۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین از واقعه طبس تا برجام / قرار نبود برجام از آمریکا برای ما دوست بسازد
کد خبر: ۲۴۲۸۹۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۷ ساعت: ۶:۳۴ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

از واقعه طبس تا برجام / قرار نبود برجام از آمریکا برای ما دوست بسازد

آمریکا در هر دوره از حیات انقلاب اسلامی، سعی بر تضعیف و براندازی نظام ایران داشته و همواره انواع و اقسام بحران‌ها را در داخل و خارج علیه کشورمان برنامه‌ریزی کرده است.

از واقعه طبس تا برجام / قرار نبود برجام از آمریکا برای ما دوست بسازد
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ؛ پس از انقلاب اسلامی به دلیل شکست بزرگی که آمریکا در جریان پیروزی انقلاب با آن مواجه شده بود سعی بر آن داشت تا با توسل به هر حربه‌ای جایگاه گذشته خود را در ایران باز گرداند لذا از چندین ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی شروع به پیاده‌سازی سناریوهای متفاوتی در جهت براندازی نظام ایران اسلامی کرد که به لطف خدا و آگاهی و درایت مردم و مسوولان، بسیاری از آن‌ها با شکست مواجه شد.

به مناسبت سالگرد حمله نظامی طبس به بررسی برخی از جنایات آمریکا از واقعه طبس تا امروز در ایران می‌پردازیم.



شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس

وقوع انقلاب اسلامی ایران برای منافع حیاتی آمریکا و اولویت‌های سیاست خارجی این کشور فاجعه‌ای بزرگ بود و دست آمریکا را برای استفاده از منابع اقتصادی و جایگاه کشور ایران در منطقه کوتاه کرد.

پس از اشغال سفارت آمریکا (لانه جاسوسی) در تهران، اقتدار بین‌المللی آمریکا به چالش کشیده شد و ایالات متحده آمریکا برای بازیابی قدرت و اقتدار خود در صدد اجرای حمله‌ای تلافی‌جویانه در ایران برآمد.

بنابراین گروهی از بین بهترین افسران و کماندوهای آمریکایی و تعدادی از افسران فراری ایرانی تشکیل شد که طی چند ماه به سختی آموزش‌ دیدند تا بتوانند در یک عملیات نجات کارکنان دستگیر شده سفارت خود را در ایران آزاد نمایند.

همان طور که عنوان شد، آمریکای‌ها دو هدف را در حمله نظامی پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ را دنبال می‌کردند؛ رها سازی گروگان‌های آمریکایی که در جریان تسخیر لانه جاسوسی دستگیر شدند و اجرای پروژه کودتا در ایران و بمباران مراکز نظامی و حیاتی کشور.

ایالات متحده آمریکا به دنبال انتقامی سخت و عبرت‌انگیز برای ایرانیان بود تا دیگر هیچ کس در جهان فکر حمله به منافع و اتباع آمریکا را به ذهنش وارد نکند.

عملیات حمله با ورود تعدادی هواپیمای نظامی و بالگرد به خاک ایران آغاز شد؛ این هواپیماها و بالگردها که حامل موتور سیکلت‌ها و جیپ‌های نظامی و نارنجک و توپ و مسلسل، در صحرای طبس فرود آمدند.

نتیجه عملیات را اما طوفان شن تعیین کرد، دو فروند از بالگردها هرگز به مقصد نرسیدند؛ یکی دیگر دچار اشکال فنی شد و یک هلیکوپتر دیگر با هواپیما به یکدیگر برخورد کرد که در این حادثه ۸ نفر کشته شدند.

متجاوزان مجبور شدند به سرعت سوار هواپیما و هلیکوپترهای باقی مانده شده و بازگردند؛ این شکست ضربه سنگینی به حیثیت دولت آمریکا وارد کرد و نام‌ انقلاب اسلامی را برای همیشه به تلخی در خاطره آمریکاییان حک کرد.

با توجه به اینکه تمام تمهیدات و پیش‌بینی‌های نظامی و فنی صورت گرفته بود، شکست عملیات با معیارها و موازین آنها به هیچ عنوان قابل توجیه نبود و باعث حیرت و بهت فرماندهان نظامی ارتش آمریکا گردید و شاید تنها علت این طوفان را دست یاری رسان خداوند به جمهوری اسلامی می‌توان دانست.

کودتای نوژه
به فاصله دوماه پس از شکست آمریکا در طبس حمله‌ای با عنوان “کودتای نوژه” در آمریکا برنامه‌ریزی شد که در طی آن چند هواپیما باید از فرودگاه همدان پرواز کرده و بیت امام خمینی(ره)، مراکز اصلی سپاه، بسیج و همچنین فرودگاه‌های نظامی را بمباران کنند و در نهایت زمینه بازگشت بختیار به کشور را فراهم کنند؛ که این توطئه نیز چند ساعت قبل از عملی شدن خنثی شد.

آغاز جنگ تحمیلی
پس ناکامی آمریکا در دو کودتای عنوان شده، سرانجام به وسیله کمک‌های مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی به صدام او را وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف خود در ایران قرار دادند تا از طریق حمله به کشور بتوانند این هدف‌ها را عملی کنند.

آمریکایی‌ها در مرحله اول به دنبال آزادی اتباع خود بودند و در مرحله دوم می‌خواستند این حمله، درس عبرتی برای ایران باشد تا بنا به گفته کارتر: «ایرانی‌ها بفهمند که صلح و امنیت و یک اقتصاد قوی تا چه حد برای کشورها مهم و حیاتی است» و این بدون وجود آمریکا بدست نخواهد آمد.

اما با حاکم شدن فضای ثبات و همدلی در میان مسئولان و سران انقلاب بعد از عزل بنی صدر ، فضای جبهه‌ها تقریبا از نیمه سال ۱۳۶۰ به نفع ایران تغییر کرد؛ عملیات‌های موفق یکی پس از دیگری به انجام می‌رسید تا سرانجام عملیات الی بیت المقدس منجر به آزادی خرمشهر شد.

و اما این تازه ابتدای سنگ اندازی‌های آمریکا در امور ایران بود لذا به وسیله اتخاد تحریم‌های ظالمانه علمی و هسته‌ای علیه ایران و مصادره اموال ملت ایران در بانک‌های بین المللی، عملا جلوی بسیاری از پیشرفت‌های کشور گرفته شد زیرا در دنیای کنونی، کشور‌ها به هر میزان از دستیابی به علم و تکنولوژی، صاحب قدرت و ثروت خواهند بود.

تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران
در همین راستا یکی از بزرگترین دستاوردهای علمی کشورمان مسلما در دانش استراتژیک و صلح آمیز هسته ای بود.

دانشمندان و متخصصان کشورمان توانسته بودند به چرخه کامل سوخت هسته‌ای و فناوری غنی‌سازی با غنای بالا و ساخت میله‌های تزریق سوخت به راکتور دست یابند.

اساسا غربی‌ها با هسته‌ای شدن ایران به معنی برخورداری از دانش بومی آن مشکل داشته و دارند؛ مسئله فناوری هسته‌ای و مقابله با آن از سوی غرب ماجرای اصلی مسئله تحریم و انحصار علمی توسط غرب است و می‌دانند استفاده ایران از این علوم صلح‌آمیز است تا آنجایی که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها به این موضوع تاکید کردند.

همانطور که برای جلوگیری از رشد علمی کشور به حربه کثیف و جنایت کارانه ترور دانشمندان هسته‌ای متمسک شدند، این رفتار دیوانه‌وار سیاست مداران غربی نشان دهنده ناتوانی و عجز آنها در برخورد با ایران است.

اولین بار این ناراحتی از زبان جان ساورز رئیس سازمان جاسوسی انگلستان MI6 ابراز شد؛ وی در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «برنامه هسته‌ای ایران تنها با اقدامات اطلاعاتی و امنیتی متوقف می شود» و به فاصله چند روز پس از این سخنان دو دانشمند هسته‌ای کشورمان به شهادت رسیدند.

مقاومتی که در دولت یازدهم شکسته شد
در آغاز دولت یازدهم زمزمه‌هایی تحت عنوان مذاکره با آمریکا به منظور از میان برداشتن تحریم‌های اقتصادی شنیده می‌شد که پس از گذشت چندین ماه تحت عنوان مذاکرات ژنو ۴ این امر عملی شد و سرانجام ” برنامه جامع اقدام مشترک ” در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ منعقد شد؛ قراردادی که بارها رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که نباید به خوش قولی طرف مقابل امیدوار بود و این دست دادن با دست چدنی البته با دستکش مخملین است.

حسن روحانی، رییس جمهور یازدهم در تلوزیون خطاب به مردم ایران گفت : براساس این توافق پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک، تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت و تحریم‌های اقتصادی و مالی چند جانبه اروپا و یکجانبه آمریکا از جمله تحریم‌های مالی، بانکی، بیمه، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی وخودور سازی فوراً لغو خواهد شد.

وی تاکید کرده بود: تحریم‌ها علیه اشخاص حقیقی و حقوقی، سازمان‌ها، نهادهای دولتی و خصوصی تحت تحریم‌های مرتبط هسته‌ای ایران از جمله؛ بانک مرکزی، سایر موسسات مالی و بانکی، سوئیفت، کشتیرانی و هواپیمایی جمهوری اسلامی، کشتیرانی نفت به‌طور همه‌جانبه فوراً برداشته خواهند شد و کشورهای عضو گروه (۱+۵) متعهد هستند از وضع تحریم‌های جدید در موضوع هسته‌ای خودداری نمایند.

اما امروز با گذشت دو سال از منعقد شدن توافق نامه برجام، آمریکا به هیچ یک از تعهداتش عمل نکرده است زیرا هنوز نمی‌توانیم از پول‌های خود در خارج از کشور در زمینه مبادلات و تجارت جهانی استفاده کنیم و کماکان بسیاری از پول‌ها و سرمایه‌های کشور در بانک‌های خارجی بلوکه است تا جایی که وزیر امور خارجه ایران عنوان کرد که نتوانستیم برخی خطوط قرمز نظام را در برجام رعایت کنیم.

تاکنون نه تنها هیچ‌یک از تحریم‌های اقتصادی، تجاری علیه ایران از میان برداشته نشده است بلکه در سال گذشته براساس رای بسیاری نمایندگان سنای آمریکا؛ تمدید تحریم‌ها علیه ایران به مدت ۱۰ سال دیگر به تصویب رسانده شد.

آمریکا در هر دوره از حیات انقلاب اسلامی، سعی بر تضعیف و براندازی نظام ایران داشته و همواره انواع و اقسام بحران‌ها را در داخل و خارج موجب شده است و حتی در فتنه ۸۸ با هدایت و پشتبانی علنی از فتنه‌گردان موجب تحمیل خسارت‌های فراوان به کشور شد.

اما در پایان این سوال وجود دارد که آیا گفتگو می‌تواند راهکار مقابله با این دشمن قسم خورده ایران باشد؟ و چرا باید گمان کنیم صلح و امنیت و اقتصاد قوی بدون وجود آمریکایی‌ها ممکن نیست؟!
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان