برگزاری انتخابات برای ايرانيان مقيم كانادا تفاهمات با اين كشور صورت نگیرد، امكان ديگری وجود نخواهد داشت و ايرانيان مقيم كانادا مانند سال ٩٢ از رای دادن محروم خواهند شد. تا جایی که مطلع هستم از مدتها پیش یعنی ١٩ سال پیش دولت کانادا رای گیری کشورهای خارجی را منحصر به اماکن دیپلماتیک آن کشورها کرده بود و تنها در دفاتر رسمی هر کشور این کار انجام می‌شد. در سال ٨٨ تنهایی جایی که صندوق رای داشت، اوتاوا در سفارتخانه ایران بود و در جای دیگری این امکان ایجاد نشد. 
 
آمریکا از تروریست‌هایی که منافعش را تأمین کنند حمایت می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص دیدار اخیر جان مک‌کین با سرکرده منافقین و تحرکات ضد ایرانی این سازمان گفت: حمایت امریکا از تروریسم بحث جدیدی نیست و از قبل بوده و آنها علاقمند هستند استانداردهای دو گانه خود را ادامه دهند و در برخی نقاط از تروریست‌هایی که منافع آن‌ها را تامین می‌کند، حمایت می‌کنند و در برخی نقاط گروههایی را تروریست میشناسند که این موضوع در نهایت موجب ضرر و زیان خود آن‌ها شده که در حمایت از طالبان و القاعده شاهد آن بوده‌ایم که امروز روند تکاملی آن‌ها داعش است. آمریکا باید متوجه رفتار خود باشد. ما تماسهای خود را از طریق مجاری دیپلماتیک و سفارتمان در آلبانی داریم و نسبت به خطر (این گروه تروریستی) آنها را اگاه کرده‌ایم و این تماس‌ها ادامه خواهد داشت. 
 
دستگیری تبعه ایرانی در ترکیه در حال پیگیری است
 
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بازداشت یک تبعه ایرانی در ترکیه به اتهام قاچاق تجهیزات نظامی گفت: این مسأله را نه تاييد می‌کنم و نه تكذيب. موضوع در حال پیگیری است.البته اقلام کمی که در آن کانون وجودداشته و گفته شده مقصدش ایران بوده، می‌تواند اقدامی توسط گروه های معاند باشد که اگر این موضوع صحت داشته باشد، من بی‌اطلاعم و موضوع در حال بررسی است. به هر حال تا چندروز دیگر اطلاعات کامل در این باره را دریافت می‌کنیم.
 
امیدواریم کشورهای اسلامی متوجه دشمن مشترک صهیونیستی شوند

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اعتصاب غذای اسرای فلسطینی در زندانهای فلسطین اشغالی و واکنش کشورهای اسلامی گفت: آنچه در برخی از کشورهای اسلامی ضعیف شده موضوع فلسطین است و آنها گرفتار نگرانیهای بی جهت شده و از موضوع فلسطین غافل شده‌اند که این هم ناشی از القاءات و تلاشهای رژیم صهیونیستی است. امیدوارم کشورهای اسلامی با درک دشمن مشترک که رژیم صهیونیستی از وضعیت فعلی خارج شوند. 
 
عربستان با درایت بیشتری به رابطه با ایران فکر کند
 
قاسمی سیاست‌های منطقه‌ای عربستان با بیان اینکه اميدواريم سعودی به واقعيت‌های موجود منطقه توجه و با درايت بيشتری در خصوص مسائل منطقه و رابطه با ايران فكر كند، اظهارداشت: عربستان اطمينان داشته باشد که ايران می‌تواند به عنوان كشوری مقتدر برای امنيت و ثبات منطقه سازنده باشد و در صورتی که این کشور بتواند رفتار و گفتار خود را تصحيح كند اين امكان وجود دارد كه گام‌هایی برداشته شود. با سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس تماس ما وجوددارد و امیدواریم گام‌های بیشتری برداریم چرا که می‌تواند تضمین کننده ثبات، امنیت و مبارزه با تروریست در منطقه باشد.
 
درباره ستادهای انتخاباتی اطلاعات ندارم
 
وی در واکنش به حضور يكی از عوامل حمله به سفارت عربستان در ستاد يكی از كانديداهای انتخاباتی گفت: من در مورد ستادهای انتخاباتی رياست جمهوری اطلاعاتی ندارم و شخصا ممكن است مسائلی را دنبال كنم؛ ولی در اين جایگاه نمی‌توانم در اینباره اظهار نظر كنم.
 
نمی‌توان به دلیل اختلاف دیدگاه‌ها آستانه را تعطیل کرد 
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی حضور تركيه در كنار ايران و  روسيه در اجلاس  آستانه را حائز اهميت است عنوان کرد و گفت: اگرچه اختلاف سليقه‌هایی در خصوص برخی مسايل سوريه وجود دارد؛ ولی به دليل اختلاف ديدگاه‌ها نمی‌توان آستانه را تعطيل كرد؛ بنابراين بر ادامه مذاكرات آستانه اصرار داريم و تلاش می‌كنيم آستانه با قدرت بيشتر كار خود را پيش ببرد و در حل بحران سوريه مؤثر باشد.

منافع ملی را سوژه گفتگوی سیاسی نکنیم 
 
وی درباره اظهارات کانداهای ریاست جمهوری درباره سیاست خارجی و برجام، با بیان اینکه افشای اطلاعات محرمانه در حوزه سياست خارجی در ایران مانند هر کشور دیگری جرم است، تصریح کرد: افشای اسرار و اطلاعات می‌تواند منجر به ضرر و زيان بسيار برای امنيت كشور شود و توسط هيچ كس جايز نيست. مسايل سياست خارجی را نبايد به كف خيابانها بياوريم. نباید مسائلی را كه به منافع ملی خدشه وارد می‌كند سوژه گفتگوهای سياسی كنيم. برجام بحثی روشن است که پیش از این منتقدین و موافقین این موضوع صحبت کرده‌اند. اجماع کلی در خصوص برجام و نتایج آن وجود دارد و برجام بهترین تفاهمی است که می توانست صورت بگیرد. از جناح های سیاسی می‌خواهم با حفظ انصاف و عدالت به موضوعاتی که خارج از منافع ملی است، نپردازند. انتقاد سازنده وجوددارد ولی باید در راستای حفظ منافع ملی نظام حرکت کنیم.
 
درخواست از ترکیه برای بررسی قتل مدیرعامل جم تی‌وی
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره كشته شدن مدير عامل  جم تی‌وی گفت: اطلاعات تكميلی در اين خصوص نداريم و موضوع از مجاری ديپلماتيك در حال پيگيری است. از دولت تركيه خواستيم موضوع قتل يك شهروند ايرانی را سريعا بررسی و نتيجه را به ما اعلام كند. منتظريم درباره قتل اين شهروند ايرانی اطلاعات بيشتری از دولت  تركيه دريافت  كنيم و پس از آن قضاوت كنيم. سفارتمان در آنكارا پيگير موضوع است و اگر اطلاعات بيشتری بدست بياوريم اطلاع رسانی می‌كنيم.
 
 اقتدار ايران برخی‌ کشورها را نگران می‌كند
 
وی درباره اقدامات ضد ایرانی همسایگان و سیاست‌های ایران در این زمینه گفت: ايران نسبت به همسايگان خود و كشورهای اسلامی و همچنين كشورهایی كه سياست خصومت آميز به ايران ندارند سياست ملايم و مثبتی خواهد داشت و همانطور كه تاكنون در هيچ جای دنيا پيشقدم برای تنش نبوده همچنان نخواهد بود. اينكه گفته می‌شود ايران در سياست خارجی خود با برخی كشورها سهل انگاری و مدارا می‌کند را نمی‌پذيرم. ايران با هوشمندی سياست‌های كلان خود را در سطح ملی دنبال می‌كند و اين اقتدار ايران است كه اين روزها برخی‌ را نگران می‌كند تا صحبت‌هایی عليه كشورمان بزنند.
 
 ایران جدی‌ترین کشور در راه مبارزه با ترویسم است
 
قاسمی درباره اظهارات تیلرسون که در اظهارات خود گفته یک ایران مهار نشده پتانسیل آن را دارد که راه کره شمالی را برود و دنیا را با خود ببرد آمریکا نمیخواهد در چنین وضعی قرار بگیرد که دوباره ثابت شود سیاست صبر استراتژی یک رویکرد شکست خورده است، گفت: صداهای مختلفی شنیده می شود و مباحثی در خصوص برجام مطرح می‌شود، اما در نشست وین با حضور نماینده آمریکا برجام تضمین شد. چرا که برجام یک موفقیت بین المللی و چند جانبه است که سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و دیگر کشورها بر آن مهر تایید گذاشته اند. بحث بیانیه وین مهم است ولی صحبت هایی شنیده می‌شود که دروغ هستند، آنها می دانند ایران چه بهایی را برای مبارزه با تروریسم در منطقه پرداخت کرده است. جدی ترین کشوری که در منطقه با تروریست درگیر بوده و هزینه کرده جمهوری اسلامی ایران است.
 
 پارامترهای منطقه امکان تحقق ناتوی عربی را نمی‌دهد
 
قاسمی درباره صحبت‌هایی در خصوص ایجاد ناتوی عربی، بیان داشت: روابط برخی کشورها با صهیونیست‌ها يك نقطه چركين و حركت شرم آوری است كه واقعيت دارد؛ ولی آنچه كه از آن به عنوان ناتوی عربی صحبت می‌شود بيشتر در حد حرف و سخن است و با توجه به پارامترهای موجود در منطقه امكان پذير نيست. ناتو با پیش زمینه‌هایی در یک مقطع خاص تاریخی و با اهداف خاص ایجاد شد و حالا در منطقه ما موضوع ناتوی عربی با فضای موجوده هیچ سنخیتی ندارد. تلاش خبیثانه‌ای وجود دارد که مشروعیت بیشتری برای اشغالگران صهیونیست‌ به وجود آورد.
 
با هرگونه تجزیه‌طلبی و انفکاک در عراق مخالف هستیم

وی در مورد بحث اقلیم و اکراد و مباحثی که در ارتباط با جدا شدن آنها از دولت مرکزی عراق مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: اقلیم و اکراد بخش مهمی از عراق هستند و در چارچوب حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور دارای حق و حقوق هستند و در قانون اساسی عراق نیز به چنین موضوعی اشاره شده است. آنها نمی‌توانند با حاکمیت ملی عراق مبارزه و دشمنی کنند. ما مدافع تمامیت ارضی و حاکمیت ملی این کشور هستیم و با هرگونه تجزیه‌طلبی و انفکاک در عراق مخالف هستیم.

تقویت ایران‌هراسی برای جلوگیری از ایجاد یک فضای مثبت زندگی در منطقه است

وی درباره رابطه با کشورهای حوزه خلیج فارس و بیانیه ضد ایرانی شورای همکاری خلیج فارس گفت: این سخنان جدید نیست و جو ایران‌هراسی که مشخصا از پایتخت‌های معینی در جهان طراحی و برنامه‌ریزی می‌شود در منطقه القا میشود تا کشورهای منطقه در یک فضای مثبت زندگی نکنند. این فضا توسط برخی مجامع و کشورهای منطقه نیز دنبال میشود و ما مکررا اعلام کرده‌ایم که انها نباید تحت تاثیر برخی شعائر خبیثانه قرار بگیرند. 
 
تعهد مسئولان گرجستان در توجه به فرهنگ اسلامی و برخورد با اتباع ایرانی

سخنگو در خصوص بروز مشکل برای ایرانیان در گرجستان گفت: اتفاقی که افتاده به دلیل عدم آشنایی گرجستان و حساسیت هایی که در خصوص ورود به مرز این کشور وجودداشته بوده است که همزمان با سفر ظریف به تفلیس این موضوع در سطوح عالی مطرح شد و آنها قول دادند با توجه به فرهنگ اسلامی و ویژگی بانوان ایرانی تمهیدات بیشتری را در نظر بگیرند. اما من باور ندارم که چنین اتفاقاتی رخ داده باشد. مسئله در آن حدی که عنوان شد، نبود. 
 

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان