۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین احتمال شیوع بیماری "تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو" در استان
کد خبر: ۲۴۲۴۳۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۴ ساعت: ۱۱:۱۴ ↗ لینک کوتاه

معاون سلامت دامپزشکی قزوین خبرداد:

احتمال شیوع بیماری "تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو" در استان

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین از آغاز فصل گرما و مساعد شدن شرایط تکثیر و تزاید حشرات منتقل‌کننده عوامل بیماری‌زای مختلف، در ارتباط با احتمال بروز و شیوع بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه – کنگو(CCHF) خبر داد.

احتمال شیوع بیماری "تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو" در استان
علیرضا اکبرشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: آغاز فصل گرما و مساعد شدن شرایط تکثیر و تزاید حشرات منتقل‌کننده عوامل بیماری‌زای مختلف، احتمال بروز و شیوع بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه – کنگو(CCHF) را فراهم می‎کند.

وی افزود: بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه – کنگو از جمله خطرناک‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است و می‌تواند سبب بروز خونریزی‌های وسیع در انسان شود.

معاون سلامت دامپزشکی قزوین عنوان کرد: از آنجا که این بیماری از دام‌ها به ویژه گوسفند و بز بیمار به انسان سرایت می‌کند و علایم بیماری در دام‌ها بسیار نامشخص و بعضاً با یک تب مختصر همراه است، امکان شناسایی دام بیمار میسر نیست و این امر سبب افزایش احتمال انتقال عامل بیماری به انسان در تماس با دام بیمار می‌شود.

وی گفت: حذف حشرات ناقل بیماری از جمله کنه‌ها از طریق بهبود و اصلاح ساختار امکان دامی و استفاده از سموم مناسب و عدم استفاده از یک نوع سم به صورت مستمر جهت سمپاشی بدن دام و جایگاه آن نقش بسزایی در کاهش بیماری در جمعیت دامی دارد.

اکبرشاهی یادآور شد: از دیگر راه‌های انتقال بیماری به انسان گزش توسط کنه‌های آلوده و یا تماس با خون دام مبتلا است و بنابراین پرهیز از تماس با کنه‌ها و عدم کشتار دام در خارج از کشتارگاه نقش مهمی در پیشگیری از بیماری دارد.

این مسئول تاکید کرد: تهیه گوشت قرمز کشتار شده در کشتارگاه‌ها با تأییدیه و لیبل دامپزشکی از مراکز مجاز و یا نگهداری گوشت قرمز کشتار شده در خارج از کشتارگاه به مدت 24 ساعت قبل از مصرف در یخچال به منظور از بین بردن وجود احتمالی ویروس بیماری می‌تواند سبب کاهش خطر انتقال بیماری شود.

وی بیان کرد: دامداران و شهروندان می‌تواند به منظور از اطلاع از سموم مصرفی و نحوه استفاده از آن با تماس با سامانه چهاررقمی 1512 و یا سامانه پیامکی 50001512 و حتی با مراجعه حضوری به ادارات دامپزشکی شهرستانی اطلاعات لازم در ارتباط با بیماری و راه‌های مقابله با آن را دریافت کنند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان