۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین پاسداران باید با تفکر انقلابی، جهادی عمل کنند/ اگر همراهی‌ همسرم نبود موفق نمی‌شدم
کد خبر: ۲۴۳۴۶۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۱۰ ساعت: ۱۴:۳۴ ↗ لینک کوتاه

جانشین فرمانده سپاه ناحیه امام حسن(ع):

پاسداران باید با تفکر انقلابی، جهادی عمل کنند/ اگر همراهی‌ همسرم نبود موفق نمی‌شدم

جانشین فرمانده سپاه ناحیه امام حسن (ع) قزوین گفت: امام حسین (ع) در مسیر دفاع از اسلام و راه خداوند از خودگذشتگی کردند و پاسداران هم با پیروی از راه سیدالشهداء برای اعتلای اسلام و نظام از مهم‌ترن سرمایه خود یعنی جانشان می‌گذرند.

پاسداران باید با تفکر انقلابی، جهادی عمل کنند/ اگر همراهی‌ همسرم نبود موفق نمی‌شدم
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ؛ حضرت امام خمینی(ره) در سوم شعبان سال ۱۳۹۹ هـ.ق برابر با هفتم تیرماه ۱۳۵۸ هـ.ش پیامی به مناسبت ولادت امام حسین(ع) صادر کردند و در این پیام سوم شعبان را روز پاسدار نامیدند.

در تاریخ تمدن بشری کم بوده‌اند کسانی که برای برافراشته نگه داشتن چراغ حق و ترویج اخلاق کریمه، همه هستی و آمال خود را در راه رسیدن به اهداف خویش فدا کنند.

پاسدار، اصیل‌ترین درخت انقلاب است که ریشه در فلسفه قیام امام حسین(ع) دارد؛ روز پاسدار در واقع روز تحقق پاسداری از اسلام ناب و مکتب الهی و تبلور دفاع از اهداف و ارزش‌های متعالی اسلامی است که به عنوان الگوی کارآمد و مردمی با کارنامه‌ای درخشان و پر افتخار در عرصه‌های مختلف تاریخ انقلاب اسلامی و نقش محوری آن در دفاع از ارزش‌ها و عینیت بخشیدن به عزت و اقتدار حسینی نمود پیدا می‌کند.

به مناسب فرارسیدن روز پاسدار به گفت‌وگو با حجت الله مددخانی جانشین فرمانده سپاه ناحیه امام حسن (ع) قزوین پرداخته‌ایم.

وی متولد استان قزوین است و دوران ابتدایی را در مدرسه دهخدا گذراند و دوره راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه‌های شهید قدوسی و شهید مفتح به پایان رسانده است و فارغ‌التحصیل دانشگاه افسری امام حسین(ع) می‌باشد.

چگونه و چه سالی عضو بسیج شدید؟
ماجرای بسیجی شدن من برمی‌گردد به سال ۶۴ که نوجوانی یازده ساله بودم. در تابستان آن سال مسجد حضرت ابوالفضل(ع) محله ما یعنی خیابان سعدی، گروه سرودی را تشکیل داده بود که شهید علی جهانشاهی هم مسوولیت آن را بر عهده داشت.

شهید جهانشاهی این گروه سرود را به مناسبت میلاد امام عصر(عج) و نیمه شعبان تشکیل داده بود که من هم عضو آن شدم، در واقع تا آن زمان ارتباط خاصی با مسجد نداشتم و تنها جهت تمرین سرود به آنجا رفت و آمد می‌کردم.

بالاخره سرود را اجرا کردیم و دیگر ارتباط من هم با مسجد قطع شد تا اینکه بهمن ماه سال ۶۴ که یک روز از کوچه مسجد حضرت ابوالفضل(ع) عبور می‌کردم اعلامیه تشییع شهید علی جهانشاهی را دیدم و تحت تاثیر قرار گرفتم.

همان لحظه به عنوان نقطه عطفی در زندگی من برای ارتباط با مجموعه بسیج شد و تقریبا می‌شود گفت از اواخر بهمن ماه ۶۴ در سن یازده سالگی وارد مجموعه سازمان بسیج شدم و در بخش‌های مختلف فعالیت کردم.

چه عاملی موجب جذب یک نوجوان 11 ساله به مسجد شد؟
در واقع سال ۶۴ اوج دفاع مقدس و فضای جنگ تحمیلی بود و شهید علی جهانشاهی هم در عملیات غرورآفرین والفجر ۸ به شهادت رسیدند، به عقیده من اینکه یک نوجوان یا کودک در همان سن کم احساس مسئولیت می‌کرد و وارد عرصه می‌شد، نتیجه رویش‌ها و به ثمر نشستن خون شهدا بود که در جامعه شور و شعف ایجاد می‌کرد.

با اینکه من سن زیادی هم نداشتم اما هر شهیدی که می‌آوردند در تمام مراسمات دعای توسل‌ و زیارت عاشورا و مراسم تشییع پیکر شهید شرکت می‌کردم؛ یاد آن روزها این شعار را در ذهنم تداعی می‌کند « این گل پرپر ما هدیه به رهبر ما»

لذا این فضاها باعث شکل‌گیری شخصیت نوجوانان می‌شد و تفاوتی که آن دوره داشت این بود که خون شهدا و فضای معنوی در محلات به ویژه محله‌های قدیمی باعث گرایش نوجوانان و جوانان به سمت بسیج می‌شد و بنا به تاکید مقام معظم رهبری جوانی که با معنویت جذب مسجد و بسیج شود، در این راه ماندگارتر است.

با کدام شهدای دیگر ارتباط نزدیکی داشتید؟
با توجه به سن کمی که داشتم توفیق حضور در جبهه‌های جنگ را پیدا نکردم اما توفیق حضور در کنار شهدایی همچون شهید علی جهانشاهی، حسین سرباز، ولی الله امینی، جمیل لشگری و حسین فلاح را داشتم.

چه سالی وارد سپاه پاسداران شدید؟
سال ۷۴ وارد سپاه شدم. خانواده‌ای مذهبی و سنتی داشتم که گرایش کلی به نظام و انقلاب اسلامی داشتند و در این مسیر هم حامی من بودند به ویژه پدرم که از بنده حمایت می‌کردند.

تفاوت فضای نهاد مقدس سپاه پاسداران با دیگر نهادها در چیست؟
خاستگاه سپاه از فرهنگ عاشورایی نشات می‌گیرد و ایثارگری و فداکاری به عنوان یکی از مهم‌ترین پایه‌های شکل گیری آن به شمار می‌رود.

سپاه پاسداران مولود انقلاب اسلامی است؛ انقلابی که در قرن بیستم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌ها شناخته شد و با یک ایدئولوژیک اسلامی نیز تحولی عظیم در دنیا ایجاد کرد و شکل‌گیری سپاه هم برگرفته از این ایدئولوژی و مکتب است.

بنا به گفته شهید بهشتی؛ پاسداری شغل نیست تعهد است. فلذا تفاوتی که شاید با نهادهای دیگر داشته باشد همین است به گونه‌ای که برای یک پاسدار ساعت کاری مطرح نیست و در هر زمان از شبانه روز آماده خدمت می‌باشد.

نقش و جایگاه سپاه پاسداران در نظام جمهوری اسلامی ایران چیست؟
تشکیل سپاه پاسداران نشان دهنده ذکاوت و تیزهوشی بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی است. امام راحل(ره) با تشکیل سپاه به عنوان یک نهاد مقدس، وظیفه حراست و پاسداری از انقلاب و دستاوردهای آن را بر عهده آن گذاشت که در قوام‌بخشی و پایداری انقلاب اسلامی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

مقام معظم رهبری در این خصوص می‌فرمایند سپاه به عنوان ستون اصلی انقلاب است که باید خاصیت پیش‌برندگی را در خود داشته باشد و تقویت کند.

ویژگی‌هایی یک پاسدار؟
یک پاسدار نمونه باید انقلابی فکر کند و جهادی عمل کند.

کارکردهای سپاه پاسداران را توضیح دهید.
سپاه پاسداران یک سازمان نظامی نیست بلکه یک نهاد است و کارکردهای مختلفی از جمله اقتصادی، اجتماعی و مردمی دارد که در سال‌های اخیر هم ظهور و بروز داشته است به گونه‌ای که هر گاه دولت‌ها در عرصه‌های مختلف نیاز به کمک داشته‌اند از ظرفیت‌های این نهاد استفاده کرده‌اند.

امروز در بحث سازندگی قرارگاه خاتم‌الانبیا در عرصه‌های سازندگی، نفت، ساخت اتوبان، پل‌ها و تونل‌ها که بخش خصوصی توان آن را ندارد نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

همچنین بسیج سازندگی در بحث محرومیت‌زدایی اقدامات چشمگیری را انجام داده و سعی دارد تا محرومیت را ریشه‌کن کند.

نقش سپاه پاسداران در حفظ امنیت کشور چگونه است؟
اگر در زمینه نظامی بنیه قوی نداشته باشیم در عرصه سیاست هم حرفی برای گفتن نخواهیم داشت. سپاه پاسداران از نظر نظامی در کشور و منطقه قوی‌ترین نهاد است.

امروز با وجود اینکه آمریکا از تروریست‌ها در عراق و سوریه حمایت می‌کند اما سپاه با نیروهای مستشاری و سازماندهی نیروهای مردمی به راحتی توانسته است در مقابل آن‌ها بایستد.

طبق قوانین بالادستی کشور وظیفه و رسالت سپاه پاسداران حفظ انقلاب و دستاوردهای آن است و انقلاب اسلامی از روزی که به پیروزی رسید دایه‌دار مستضعفین و مظلومان عالم در برابر استکبار جهانی بود و همین امر موجب شد تا این انقلاب به تمام دنیا صادر شود.

سپاه پاسداران خود را ملزم می‌داند که از دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی حمایت و دفاع کند لذا اگر امروز ما در سوریه و عراق با دشمنان مقابله نمی‌کردیم قطعا بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب باید در کرمانشاه و همدان مقابل آن‌ها می‌ایستادیم.

خط مقدم ما در سوریه و عراق است که با حضور مدافعان حرم تا به امروز به پیروزی‌های گسترده‌ای دست یافته‌ایم و شاهد آزادی شهرهایی همچون حلب و دمشق از دست داعش بوده‌ایم و تمام این پیروزی‌ها به برکت خون شهدای مدافع حرم و دفاع مقدس است.

در سوریه حضور داشته‌اید؟ دوست دارد مدافع حرم شوید؟
متاسفانه تا به امروز توفیق حضورنداشته‌ام؛ بله قطعا دوست دارم که به عنوان مدافع حرم در سوریه حضور یابم، این یکی از آرزوهای همه پاسداران است.

کجا با همسرتان آشنا شدید؟ با شغل شما مشکلی نداشتند؟
با همسرم نسبت فامیلی داریم و دخترعموی من هستند. زمانی هم که به خواستگاری ایشان رفتم یک پاسدار بودم، هیچ مخالفتی با شغل من نداشتند.

همسرتان چطور با سختی‌های شغل شما کنار می‌آید؟
همسرم همیشه با من همراه بودند چراکه اگر همراهی‌های همسرم نبود موفق نمی‌شدم، بسیاری از اوقات تا نیمه‌های شب در محل کار حضور داریم اما همسرم همواره، همراه و قوت قلبی برای من بوده‌است.

چه سالی ازدواج کردید؟
سال ۷۷ ازدواج کردیم و مهریه همسرم چهارده سکه بهار آزادی بود که مراسم ازدواجمان هم یک مراسم ساده و سنتی بود.

روابط بین فرزند و همسرتان را در محیط خانواده چگونه مدیریت می‌کنید؟
صداقت عامل موفقیت در کار و زندگی خانوادگی است؛ سعی می‌کنیم روابط حسنه‌ای را در محیط خانه حاکم کنیم. یک فرزند پسر دارم که از همان سن ۳ سالگی او را همراه خود وارد فضای بسیج کردم و در واقع در همین محیط‌ ها رشد کرد و می‌شود گفت امروز در پذیرش آرمان‌ها و مکتب انقلاب اسلامی از من هم پیش‌رو است.

نسل امروز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
جوانان امروز اگر از جوانان دیروز بهتر نباشند در سطح آن‌ها بوده و در برخی زمینه‌ها چه بسا بهتر هم هستند. امروز جوان ۲۰ ساله‌ای را می‌بینیم که شهید مدافع حرم است.

نسل امروز نه تنها در زمینه شهادت بلکه در همه عرصه‌های انقلابی حرکتی پیش‌رونده دارند اما دشمن هم بیکار نیست و با تهاجم، شبیخون و نفوذ فرهنگی جوانان را تهدید می‌کند با این وجود خوشبختانه جوانان ما فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه‌های معنوی و فرهنگی دارند.

با توجه به همزمانی روزپاسدار و روز میلاد امام حسین (ع)، ارتباط شما با این امام بزرگوار چگونه است؟
همان طور که می‌دانیم امام حسین (ع) همه دارایی ایرانیان و شیعیان است و فرهنگ ایثار و پاسدارای هم برگرفته از فرهنگ عاشورایی می‌باشد بنابراین این ارتباط در میان پاسداران و سیدالشهدا نزدیک‌تر و عمیق‌تر است.

امام حسین (ع) در مسیر دفاع از اسلام و راه خداوند از خودگذشتگی کردند و پاسداران هم با پیروی از راه سیدالشهداء برای اعتلای اسلام و نظام از مهم‌ترن سرمایه خود یعنی جانشان می‌گذرند.

با مقام معظم رهبری دیدار داشته‌اید؟ 
بله دیدارهای زیادی داشتم اما توفیق دیدار شخصی با ایشان را پیدا نکردم.

اولین دیدارم که جذابیت و شعف زیادی را برایم ایجاد کرد مربوط به سال ۸۲ و رژه نیروهای نظامی در محضر رهبر انقلاب می‌شود که من به عنوان فرمانده گروهان در صف اول بودم و ایشان از مقابل یگان‌های ما عبور کردند که من تحت تاثیر نورانیت، معنویت و جبورتی که داشتند قرار گرفتم.

اگر قرار باشد ملاقات خصوصی با رهبر داشته باشید چه صحبتی با ایشان دارید؟
سکوت می‌کنم و مانند یک ذره در برابر خورشید فقط سعی می‌کنم از وجود نورانی ایشان بهره‌مند شوم.

چه توصیه‌ای به جوانان دارید؟
پایه‌های زندگی ما باید بر اساس دین، ائمه (ع) و ولایت باشد، هر جوانی اگر این موارد را در زندگی خود در نظر بگیرد قطعا موفق خواهد شد.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان