۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین واکسینه شدن ۲۴۰هزار رأس گاو و گوسفند علیه تب برفکی
کد خبر: ۲۴۳۵۵۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۱۱ ساعت: ۹:۵۹ ↗ لینک کوتاه

در قزوین صورت گرفت؛

واکسینه شدن ۲۴۰هزار رأس گاو و گوسفند علیه تب برفکی

بیش از ۲۴۰هزار رأس گاو و گوسفند علیه تب برفکی در قزوین واکسینه شدند.

واکسینه شدن ۲۴۰هزار رأس گاو و گوسفند علیه تب برفکی
دکتر عیسی غیاث یزدی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: تب برفکی یک بیماری ویروسی و بسیار واگیردار است که حتی از راه تنفس نیز سایر دام‌ها را آلوده می‌سازد.

 وی در ادامه گفت: تب برفکی یک بیماری ویروسی است که تاکنون 7 نوع سروتیپ آن در سراسر جهان شناخته شده و شایع ترین آنها در ایران که از واگیری بیشتری برخوردار است شامل تیپ‌های Aو O می‌باشد.

این مسئول ادامه داد: با توجه به راه‌های ورود این ویروس به بدن دام از قبیل تنفس قطرات آلوده وخوردن علوفه آلوده است این بیماری می‌تواند تا 100% گله را درگیر کند.

وی اذعان کرد: تب برفکی همراه با تب شدید ( 40 تا 41 درجه سانتی گراد) و بی حالی و بی اشتهایی و همچنین ایجاد تورم حاد دهان و به تبع آن ترشحات کشدار و لزج و ایجاد تاول در مخاطات دهان، لثه و زبان و ترکیدن این تاول‌ها بعد از 24 ساعت و ایجاد درد در این مخاطات است که می‌تواند خسارت‌های شدیدی را از قبیل کاهش تولیدات دامی ( تولید شیر، سقط جنین)، هزینه‌های کنترلی و درمانی را دربرداشته باشد.  

دکتر یزدی اضافه کرد: ضد عفونی‌های دوره‌ای و مداوم تاسیسات وتجهیزات و البسه کارکنان وعوامل مستقر در واحد و واکسیناسیون دام‌ها توسط پرسنل دامپزشکی از مهمترین روش‌های پیشگیری است.

وی افزود: در سال 95 تعداد 26هزارو 485 راس گاو وگوساله در سه فاز و تعداد 214هزار و377 راس گوسفند و بز در سطح شهرستان قزوین مورد مایه کوبی علیه این بیماری خطرناک قرار گرفتند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان