۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین یادمان نرفته که جنگ بود!
کد خبر: ۲۴۲۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

یادمان نرفته که جنگ بود!

در شب ۲۰اسفند ماه ۱۳۶۳ نيروهاي ايراني در پشت خطوط مقدم تجمع كرده و در ساعت۲۳ با رمز يا فاطمه الزهراسلام الله عليها از دو محور عمده در حد فاصل العزيز تا القرنه بسوي دشمن يورش بردند.

یادمان نرفته که جنگ بود!

خلاصه گزارش عملیات :

نام‌ عمليات: بدر (آبی - خاکی)

زمان‌ اجرا: 20/12/1363

مدت اجرا : 8 روز

تلفات‌ دشمن‌:18200 (كشته، زخمي‌ و اسير)

رمز عمليات: یا فاطمه الزهرا (س)

مكان‌ اجرا: منطقه‌ هورالهویزه – جبهه جنوبی در شرق بصره عراق

ارگان‌هاي‌ عمل‌كننده: رزمندگان‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با همکاری‌ ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌

اهداف‌ عمليات: دست اندازی و تسلط بر جاده بصره – العماره عراق ، راهیابی به مرکز اصلی هورهای غرب رودخانه دجله و انهدام نیروهای ارتش عراق در ادامه اهداف عملیات خیبر

شرح عملیات بدر

يك سال از انجام عمليات خيبر مي گذشت و تجربه هاي ارزنده و فراواني براي فرماندهان جنگ بدست آمده بود.
تا آن زمان چندين فرمانده و نيروي كارآمد به شهادت رسيده و از همه عمليات هايي كه طرح ريزي شده بود، تنها عمليات ميمك در جبهه مياني به اجرا درآمده بود.

از سه منطقه اي كه براي حمله هاي بعدي در نظر گرفته شد،يعني منطقه عملياتي خيبر در هورالهويزه، شرق بصره(رمضان) و غرب اروند، نهايتا منطقه هورالهويزه برگزيده شد تا عمليات بدر با هدف دستيابي و تسلط بر جاده بصره- العماره و نيز راهيابي به مركز اصلي هورهاي غرب دجله كه استان هاي ناصريه، بصره و العماره را احاطه كرده است، به اجرا درآيد.

همچنين با گزينش اين منطقه، تسلط بر شرق دجله و انهدام نيروهاي ارتش عراق نيز حاصل مي گرديد.
اين نبرد در امتداد حماسه خيبر بود و در آن، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با همكاري ارتش عمليات را فرماندهي و اجرا كرد.

در شب 20اسفند ماه 1363 نيروهاي ايراني در پشت خطوط مقدم تجمع كرده و در ساعت23 با رمز يا فاطمه الزهراسلام الله عليها از دو محور عمده در حد فاصل العزيز تا القرنه بسوي دشمن يورش بردند.
  منطقه هور مملو از موانع ايذايي بشكه هاي خطرناك بمب ناپالم آتش زا شده بود.
همه اين موانع و استحكامات از بيم حمله اي دوباره از سوي ايراني ها در طول همان يك سال گذشته تدارك و تعبيه گشته بود.

يگان هاي ارتش، شامل سه لشكر و يك تيپ به همراه نه لشكر و هفت تيپ از سپاه بصورت ادغامي در اين عمليات سازماندهي شده بودند.
همچنين تدابيري براي رويارويي و مقاومت در برابر بمب هاي شيميايي كه دشمن در طول عمليات به وفور از آنها بهره برد، اتخاذ شد تا نيروها با كمترين آسيب به اهداف خود برسند.

در همان ساعات نخست كه نيروهاي عمل كننده تهاجم خود را از دو محور شمالي و جنوبي شروع كردند، همه خطوط و استحكامات دشمن درهم كوبيده شد، اما در محور ترابه كه به منظور پشتيباني در نظر گرفته شده بود، به سبب دوري عقبه و كمبود آتش پشتيباني و ساير مسائل، پيشروي به كندي صورت گرفت و برعكس، در محور پد خندق و ورطه گذشته از شكسته شدن خط دشمن، برخي يگان ها با حركت در عمق خط دشمن به هدفهاي ثانوي نيز دست يافتند.

از اين رو تا صبح روز دوم عمليات از 2كيلومتري جنوب البيضه تا 2.
5 كيلومتر پايين تر از خط همايون خط نخست دشمن بطور كامل به تصرف نيروهاي ايراني درآمد و آنها در حدفاصل آبراه جمل تا خط همايون به پشت رودخانه دجله رسيدند.

قرارگاه مهندسي سپاه در طي سه روز جنگ و درگيري توانست با تلاش و مجاهدت بسيار، يك پل از جزيزه مجنون جنوبي تا منطقه همايون ساخته و نصب نمايد.
از سوي ديگر نيروها با پشتيباني هوانيروز به پاكسازي پد خندق و پيشروي از پشت خط جمل3 به پشت صفين3 پرداختند.

عمليات پس از 8روز جنگ و گريز و مقاومت با آزادسازي روستاي ترابه، لحوك، نهران، فجره و تصرف بيش از 800كيلومتر مربع از زمين هاي هور و تصرف جاده خندق(الحجره ده) به طول 13كيلومتر- كه فاصله آن با راه بصره- العماره 6كيلومتر است، به پايان رسيد.

نيروهاي خودي طي چند روز با مقاومت در برابر پاتك هاي متوالي و سنگيت زرهي عراق، ساحل خشك شرق دجله را تخليه و به تثبيت مواضع جديد در هورالعظيم بسنده كردند.

در جريان عمليات بدر مهدي باكري فرمانده لشكر 31عاشورا، عباس كريمي فرمانده لشكر 27محمد رسول اللهصلي الله عليه و آله، ابراهيم جعفر زاده فرمانده تيپ 18الغدير، ولي الله چراغي فرمانده تيپ 21امام رضاعليه السلام، اسماعيل صادقي ستاد لشكر 17، علي تجلايي فرمانده آموزش قرارگاه خاتم النبياءصلي الله عليه و آله و تني چند از فرماندهان سپاه و ارتش به شهادت رسيدند.

همچنين همزمان با عمليات بدر، جنگ شهرها آغاز شد و نيروي هوايي عراق مناطق مسكوني تهران  را مورد هدف قرار داد.
در مقابل، بعد از چهار سال خودداري ايران از عمليات مقابله به مثل نخستين موشك هاي زمين به زمين ايران بسوي مراكز نظامي و اداري شهرهاي مهم عراق شليك شد.

عمليات بدر با انهدام 7تيپ و 5لشكر از 20تا 100درصد و كشته و زخمي شدن و اسارت 18200تن از قواي دشمن همراه بود.
در اين عمليات 250دستگاه تانك و نفربز زرهي، 6فروند هواپيما و 4فروند چرخبال، 40عراده توپ صحرايي، 200دستگاه خودرو، 60قبضه خمپاره انداز و 15دستگاه مهندسي ارتش عراق منهدم و 50قبضه خمپاره انداز و 2دستگاه رادار رازيت به غنيمت نيروهاي ايراني آمد.

پس از عمليات بدر كه با مشاركت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و ارتش جمهوري اسلامي ايران انجام شد اين دو نيرو توان استعداد آن را يافتند كه مستقل از هم، ولي با هماهنگي، پشتيباني و همياري يكديگر وارد عمل شوند.

پي نوشت و منابع

1.
کارنامه عملیاتهای سپاهیان اسلام در هشت سال دفاع مقدس

انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان