۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین رونمایی از ۱۰ جلد کتاب همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر
کد خبر: ۲۴۲۴۶۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۴ ساعت: ۱۳:۸ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بنیاد حفظ آثار استان قزوین خبر داد:

رونمایی از ۱۰ جلد کتاب همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس از رونمایی ۱۰ جلد کتاب همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر خبر داد.

رونمایی از ۱۰ جلد کتاب همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر  صبح قزوین ، جلسه هماهنگی بزرگداشت سوم خرداد پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد.

سرهنگ مهدی طاهرخانی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در این جلسه اظهار کرد: امسال سی و پنجمین سالروز آزادسازی خرمشهر است که برنامه‌هایی را همچون سال‍‌های گذشته با حضور مسئولین و دستگاه‌های استانی اجرا خواهد شد.

وی افزود: عملیات آزادسازی خرمشهر در سال 61 با رمز یا علی‌ابن‌ابیطالب در منطقه عمومی خرمشهر، غرب رودخانه کارون در چهار مرحله شکل گرفت و پیروزی بزرگی را نظام جمهوری اسلامی ایران در این عملیات به دست آورد که سرآغاز عملیات‌های مهم و غرورآفرین شد.

این مسئول ادامه داد: عملیاتی که در چهار مرحله در 3 قرارگاه قدس، فتح و نصر زیر نظر قرارگاه کربلا آغاز و پس از 25 روز عملیات منجر به آزادسازی خرمهشر پس از 575 روز اسارت شد.

طاهرخانی اضافه کرد: خرمشهر در سوم خردادماه سال 61 با 35 هزار اسیر و کشته که دشمن برجا گذاشت با فداکاری و از خودگذشتی جوانان این مرز و بوم به آغوش وطن بازگشت.

وی در ادامه به برنامه‌هایی که بنابر بر ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح که هرساله در روز سوم خرداد برگزار می‌شود، اشاره و تصریح کرد: هرساله صبحگاه مشترک نیروهای مسلح انجام می‌شود که یک سال ارتش و یک سال سپاه مسئولیت آن را برعهده دارند، در سال جاری صبحگاه مشترک نیروهای مسلح به مسئولیت سپاه اجرا می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: دربین و پیش از خطبه‌های نمازهای جمعه استان رشادت‌های رزمندگان در این عملیات تببین می‌شود، همچنین بازدید و تجلیل از خانواده‌های معزز شهدا و ایثارگران نیز جزو برنامه‌های بنیاد شهید استان خواهد بود.

عملیات اجرایی باغ موزه دفاع مقدس در سوم خرداد
طاهرخانی با اشاره به نقش دستگاه‌ها در سال‌های دفاع مقدس، اظهار کرد: طی سال‌های دفاع مقدس همه آحاد مردم و دستگاه‌ها نقش داشتند اما برخی دستگاه‌ها همچون نیروهای مسلح، سپاه، ارتش، بسیج، نیروی انتظامی، جهاد سازندگی و ستاد پشتیبانی نقش ویژه‌ای داشتند که مسلما سهم بیشتری در این برنامه‌ها دارند.

وی به فضاسازی عمومی شهر قزوین در این ایام تاکید و تصریح کرد: برپایی نمایشگاه‌ها، برگزاری برنامه شب خاطره و صدور بیانیه از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این ایام است.

این مسئول بیان کرد: سال گذشته در چنین ایامی کلنگ مرکز فرهنگی دفاع مقدس (باغ موزه دفاع مقدس) در مجموعه بوستان باراجین به زمین زده شد که مطالعات، طراحی و تصویب بوجه و موافقت‌نامه به دستور استاندار امضا شده و سعی داریم تا سوم خرداد امسال بتوانیم عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.

طاهرخانی اضافه کرد: در این ایام کتب مختلفی با موضوع شهدا، دفاع مقدس، خاطرات رزمندگان و تاریخ شفاهی دفاع مقدس رونمایی می‌شود که 10 جلد کتاب دفاع مقدس در بخش‌های زنان ایثارگر، خاطرات رزمندگان و تاریخ شفاهی دفاع مقدس توسط بنیاد حفظ آثار آماده شده که رونمایی خواهد شد.

وی به برنامه‌های آموزش و پرورش اشاره و تصریح کرد: بانگ پیروزی آزادسازی خرمشهر هر ساله در آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود، امسال نیز زنگ مقاومت و پیروزی راس ساعت 11 در مدارس استان قزوین نواخته می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: 62 شهید گمنام در استان تشییع و تدفین شده‌اند که در این ایام در کنار مزار این شهدا یادمان‌ها و مراسمات ویژه‌ای برگزار خواهد شد و مراسماتی مرتبط با شهدای مدافع حرم نیز برگزار می‌شود.

نگاه هنرمندانه به موضوعات دفاع مقدس تاثیرگذارتر است
در ادامه این مراسم مریم بیدخام معاون اجتماعی فرهنگی استاندار قزوین گفت: ما باید دفاع مقدس را با زبانی که جوانان امروزی آن را بپسندند به آن‌ها معرفی کنیم تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد خواهد بود.

وی افزود: مستند سازی خاطرات قزوینی‌ها در دفاع مقدس و عملیات آزادسازی خرمشهر، معرفی قهرمانان جنگ برای کودکان در قالب انیمیشن و طراحی‌ بر روی لوازم‌التحریر و اکران فیلم‌های مرتبط با دفاع مقدس در این ایان به صورت نیم‌بها می‌تواند زبان هنرمندانه و زیبایی برای پذیرش و فهم عمیق‌تر آن ایام و تاریخ گذشته کشور برای کشور باشد.

این مسئول ادامه داد: بانوان نقش موثری در سال‌های جنگ و پس از آن ایام در ثبت خاطرات و نمایش آن در قالب‌های مختلف داشته‌اند، از بهترین کتاب‌ها در این زمینه‌ می‌توان به "دا" و "لشگر خوبان" و یکی از بهترین فیلم‌ها با نام "شیار 143" به کارگردانی نرگس آبیار اشاره کرد که هرگاه به این موضوع نگاه هنرمندانه شده تاثیرگذاری بیشتری داده است.

انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان