۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین پرونده قتل با مصالحه به سازش ختم شد
کد خبر: ۲۴۳۵۵۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۱۱ ساعت: ۹:۴۹ ↗ لینک کوتاه

دادستان شهرستان بویین زهرا:

پرونده قتل با مصالحه به سازش ختم شد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بویین زهرا گفت: پرونده قتلی که از سال ۱۳۹۰ مفتوح و مورد پیگیری قرار گرفته بود، پس از صدور رأی و با تلاش‌های انجام شده از سوی اعضای شورای حل اختلاف، با رضایت اولیای دم منجر به سازش شد.

پرونده قتل با مصالحه به سازش ختم شد
ابوالفضل محبی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: در پی قتل "رضا. ب" در سال 1390 توسط فردی به نام "رضا.ش" پرونده‌ای در دستگاه قضایی شکل گرفته که با توجه نوع رویداد به پرونده قتل باسکول شهرت یافت.

وی ادامه داد: موضوع پرونده از این قرار بود که کارگر ساده‌ای که در یک باسکول کار می‌کرد بر اثر فشار عناصر حیاتی، با وارد کردن ضربه ای مسئول باسکول را به قتل رسانده بود که در بررسی‌های قضایی محکوم به قصاص نفس پای چوبه دار شده بود.

دادستان بویین زهرا با اشاره به محوریت صلح و سازش در برنامه‌های شورای حل اختلاف گفت: هدف از تشکیل شوراي حل اختلاف استفاده از ابزار كارساز و انساني با روحيه گذشت، صلح و سازش و نيز كاستن از بار عظيم مراجعات مردم به دادگستري‌ها در راستاي توسعه مشاركت مردم، رفع اختلافات محلي و حل و فصل امور در جامعه است.

وی بیان کرد: شورای حل اختلاف به تأسی از منابع معتبر فقه شیعه و با استفاده از ظرفیت بزرگان، ریش سفیدان، سادات و افرادی که تاثیرگذار در منطقه هستند، بسیاری از دعاوی و پرونده‌های ارجاعی به این شورا را مصالحه می‌دهند.

محبی رضایت اولیای دم این پرونده را در راستای همین مهم دانست و تصریح کرد: توسعه فرهنگ صلح و سازش در پرونده‌های قضایی در گرو ترویج آموزش‌های تخصصی در این زمینه است؛ چه بسا افزایش صلح و سازش به کاهش تعداد ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی منجر شود.

تصادفات و حوادث ساختمانی بیشترین ورودی پرونده‌های شورای حل اختلاف
وی خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی برای صلح و سازش هم باید بین مردم صورت بگیرد تا بی‌جهت دعاوی ساده یا مسائل قابل حل را به دستگاه قضایی نکشانند و هم باید در سطح کارکنان و قضات دستگاه قضایی آموزش‌های لازم ارائه شود تا در صورت طرح پرونده در دستگاه قضایی، حداکثر تلاش برای صلح و سازش بین اصحاب دعوا صورت بگیرد.

این مسئول ابراز کرد: ایراد ضرب و جرح عمدی، سرقت‌های تعزیری، تهدید، توهین و جرایم غیرعمد شامل تصادفات و حوادث ساختمانی بیشترین ورودی پرونده‌های شورای حل اختلاف را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به توسعه فرهنگ صلح‌ و‌سازش‌ و تاكید مجدد بر تشكیل دوره‌های آموزشی تصریح کرد: باید از افراد آگاه به مسایل روز، ارزشی و اخلاق‌مدار كه دارای سبك و روشی نوین در این زمینه بوده دعوت شود و از تجربیات و دانش آنان‌ استفاده بهینه شود.

محبی اعلام کرد: اولویت نخست برای شوراهای حل اختلاف ایجاد صلح وسازش بین اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی است و هر چند اعضای شوراهای حل اختلاف از بین بزرگان، مصلحان و ریش‌سفیدان برگزیده شده‌اند و دارای روحیه سازشی هستند و تلاش آنها نیز بر اصل سازش و اصلاح استوار است؛ اما ارایه آموزش‌های لازم و متناسب با نیاز آنها می‌تواند در نیل به این هدف بزرگ که مورد تأکید و سفارش اسلام است مؤثر باشد.

وی یادآورشد: باید تلاش کنیم فرهنگ صلح و سازش در میان اقشار مختلف نهادینه شود و در ابعاد مختلف فرهنگ زندگی مردم ریشه دوانده و گسترش یابد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان