۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین نرخ بالای سود تسهیلات بانکی مانع رونق تولید است
کد خبر: ۲۴۲۸۹۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۷ ساعت: ۶:۴۴ ↗ لینک کوتاه

کارآفرین قزوینی:

نرخ بالای سود تسهیلات بانکی مانع رونق تولید است

کارآفرین برتر استان قزوین گفت: متاسفانه مسولین کشور حمایت کردن را در ارائه تسهیلات و بازپرداخت وام با کارمزد و سودهای کلان می‌دانند.

نرخ بالای سود تسهیلات بانکی مانع رونق تولید است
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ چندسالی است که طرح‌های مختلف اقتصاد مقاومتی در حوزه‌های گوناگونی مانند تولیدات گیاهی، دامی، پرورش آبزیان و… در سراسر کشور اجرا می‌شود و زمینه ایجاد اشتغال و تولید داخلی را در کارگاه‌ها و واحدهای کوچک و متوسط فراهم کرده‌ است.

پرورش ماهیان زینتی از جمله طرح‌های اشتغال‌زایی مطلوبی است که مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

این ماهیان اولین بار در سال ۱۳۴۰ وارد ایران شدند و بنا به دلایل مختلف به سرعت روند تکثیر و پرورش آن‌ها گسترش یافت.

علی رجبی یکی از پرورش دهندگان ماهی زینتی در استان قزوین است که فعالیت خود را از دوران دانشجویی در گلخانه پدری با ۲۰ آکواریوم و حداقل امکانات آغاز کرده است.

وی فرزند شهید حسین رجبی از شهدای انقلاب اسلامی است که اکنون علاوه بر فعالیت در پرورش ماهی، به عنوان مدرس رشته تکثیر و پرورش ماهی‌های تزیینی فعالیت دارد.

این کارآفرین برتر متولد ۱۳۴۸ و دارای تحصیلات دکترای دامپزشکی می‌باشد که در یک خانواده ۷ نفره پرورش یافته است.

رجبی با بیان اینکه به پرورش ماهی علاقه‌مند است، اظهار کرد: از کودکی به دنیای آبزیان و ماهی‌های زینتی علاقه داشتم و تقریبا از همان سن ۱۶۶ سالگی بازی با ماهی‌ها جزو سرگرمی‌هایم بود.

وی تشریح کرد: با توجه به اینکه دوران نوجوانی‌ام مصادف با جنگ و تحریم‌های حاکم بر کشور بود، شاهد خروج مبالغ زیادی ارز در قبال واردات ماهی‌های تزیینی بودیم.

این کارآفرین برتر افزود: در همان برهه این سوال که آیا در داخل توانایی تولید این نوع ماهی‌ها را نداریم، ذهنم را درگیر کرد و به فکر فعالیت در این زمینه افتادم.

رجبی ابراز کرد: ‌این کار را از سال ۷۱ با ۲۰ عدد آکواریوم در گلخانه پدری آغاز کردم و بعد از مدتی تعداد آکواریوم‌ها را به ۶۰ عدد رساندم اما به علت ادامه تحصیل در استان دیگر، به طور مقطعی کارم را تعطیل کردم.

این کارآفرین در ادامه گفت: بعد از اتمام تحصیل، علاوه بر پرورش ماهی نیز یک فروشگاه آکواریوم جهت عرضه محصولاتم راه‌اندازی کردم.

رجبی افزود: با گذر زمان احساس کردم فروشگاه سود چندانی برایم ندارد لذا از سال ۸۰ رسما وارد حوزه تولید ماهی زینتی به صورت حرفه‌ای شدم.

وی با اشاره به اینکه صبر لازمه رسیدن به مقصد است، گفت: پرورش ماهیان زینتی نسبت به سایر کارها به سرمایه اولیه کمتری نیاز دارد و شاید بتوان با حداقل فضا و ۴ میلیون تومان سرمایه، شروع به فعالیت کرد.

رجبی اذعان داشت: به جوانان علاقه‌مند به این رشته توصیه می‌کنم که استقامت و صبر را چاشنی کار خود قرار دهند چراکه با سرمایه‌ای اندک می‌توانند به حرفه تکثیر ماهی ورود پیدا کنند.

وی نوآوری و خلاقیت را از اصلی‌ترین موارد برای موفقیت در این رشته دانست و گفت: بنده به عنوان مدرس رشته‌ تکثیر ماهی تزیینی، همواره به دانش آموزهایم آموختم که نوآوری، اصلی‌ترین شرط برای موفقیت در این حرفه است.

کاهش هزینه‌های تولید همان نوآوری است
این کارآفرین برتر اضافه کرد: همیشه به دنبال نوآوری بودم و برای رسیدن به آن بر پایه علم و دانش روز حرکت کردم لذا زمانی که فردی با یک نگاه عمیق به مسائل نگاه کند راحت‌تر می‌تواند به موفقیت برسد.

وی راهکار کاهش هزینه‌های تولید را نوعی نوآوری در این حرفه دانست و بیان کرد: حامل‌های انرژی، آب و برق هزینه‌بر هستند، اگر بتوانیم برای کاهش هزینه‌های حرارتی با بازیافت آب و یا اقدامات دیگر وارد عمل شویم بسیار موفقیت آمیز خواهد بود.

رجبی با اشاره به اینکه شاخص موفقیت به میزان خلاقیت فرد بستگی دارد، افزود: از ریزترین تا تخصصی‌ترین امور در این حرفه می‌تواند همراه با نوآوری باشد به طوریکه ما می‌توانیم غذای ماهی را نیز خودمان تولید کنیم.

خوراک ماهی‌ها تولید خودمان است

این کارآفرین برتر عنوان کرد: اگر یک تولید کننده ماهی به ازای هزینه‌ای که قرار است صرف تهیه غذا کند خودش بتواند آن را بسازد خیلی مقرون به صرف خواهد بود.

وی اضافه کرد: من غذای ماهی‌هایم را بسته به نوع آن‌ها اگر گوشت خوار باشد از بقایای کشتارگاهی مرغ و ماهی و اگر گیاه‌خوار باشد از ضایعات کاهو و سویا و اضافه کردن مقداری ویتامین درست می‌کنم، گاهی هم از کرم خاکی، لارو و حشرات نیز استفاده ‌می‌کنم.

سالی ۱۳۰ هزار قطعه ماهی تولید می‌کنم
این کارآفرین افزود: در تهیه نوع غذا باید دقت کرد چراکه اگر از روش اصولی استفاده نکنیم ممکن است هزینه‌های دیگری به علت پسماند غذا در آب و آلودگی آن بر ما تحمیل شود.

رجبی درخصوص میزان تولید و عرضه ماهی به بازار گفت: در حال حاضر ۷۰۰ آکواریوم دارم و به صورت میانگین، سالی ۱۳۰ هزار قطعه ماهی تولید و در بازار عرضه می‌کنم.

وی تصریح کرد: اگر یک تولید کننده بتواند یک محصول با کیفیت و بهتر را پیش از رقبای دیگرش وارد بازار کند، بازار همیشه تسلیم آن خواهد بود.

این کارآفرین برتر بیان کرد: اوایل برای بازاریابی سختی‌های زیادی را تحمل می‌کردم به طوری که مجبور بودم مخزن‌های ماهی را به درب مغازه‌ها ببرم تا بتوانم به صورت تک‌فروشی و خرده‌فروشی ماهی‌هایم را به فروش برسانم.

وی ادامه داد: طولی نکشید که به دلیل کیفیت کار از نظر رنگ، زیبایی و اندازه توانستم مشتری‌های ثابت خودم را پیدا کنم.

رجبی در خصوص موانع و مشکلات این حرفه تصریح کرد: همه مشکلاتی که اغلب تولیدکنندگان از جمله قطعی گاز و برق با آن درگیر هستند نیز در این حرفه وجود دارد.

این کارآفرین برتر تصریح کرد: متاسفانه ما در این حرفه کمبودهای زیادی داریم و تنها مشکلی که واقعا به این صنعت لطمه‌ می‌زند، ورود افراد ناآگاه و بی‌اطلاع به این حرفه است که علاوه بر ضرر وارد کردن به خود، این حرفه را زیر سوال برده‌اند.

وی با بیان اینکه در هرکاری باید مهارت داشته باشیم، گفت: متاسفانه عملکرد ضعیف افراد بی‌اطلاع و غیر متخصص موجب شده تا دیگران رغبتی به این حرفه به عنوان شغل نداشته باشند تا جایی که وقتی برای گرفتن تسهیلات به بانک مراجعه می‌کنیم به شغل ما برای بازپس دادن تسهیلات اعتماد نمی‌کنند.

رجبی در خصوص انواع ماهی زینتی که پرورش می‌دهد، ابراز کرد: به صورت تخصصی روی گونه‌های مختلف ماهی “آنجل” کار می‌کنم اما گاهی برای پر کردن فضایی که این گونه ماهی در آن قابل تکثیر نیست بر روی گونه‌های اسکار و دیسکس نیز سرمایه‌گذاری می‌کنم.

وی تصریح کرد: ما تولید کنندگان باید مطابق با نیاز بازار به صورت شناور تولید داشته باشیم و زمانی که می‌بینیم گونه‌های تولیدی ما مشتری ندارد باید گونه دیگری را جایگزین نماییم تا بتوانیم همگام با نیاز بازار و همکارانمان حرکت کنیم.

این کارآفرین برتر درخصوص حمایت دولت از تولید کنندگان تصریح کرد: متاسفانه مسولین کشور از حمایت فقط بخش تسهیلات و در ازای آن بازپرداخت کارمزد و سودهای کلان را در نظر گرفته‌اند.

وی ابراز کرد: به عقیده من هر کس که از تسهیلات استفاده می‌کند جز دردسر چیزی عایدش نمی‌شود زیرا تولیدکنندگان ایرانی تحت فشار پرداخت بهره کلان تسهیلات بانکی قرار دارند.

حمایت کردن فقط ارائه وام و تسهیلات نیست
رجبی تصریح کرد: حمایت کردن فقط ارائه وام و تسهیلات نیست بلکه مسوولین می‌توانند از طریق پرداخت حق بیمه ۲ یا ۳ نفر از پرسنل و یا تخفیف در پرداخت فیش‌های خدماتی به تولیدکنندگان یاری رسانند.

این کارآفرین برتر در ادامه تصریح کرد: اگر منظور از حمایت تولیدکنندگان ارائه تسهیلات است ما این حمایت را نمی‌خواهیم و این تنها مشکل عرصه تولید نیست بلکه اکثر تولیدکنندگان در جلسات کارآفرینی این موضوع را مطرح می ‌کنند.

وی اضافه کرد: متاسفانه سیاست مسوولین این است که تسهیلات بدهند و در قبال آن بهره‌های کلان دریافت کنند، زمانی که وام با بهره کمتر را ارائه کنند و یا حمایت‌های دیگر از تولیدکنندگان داشته باشند آن وقت می‌توانند بگویند ما از تولیدکنندگان حمایت می‌کنیم.

رجبی بیان کرد: منکر زحمات سازمان جهاد کشاورزی، شیلات و دامپزشکی نیستم اما متاسفانه سیاست دولت از حمایت فقط وام دادن است به همین جهت توصیه می‌کنم افراد برای ورود به صنایع تولیدی روی اطلاعات و آگاهی خود تکیه کنند.

وی در انتها با اشاره به واردات ماهی تزیینی در کشور گفت: متاسفانه اکنون واردات ماهی تزیینی در کشور داریم زیرا این حرفه هنوز در داخل ایران اشباع نشده و باز هم ظرفیت کار کردن برای افراد علاقه‌مند وجود دارد.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان