۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین همایشی به نام کارگر و به کام دولت/ ترس از بیکاری مهر سکوت بر لبان کارگران زده است!
کد خبر: ۲۴۳۵۸۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۱۱ ساعت: ۱۲:۴۲ ↗ لینک کوتاه

حاشیه نگاری جشن "روز کارگر" در الوند؛

همایشی به نام کارگر و به کام دولت/ ترس از بیکاری مهر سکوت بر لبان کارگران زده است!

کارگران در حاشیه جشن روز کارگر گفتند: کدامیک از انتظارات ما کارگران تا به امروز توسط مسئولان برآورده شده است تا کارگر به عنوان یک فرد در این جامعه دل خوشی داشته باشد.

همایشی به نام کارگر و به کام دولت/ ترس از بیکاری مهر سکوت بر لبان کارگران زده است!
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ به مناسبت روز کارگر روز گذشت(یکشنبه) همایشی در تالار شهر الوند با حضور مسئولان شهرستانی و استانی برگزار شد.

پوسترهای رئیس‌جمهور در بدو ورود بر درب‌های تالار شهر الوند چسبانده شده بود این سوال را ایجاد می‌کرد که آیا این روزها روز دولت است یا روز کارگر؟

در بدو ورود از مهمانان که اکثریت کارگران با سابقه و بازنشسته بوده پذیرایی مختصری می‌شود، شاید به دلیل همین قانع بودن آنها مسئولان خانه کارگر را به پذیرایی ناچیزی که آب میوه گرم و کیک صبحانه است راضی کرده چرا که همگان می‌دانند این قشر زحمت کش جامعه به نان و پنیری قانع بوده و به دنبال شیشلیک برای انجام مسئولیتشان نیستند.

روز کارگر یا روز دولت؟
در مراسمی که به بهانه روز کارگران برای بیان مشکلات و دغدغه‌های آنها برگزار شده است تبلیغات یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری بر در و دیوار آن نقش بسته است؛ اما نگرانی‌ها و دغدغه کارگران و مردم به حدی است که کسی به این نکته توجه ندارد.

به بهانه روز کارگر با کارگرانی که در این همایش حضور پیدا کرده اند مصاحبه ای انجام شده است.

فاطمه یکی از بانوان کارگر است، وی درباره مشکلات یک زن کارگر در جامعه می‌گوید: کارگر شرکت رسانورکه زیرمجموعه شرکت کنتورسازی ایران هستم که به مدت چهار سال در این شرکت حضور دارم.

وی ادامه می‌دهد: شرکت کنتورسازی ایران یک شرکت بزرگ به قدمت زیاد است؛ اما متاسفانه اوضاع این شرکت به وضعی رسیده که کارگران آن نزدیک به ۱۰ ماه است حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده‌اند.

این کارگر در مورد تولید شرکت رسانور عنوان می‌کند: این شرکت لامپ کم مصرف تولید کرده که متاسفانه حال و روز آن، این روزها خوب نیست و تا به امروز کارگران این شرکت بارها به استاندار، فرماندار شهرستان البرز و نمایندگان مجلس برای حل مشکلشان مراجعه کرده اند؛ اما گشایشی حاصل نشده است.

حال و روز شرکت رسانور خوب نیست
وی خاطرنشان می‌کند: رسیدگی نکردن به مشکلات کارگران پای آنها را به اداره کار باز کرد اما این اداره نیز نتوانست راه حلی برای مشکلات پیدا کند.

این بانوی کارگر می‌گوید: شکایت کردن از کارفرما، گرفتن بیمه بیکاری راه حل‌های پیشنهادی این اداره بوده در حالی که ما کارگران بیکار شدن را نمی‌خواهیم.

وی ادامه می‌دهد: ما کارگران با تمام جان و دل حاضر به کار کردن هستیم اما تا به امروز کسی پیدا نشده تا بتواند مشکل ما کارگران را حل کند و کسی صدای ما را نمی‌شنود.

کارگر شرکت رسانور مطرح می‌کند: شرایط زندگی کارگران به جایی رسیده است که سفره‌های شان خالی شده و برای یک لقمه نان به دستفروشی و شغل‌های کاذب روی آورده اند.

ما کارگران بیکاری را نمی‌خواهیم

وی می‌گوید: اولویت هر زن ایرانی در زندگی اش همسرداری و بچه داری است؛ اما وضعیت اقتصادی جامعه به حدی است که یک فرد شاغل در خانواده نمی‌تواند نیازها و معیشت اقتصادی خانواده را تامین کند و من به عنوان یک زن برای حل مشکلات مالی زندگی ام مجبور به کار شده‌ام.

این بانوی کارگر عنوان می‌کند: من به عنوان یک همسر برای کمک به شرایط مالی خانواده و همسرم مشغول به کار شده‌ام؛ اما نه تنها مشکلات زندگی ام حل نشده بلکه به مشکلاتم اضافه شده است.

وی ادامه می‌دهد: تا به امروز مسئولی پیدا نشده تا صدای ما کارگران را بشنود و برای حل مشکلات کارگران راه کاری پیدا کند.

کسی صدای کارگران را نمی‌شنود
این بانوی کارگر می‌گوید: شرایط اقتصادی خانواده‌های کارگر باعث شده که من به عنوان مادر شرمنده تنها فرزندم باشم؛ در حالی که اگر شرایط مالی خوبی برای خانواده ام فراهم بود من به عنوان یک زن با تک فرزندی مخالفت می‌کردم.

کارگر شرکت کنتورسازی با اشاره به اینکه بعد از سال‌ها زندگی مشترک هنوز نتوانسته خانه مستقلی داشته باشد، گفت: انتظاراتی که کارگران از دولت داشته به هیچ عنوان برآورده نشده است.

وی ادامه می‌دهد: کارگران شرکت کنتور سازی نامه ای به ریاست جمهوری نوشته‌اند اما جوابی را دریافت نکردند.

این کارگر با اشاره به اینکه شرکت کنتورسازی یکی از شرکت‌های بزرگ ایرانی بوده که چرخه اقتصادی این کشور را می چرخاند، گفت: این شرکت سال‌ها تولید داشته و حیف است تعطیل شود.

عدم پاسخ ریاست جمهوری به نامه کارگران
یکی از کارگران حاضر در این مراسم می‌گوید: با توجه به اینکه تا به امروز به مشکلات ما رسیدگی نشده مصمم شدیم در این جمع حضور پیدا کرده تا شاید در این جمع بتوانیم مشکلاتمان را به گوش مسئولان برسانیم.

وی ادامه می‌دهد: ترس از اخراج، بیکار شدن و معرفی نشدن به جاهای دیگر برای کار باعث شده است که خیلی از کارگران سکوت کرده چرا که دولت طرفدار سرمایه دار و کارفرماست.

این کارگر اضافه می‌کند: بسیاری از همکاران کارگر من سابقه بالای ۲۰ سال داشته و دارای نوه، عروس و داماد هستند و عدم پرداحت حقوق چندین ماه کارگران سبب خالی شدن سفره آنها شده تا به حدی که شرمنده خانواده‌هایشان هستند.

وی می‌گوید: من به عنوان یک کارگر ایرانی از تولید ملی حمایت کرده، چرا وقتی خود می‌توانیم چرخه اقتصادی کشور را بچرخانیم باید از کشورهای دیگر واردات داشته باشیم؟

این کارگر با اشاره به اینکه شرایط زندگی کارگران به اندازه‌ای اسفناک است که کارگران تنها به دنبال این هستند که شکمشان را سیر کنند، بیان کرد: زندگی کردن تنها به سیر کردن شکم ختم نشده و مسائل دیگری نیز در زندگی قابل اهمیت است که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

کارگران ایرانی از تولید ملی حمایت می‌کنند
یکی دیگر از کارگران شرکت کنتورسازی که ۱۴ سال سابقه کار در این شرکت را دارد درباره شرایط کارگران و روز کارگر می‌گوید: در جامعه ای زندگی می‌کنیم که مسئولان صادقانه دروغ می‌گویند و این مسئله امید در سطح جامعه را کاهش داده است.

وی ادامه می‌دهد: کدامیک از انتظارات ما کارگران تا به امروز توسط مسئولان برآورده شده است تا کارگر به عنوان یک فرد در این جامعه دل خوشی داشته باشد.

این کارگر عنوان می‌کند: شرایط اقتصادی خانواده‌های کارگر به اندازه ای تاثر برانگیز شده که مردان این سرزمین شرمنده خواسته‌های خانواده هایشان هستند؛ از مهرماه سال گذشته تا عید امسال حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده ایم.

مسئولان صادقانه دروغ می‌گویند
یکی دیگر از کارگران تصریح می‌کند: اولین خواسته من به عنوان یک کارگر از مسئولان این است که سنسورهای وجدان خود را بیدار کنند تا بتوانند برای حل مشکلات کارگران گامی بردارند.

کارگر شرکت کنتورسازی می‌گوید: تا زمانی که مدیران و مسئولان در پشت میزهایشان نشسته و حاضر نباشد که به خط تولید شرکت‌ها آمده و مشکلات کارگران را از نزدیک ببینند مشکل کارگران حل نخواهد شد.

وی یادآور می‌شود: سرمایه یک شرکت تنها سرمایه مالی آن نیست، بلکه کارگرانی که دلسوزانه برای تولید تلاش می‌کنند تا چرخه تولید آن شرکت بچرخد سرمایه اصلی یک کارخانه هستند.

این کارگر با اشاره به خواسته کارگران می‌گوید: کارگران تنها مطالبه حق و حقوق خود را خواسته در حالی که این حق و حقوق از آنها دریغ شده و حق و حقوق کارگران به وعده ووعید مسئولان تبدیل شده است.

حق و حقوق کارگران به وعده و وعید مسئولان تبدیل شده است
وی تاکید می‌کند: عملی نشدن وعده و وعیدهای مسئولان مشکلاتی را برای کارگران به وجود آورده که تاوان آن را کارگران و خانواده‌هایشان باید پس بدهند.

جلسه با سخنرانی استاندار قزوین ادامه پیدا می‌کند اما کارگران گله مند هستند و یکی پس از دیگری برخاسته و گله‌های خود را با استاندار مطرح می‌کنند و این گله مندی تا به اندازه ای است که برخی کارگران فریدون همتی را تا جلوی ماشینش همراهی کرده و همچنان شاکیانه مشکلات خود را مطرح می‌کنند.
انتهای پیام /2002

منبع: ندای البرز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان